Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 16 okt 2018 14:32

Experten: 15 bästa småbilarna jag kört

Långlivade storsäljare.
Udda uppstickare.
Bilar som sålt bra eller som skrotats efter bara några år.
I småbilsklassen ryms allt, hela bilvärldens utveckling, glädjeämnen och problem.
Här listar jag 15 småbilar som jag verkligen gillat och fastnat för efter 20 år i branschen och cirka 1 500 biltester.

1. Audi A1

Audis minsta bil A1 visades första gången modellåret 2010 och är relativt ny bland småbilarna. Den version Audi visar upp i höst är alltså bara den andra generationen. A1 har funnits som tre- eller fyradörrarsbil men trenden är att tredörrarsbilarna försvinner, i alla fall i Sverige. Jag gillar framför allt A1:ans fina köregenskaper. Styrningen är kvick och med hjulen i varje hörn är den mycket lättkörd. Den känns också som en betydligt större bil vid ratten och den nya versionen har också ett något större baksäte.


2. Fiat 500

Fiats nya affärsplan snurrar helt och hållet runt populära modellen 500 då flera andra modeller skrotas på flera marknader. Och ja, vi pratar förstås om den nya Fiat 500 som visades 2006 inför modellåret 2007. Så väldigt mycket har inte hänt i 500 genom åren mer än att Fiat byggt flera varianter, som 500L och 500X.


Jag älskar designen av 500 som är en skön blandning mellan retrostilen och lite mer modernt. Och jag hoppas att Fiat orkar peta in all ny teknik som behövs i kommande generationer. Vill du ha en snygg, cool och tidlös småbil så finns Fiat 500 i alla olika prislägen. Kör du mycket motorväg och tar 500 ut på längkörningar så skulle jag föredra 500X.


3. Volvo C30

Volvo försökte något nytt när de på nytt gav sig in i småbilssegmentet åren 2006 till 2013. Men projektet blev ingen succé – tyvärr. Volvo testade med två sittplatser i baksätet, lite centrerade, och att locka köparna med kvicka köregenskaper.


Jag har alltid tyckt om C30 men kan hålla med om att tredörrarsbilar i grunden är för opraktiska för svenska förhållanden. Och kanske var C30 aningen för dyr också. Tajmingen var inte lysande då C30 kom precis när det blev svårt för att inte säga omöjligt att tjäna pengar på en egenutvecklad småbil. Med CMA-plattformen i bagaget har Volvo en klart bättre förutsättning. Jag hoppas att de försöker att bygga smått igen – för C30 är bättre än sitt rykte. Det finns begagnade guldkorn där ute på marknaden.


4. Renault Clio

Om Volvo C30 var en dagslända i småbilsklassen så är Renault Clio den riktiga veteranen med fem generationer sedan 1990. Renault har också vunnit Car of the Year två gånger med Clio – 1991 och 2006.


Men med allt större lönsamhetskrav i småbilsklassen har de tekniska nyheterna först placerats i nyare bilar. Småbilar som Clio får i stället agera uppsamlingsplats för redan avskriven teknik. Trots det har Renault ofta vågat skruva till sin Clio och inte minst satsat på en ny design som sen förflyttats till större bilar. Bra pris, hyggliga köregenskaper och okej drivlinor har alltid kännetecknat Clio. Ja, framför allt priset förstås – en billig bil som passar många.


5. Volkswagen Polo

Om Clio är en klassiker i småbilssegmentet så är Polo en ikon med första modellen presenterad redan 1975. Förra året visades den sjätte generationen och redan fjärde, femte generationen passerade original-Golfen i storlek.


Polo har inte alltid imponerat och varit ett tydligt lågbudgetalternativ från VW. Men den sjätte generationen är riktigt, riktigt bra. Fin kvalitet i inredningen, numera bra utrymme i baksätet och bagageutrymmet och fina köregenskaper. Det som imponerar allra mest med Polo är att ljudisoleringen är riktigt bra i den här klassen. För den som vill köpa begagnat finns Polo i alla möjliga prisklasser men jag håller de nyare som bättre val i sitt segment än de äldre.


6. Ford Fiesta

Året efter lanseringen av Volkswagen Polo kom en direkt konkurrent i Ford Fiesta. Då var det Fords minsta bil men sedan dess har Fiesta växt och Ka har plockats in som småbil. För att konkurrera med Polo har Ford vässat köregenskaperna och försett Fiesta med kvicka drivlinor. Alla generationer har inte varit succé men Fiesta har alltid hittat sin publik.


Det senaste tricket är att bygga Fiesta i fyra olika versioner och efter ett års lansering av de olika bilarna kom i somras den riktiga Sverigefavoriten – Fiesta Active. Fina köregenskaper men tyvärr ett lite för högt pris jämfört med konkurrenterna. Se också upp med sittpositionen i baksätet där Ford gillar att gömma passagerarna djupt. Fiesta är framför allt en småbil för föraren.


7. Peugeot 1007

Precis som Volvo C30 är det här en bilmodell som inte fick så många år på sig i bilhallarna. 1007 byggdes bara under åren 2005 till 2009 men är en personlig favorit. Inte minst för den väldigt udda lösningen med två stora skjutdörrar. Vågat och lite typiskt franskt att dra ett sånt koncept ända till produktion. Du som vill ha ett enkelt insteg i en bil ska leta ordentligt efter de få begagnade bilar som fortfarande finns i Sverige. Lite orättvist blev det här en pensionärsbil. Inget fel i det är varför inte ett riktigt udda köp?


8. Audi A2

Jag minns första gången jag körde Audi A2 och första gången jag fick uppleva en slags stopp-start-teknik, vilket var väldigt märkligt. Då. Audi A2 byggdes till stor del i aluminium vilket fick ner vikten rejält. A2 var väldigt mycket före sin tid och nu, med facit i hand, kan vi kanske säga att om vi då förstått dieselbränslets nackdelar hade kanske energieffektiva bilar som A2 överlevt och blivit succéer. När marknaden vill ha stora dieselmotorer som ändå gav låga koldioxidutsläpp fanns ingen framtid för den lite trötta, sega och märkligt designade A2. Hittar du en välbehållen bil i dag så slå till. Det här är en klassiker i sitt slag.


9. Alpine A110

Det finns en speciell plats i småbilsvärlden för lite udda så kallade sportbilar. Jag skriver så kallade eftersom jag för det mesta tycker att de inte har varken motoreffekt eller väghållning för att leva upp till epitetet sportbil. Några exempel är Mazdas klassiker MX5, Opels Tigra, omöjliga Hyundai Veloster eller för den delen BMW Z3.


Men när Renault valde att väcka gamla varumärket Alpine till liv igen klarade de utmaningen att bygga en sportbil som verkligen känns som en sportbil. Tack vare låg vikt behövs inte någon skrämmande hög motoreffekt och tack vare förnämliga köregenskaper och en mjuk och effektiv drivlina – med automatlåda – går det att köra lika snabb som aggressivt. Och så är den väldigt snygg att titta på också.


10. Audi TT

Jag hade precis börjar arbeta på Expressens bilavdelning där Audi TT presenterades med stort pr-pådrag 1998. Modellen blev snabbt populär med sin speciella design. Jag gillade inte de första generationerna som jag tyckte mest såg ut som lite sportigare versioner av VW Beetle (vilket är ett designhaveri men en annan historia). Men Audi har filat på sin modell och förstått att TT passar väldigt bra som en lillebror till värstingen R8. På senare år har jag fått chansen att köra nyare TT-bilar på racerbanor och landsväg och jag njuter av detaljerna, ljudet, drivlinorna och designen. Har du inte råd med en Porsche Cayman – köp en Audi TT.


11. Toyota Yaris

Toyota måste förstås ha en plats på en sån här lista. Senaste gången jag körde en Yaris var för bara några veckor sedan då jag fick testa värstingversionen GRMN. Versionen presenterades på hösten 2017 och sålde slut på ett par timmar. GR står för Gazoo Racing och visar på släktskapet med den rallybil Ott Tänak gasar med i WRC-serien. MN står för Masters of Nürburgring. Ja, ni fattar, det här är en busbil.


Men hur mycket jag än kan gilla att gasa runt i en GRMN så är det förstås vanliga Yaris som du som bilköpare ska kika efter. God kvalitet och bra körposition. Hybridversionen imponerar allra mest med mycket energieffektiv drivlina. Med diesel på väg bort från även småbilarna så betalar sig Toyotas långa tradition med hybrider. En av få hybridbilar i klassen.


12. Citroën C3

Med Linda Jackson som vd har Citroën hittat sin egen identitet i PSA-gruppen. Enklare, mera avskalat men med bra komfort – det är Citroëns nya säljargument. Och tänk om Citroën hade lika starka handlare i Sverige som till exempel koncernsyskonet Peugeot? Ja, då tror jag att en bilmodell som C3 haft en betydligt starkare ställning i Sverige än den har i dag. Och jag tror att många, många fler hade upptäckte den nya generationen som verkligen lever upp till Jacksons måtto: enkel, rolig, billig och med bra komfort.


13. Kia Rio

På senare år har vi lärt oss att gilla bilmodeller som Kia Sportage, Optima, Niro och Ceed. Men kanske är det den mindre bilen Rio som allra mest kännetecknar Kias utveckling. Här har ett lågbudgetalternativ utvecklats till en direkt konkurrent till Volkswagen Golf. Nyaste Rio lanserades under 2017 och kunde visa upp en bredd som få.

Fin design, enkla, bra och begripliga säkerhetsfunktioner och assistanssystem, bra utrymmen och bra körposition. Jag skulle vara något mer försiktig med äldre Rio-bilar då utvecklingen gått snabb framåt. Kia har också kortat sina modellcykler så vi kan se fram emot en ännu bättre Rio om fyra, fem år. Här är rådet att köpa så nytt som möjligt.


14. Volkswagen Up!

Ni har redan läst att VW:s småbil Polo växt i storlek och det gav förstås utrymme för en mindre bil. Hos VW blev det Up!. Här pratar vi egentligen om klassen för minibilar men Up! är, tycker jag, en småbil på det viset att det verkligen går att köra långt och snabbt med den här minstingen. En enkel design och lite nytänk präglar också Up!.


Det finns också en elversion men där skulle jag vänta lite tills även lilla Up! får den mest moderna batteritekniken och därmed räckvidden. Det räcker att åka till Köpenhamn för att se hur populär Up! är i andra länder och i storstäder. Jag hoppas att den svenska bilpubliken hittar till sin Up! i ännu högre grad. Syskonbilarna i koncernen är Skoda Citigo och Seat Mii.


15. Opel Adam

Bilsalongen i Paris 2012. Opels monter är väldigt designad med massor av färger och med massor av dansare. Lanseringen av småbilen Adam är bland de största jag sett från Opel som verkligen gav allt. Nya Adam skulle bli en succé, inte minst tack vare de många möjligheterna att bygga sin bil i en rad olika skepnader. Det här var aldrig en satsning som passade den svenska marknaden riktigt men det betyder inte att bilen inte är bra. Tvärtom så är det en väldigt speciell men lyckad design som passar segmentet. Alldeles nyligen tog nya PSA-gruppen beslut om att skrota modellerna Adam, Karl, Cascada och Viva. Av de här är jag mest ledsen över att Adam försvinner.