Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 3 jul 2018 10:47

Branschens skräck efter nya bilskatten

Bonus-malus vill komma åt smutsiga bensin- och dieselbilar.

Bonus-malus vill komma åt smutsiga bensin- och dieselbilar.

1/2

Foto: SHUTTERSTOCK

Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

2/2

Foto: Fotograf Susanne Kronholm

Den nya fordonsskatten kommer det få stora konsekvenser för bilbranschen. 

En risk är att straffbeskattningen på bilar med höga utsläpp leder till att fler åker utomlands för att köpa smutsiga diesel- och bensinbilar och sedan föra in dem i Sverige.

– Det är det värsta scenariot, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.

En av de stora snackisarna i bilsverige under de senaste åren har varit bonus-malus. 

Regeringens förslag som nu trätt i kraft innebär att alla nyregistrerade personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar får skatt baserad på det deklarerade utsläppet. Törstigare fordon får en förhöjd kostnad de tre första åren, medan de allra snålaste belönas med upp till 60 000 kronor.

Redan nu har den nya skatten gett stor effekt på bilar med högt utsläpp. I maj kunde man se att försäljningen av sådana fordon ökade, vilket var en effekt av att kunderna ville hinna köpa dem innan de fick straffskatt. 

Men när de nya reglerna är här finns det i stället en oro i branschen för att försäljningen av nya bilar stagnerar. Många av de populäraste modellerna är nämligen betydligt dyrare att äga nu. 

– Risken är så klart att förnyelsen av fordonsflottan avstannar, vilket gör att vi får mindre säkra bilar på våra vägar, säger Anders Norén.

LÄS MER: Berggren: Regeringen föll för bilbranschens påtryckningar

Påverkar inte begagnade eller importerade bilar

Ambitionen med skatten är att minska utsläppen från bilar, vilket krävs för att Sverige ska nå de ambitiösa klimatmål som satts upp för fordonsflottan. Förhoppningen är att människor ska köpa smutsiga bensin- och dieselbilar i mindre utsträckning än i dag, men faran är att det slår tillbaka. 

– Vi ser en ökad risk för att man för att man importerar gamla dieselbilar från resten av Europa, vilket till och med skulle kunna påverka utsläppen negativt, säger Anders Norén.

Som systemet är utformat i dag påverkar det bara nya bilar och inte import av bilar eller försäljning av begagnade bilar. Det här har varit ett av branschens stora klagomål på den nya bilskatten.

– Vi hade velat se en effekt som fortsatte styra även bilar som inte är nya. Eftersom vi saknar incitament för begagnade bilar går en stor del av miljöbilarna utomlands efter tre år, då man inte längre får någon bonus för dem, säger Anders Norén.

LÄS MER: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill partierna göra med din bil