Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Familjen Grimstedt stortrivs med sin nya elbil

Magnus och Linda Grimstedt har bytt till elbil – och de ångrar sig inte.
Foto: LASSE SWÄRD
Foto: LASSE SWÄRD
Foto: LASSE SWÄRD

Sugen att byta till eldrift? Linda och Magnus Grimstedt i Södertälje vet hur det är. För en månad sedan köpte de en sprillans ny Nissan Leaf.

– Det är en härlig känsla att köra elektriskt, man blir glad varje gång. Men varför är appen så dålig? frågar Linda Grimstedt.

Familjen Grimstedt bor i en charmig äldre villa i centrala Södertälje. Linda jobbar i Stockholm och Magnus i Nyköping. Med barn som ska hämtas och lämnas blir det ett svårt pussel att lägga.

– Vi är vardagsklimatmedvetna. Vi slängde ut oljepannan när vi köpte huset, vi återvinner kläder, vi försöker på olika sätt hålla nere våra klimatavtryck, säger Linda och Magnus över en kaffe i det rymliga köket.

Tidigare fanns två bilar  på gården, en Honda CR-V och en liten Toyota Aygo. Magnus pendlade med Hondan eftersom han hade längre att köra och Linda med Aygon.

Nu är Aygon såld och pendlingsresorna till Nyköping, cirka 15 mil per dag, görs med Leafen.

LÄS ÄVEN: Här är de 10 bästa elbilarna 2018 

Kör mer avslappnat med elbilen

Magnus är närmast fascinerad över hur bilens egenskaper påverkat honom som förare.

– Man kör på ett helt annat sätt. Lugnare, mer avslappnat och aldrig över 110 km/t på motorvägen, säger han.”

– Vi hade pratat om elbil tidigare och vi var nyfikna på tekniken. När vi började räkna på vad ett byte skulle kosta blev beslutet enklare. I stort sett har vi bytt bensinkostnaderna som vi hade för Hondan mot vad vi amorterar på Leafen, säger Linda.

Hur kom det säg att ni valde Leaf framför exempelvis Renault Zoe?

– Den föll bort för att man skulle hyra batteriet. Närmaste alternativ var Hyundai Ioniq, men det slutade med Leaf. Vi är jättenöjda. Bilen är snygg och den är så skön att åka i.

Ni valde att köpa bilen. Funderade ni också på alternativet att leasa den?

– Ja, men det visade sig snabbt att det inte var något alternativ för oss. Med en körsträcka på 4 000 mil per år skulle det bli alldeles för dyrt.

LÄS ÄVEN: Nissan Leaf är Sveriges populäraste elbil

Elbilsladdning på sportlov – risk för flaskhalsar

Magnus skulle lätt klara pendlingen utan att behöva ladda i Nyköping, men tar varje tillfälle att ladda extra för att klara utryckningar i jobbet på Sörmlands Nyheter. Någon egentlig räckviddsångest har han inte känt, men medger att han tittar extra på batterimätaren.

– Det känns lite som att glaset är halvtomt när kapaciteten faller under 50 procent, då börjar man planera framåt, hur långt jag har kvar, säger han.

– Jag undrar hur det blir när vi får många fler elbilar i trafik och det blir exempelvis sportlov. Hur ska man då kunna ladda sin elbil under långkörningen. Jag ser en klar risk för flaskhalsar, säger han.

– Vi har gjort vår första längre resa och den gick bra. Vi körde till Borläge och stannade till i Enköping för att snabbladda och äta lunch. Stolpen var som tur var ledig, säger Linda.

Nästa steg kan bli att  göra sig av med Hondan, som Linda i dag pendlar med till jobbet.

– Jag skulle föredra att ta pendeln, men det blir tyvärr tidsödande. Med hämtning av barnen och full arbetstid fick jag inte ihop det på mitt tidigare jobb, men nu har jag bytt arbete och fått lite fria arbetstider, så vi får se hur jag gör,  säger Linda.

– Vi behöver egentligen Hondan för att dra släp, vi har båt, och för längre vinterresor och liknande.  Men vi har engagerade grannar. De är intresserade av vår Leaf och att köra elektriskt. Vi borde kunna bilda en bilpool, kanske skaffa en gemensam dragbil som vi kan dela på. Det vore bra, säger Linda.

LÄS ÄVEN: Kia e-Niro har lång räckvidd och får succébetyg

Stora problem med Nissans app

Kan ni tänka er en ny bensin- eller dieselbil?

Frågan verkar överrumpla dem en aning. De tittar på varandra och svarar i stort sett samtidigt med att ”Nej, det skulle kännas märkligt. Man blir så glad varje gång man kör Leafen, det är så annorlunda”. 

Enda smolket i bägaren är appen, som Linda demonstrerar, eller snarare försöker demonstrera – den bara låser sig, säger hon och det är precis vad den gör nu också.

– Hopplöst, så här har det tydligen varit i flera år enligt upprörda inlägg på en grupp på Facebook. Hur svårt kan det vara för Nissan att få appen att fungera, säger hon.

Alexandra Österplan, informationschef på Nissan i Sverige, bekräftar problemen.

– Ja, vi är medvetna om det. Nissan Europa har ett team som arbetar för fullt med detta för att kunna erbjuda alla Leafkunder en uppdaterad app med förbättrad service och tillgänglighet, säger hon.

LÄS ÄVEN: Så mycket kostar Tesla Model 3 i Sverige

Annons: