Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 30 jan 2018 13:57

9 suvar du inte ska köpa

Många är förälskade i nya suvar.
Men se upp, den nya kärleken kan sluta i en dyr skilsmässa.
Många bilhandlare rear ut suvar under våren men några av dem är inte alls värda pengarna, även om det är rabatt.
Här är nio suvar som du ska hålla dig borta ifrån under våren 2018.

1. Audi Q3

Foto: Audi

Pris: Från 329 000 kronor.
Kommentar: Q3 är Audis allra äldsta modell i programmet men står inför en rejäl omgörning det här året. Det betyder helt ny plattform och en design som följer de övriga bilarna. Vikten kommer att sänkas och nya Q3 blir också större än den utgående modellen. Prisökningen kommer inte att bli så kännbar och därför kan det vara bra att vänta med ett köp. Audi kommer säkert att rea ut sina Q3:or under våren men samtidigt kommer den nya bilen med ett fint lanseringspris för att konkurrera i den tuffa suv-klassen. Vi kommer troligen att få en eldriven Q3 inom en snar framtid.

 

2. Mercedes GLE

Foto: Mercedes

Pris: Från 608 000 kronor.
Kommentar: När Mercedes introducerade dagens GLE 2016 var det mest för att få ordning på modellnamnen och där E-bokstaven ska visa släktskapet med E-klass. I praktiken var den bilen en större variant av gamla M-klass och en bil som i praktiken var ny så tidigt som 2012. Därför är det redan i sommar dags för en ny GLE, en riktigt ny bil. Vi kommer att få se ett tydligt släktskap med nya E-klass vilket framför allt betyder den nya fina instrumenteringen. Det kommer troligen också en hybriddrivlina samt trimmade och snålare motorer. Dagens GLE kommer att kännas gammal direkt och trots trolig rea av Mercedes så är det här en kännbar investering som bör vara klockren.

 

3. Dacia Duster

Foto: Dacia

Pris: Från 99 900 kronor
Kommentar: I slutet av januari var det säljstart för nya Dacia Duster. Duster lever mycket på det låga priset och Dacia har valt att trots stora moderniseringar att inte höja priset på de allra billigaste varianterna. Klimatanläggning och bättre styrning är två viktiga nyheter som kommer att sänka andrahandsvärdet på gamla Dusters. För vem vill köpa en äldre och sämre bil som kostar lika mycket som den nya? Det finns ett antal lagerbilar kvar hos Dacia-handlarna men se upp med priset. Ska du ändå köpa måste det vara med en kraftig rabatt.

 

4. Skoda Kodiaq

Foto: Skoda

Pris: Från 271 100 kronor
Kommentar: Det här är en mycket populär bil hos svenska bilköpare och det är lätt att förstå varför. Elegant, praktisk, snygg och med bra drivlinor och fina köregenskaper. Och nej, det är inte någon ny Kodiaq på gång redan. Varför du ska vänta i alla fall några månader med att lägga en order är att syskonet Seat kommer med sin sjusitsiga suv inom kort. Det kan vara lägligt att jämföra priser. Seat behöver ta marknadsandelar i Sverige och räkna med ett fint introduktionserbjudande. Kanske kan Seat också erbjuda kortare väntetider då det varit ett bekymmer för Skoda.

 

5. Volkswagen Touareg

Foto: Volkswagen

Pris: Från 399 900 kronor.
Kommentar: Dagens Touareg är till åren och det kommer en ny större suv från Volkswagen lite senare i år. VW tar steg för steg mot att bli lite mer premium och lite dyrare och nya Touareg kommer att bli elegantare, troligen lite större och lyxigare än föregångaren. VW har precis lanserat Tiguan Allspace för att försäkra sig om att gamla Touareg-kunder ändå har något lite billigare att välja. Det finns alltså två anledningar till att se upp med ett köp av en utgående Touareg: 1) den modernare Tiguan Allspace finns redan. 2) En större och lyxigare Touareg står runt hörnet.

 

6.  Lexus RX 450h

Foto: Lexus

Pris: Från 611 500 kronor
Kommentar: Toyota och Lexus bygger allt mer effektiva hybrider och laddhybrider. Varje ny generation betyder effektivare drivlinor.  Lexus blir också aningen mer spektakulär i sin design. En ny RX 450h är på gång och då Lexus inte skämt bort oss med kraftiga rabatter på utgående bilar så finns det en risk att om du köper den gamla modellen så blir det en stor investering som försvinner snabbt. Mitt råd är att vänta för att se introduktionserbjudandet på den nya bilen eller att pruta hårt hos Lexus-handlaren.

 

7. Hyundai Santa Fe

Foto: Hyundai

Pris: Från 319 900 kronor
Kommentar: Det här är en gammal storsäljare i Sverige som inte hängt med i utvecklingen. Konkurrenterna har kört om och det vill förstås Hyundai ändra på med en ny modell senare i år. Om du ändå får för dig att besöka en Hyundai-handlare för den utgående Santa Fe så tänkt dig för ett par gånger. Den gamla modellen är precis det – gammal – och Hyundai kommer att förändra och förbättra det mesta när den nya bilen presenteras. Och prisökningen blir inte kännbar. På bilsalongen i Genève i mars fick vi se en ny version av Santa Fe, satsa på den i stället.

 

8. Jeep Renegade

Foto: Jeep

Pris: Från 199 900 kronor
Kommentar: Jeep Renegade är tyvärr ett lite bortglömt suv-köp med ett lågt frånpris för de allra enklaste modellerna. Men det kommer en fräschare modell senare i år. När jag testkörde Jeep Compass tidigare i år blev jag överraskad av kvalitetshöjningen och de fina köregenskaperna. Nya Renegade hoppas jag är något åt samma håll. Vi får se en större bildskärm och ny klimatanläggning samt sedvanlig ny kosmetika i fronten. Men prishöjningen lär inte bli kännbar och det är värt att vänta in den nya bilen och dess introduktionserbjudande.

 

9. Range Rover Evoque

Foto: Range Rover

Pris: Från 384 900 kronor
Kommentar: Det är svårt att motstå snygga Evoque, jag vet. Och den nya modellen kommer inte att presenteras förrän till hösten med bilar hos handlare om ett knappt år. Det kan vara lång tid att vänta. Men det kan vara värt det. Range Rover planerar att förfina Evoque och framför allt att göra den större. Det lilla bagageutrymmet är irriterat många ägare genom åren och säkert fått några att vända i handlarnas dörr. Nu blir det större och vi kommer att få se en hel rad nya och effektivare drivlinor. Om du kan och orkar, ligg lite lågt.