Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 25 apr 2018 13:00

9 dyra fällor när du köper begagnad bil

Det blir bara svårare och svårare att köpa rätt begagnad bil.
Fällorna blir fler och misstagen kan kosta tiotusentals kronor.
Det är dels bilens skick och kondition som du måste reda ut men till det kommer några rejält kniviga juridiska knutar att reda ut.
Här är 9 saker att se upp med om du ska köpa en begagnad bil till sommaren.

1. Skador och service

Kommentar: Rost och motorproblem – det är de enskilt dyraste problemen du kan få på en begagnad bil. Och det går inte att bortse ifrån – det måste lagas. Fusklagade rostskador är ett gissel och enda sättet att upptäcka dem är att känna och peta på utsatta ställen, som hjulhus, trösklar och balkar undertill. Va inte rädd för att krypa under bilen och ser du smuts och rost så finns det troligen mer. Ett tips är att ta med en magnet för att se om rostskador lagats med bara spackel och färg. Servicen ska förstås vara gjord och en viktig detalj att kolla är kamremsbytet. Be att få se servicebok och kvitto. Det finns de verkstäder som klistrar dit en lapp i motorrummet som avslöjar att kamremmen är bytt och när.


2. Fusk med mätare och import

Kommentar: Om bilen ser okej ut är det för den skull inte alls säkert att den är det under skalet. Skruvade mätare och sidoimport av skadade bilar kan sluta med en katastrof. Via företaget Carfax går det att få information om bilens ursprung och där kan du se om bilen dömts ut i något annat land. De bilarna ska du absolut undvika även om säljaren ser ut att vara ärlig om att bilen lagats till originalskick. Det fuskas mycket med bilar som utförsäkrats i andra länder. Det finns också teknisk utrustning som du kan köpa och koppla till bilens datakontakt för att själv kontrollera felkoder och antal mil. Det kan det vara värt om du ska köpa en lite dyrare begagnad bil och kanske vet om att du ska fortsätta med samma märke även vid nästa köp.


3. Krånglande teknik

Kommentar: Moderna bilar blir allt mer tekniskt avancerade och det är inte alltid så lätt att upptäcka om en AC eller en fyrhjulsdrift inte fungerar. Att laga en ac-anläggning kostar ofta stora pengar och det är sällan det blir riktigt, riktigt bra. Ofta fortsätter krånglet. Testa bilens utrustning ordentligt. Och tänk på att de flesta bilar säljs som fyr- eller tvåhjulsdrivna. Det är långt ifrån säkert att en suv är fyrhjulsdriven och fyrhjulsdriften ska också fungera. Köper du en modernare bil så är det viktigt att kontrollera att bilens säkerhetssystem har de sensorer och kameror som behövs. Be om en specifikation på bilens extrautrustning och försök se om all utrustning finns kvar och fungerar.


4. Vem äger bilen?

Kommentar: Transportstyrelsen kan berätta vem som egentligen äger bilen och det är bara bilens ägare som kan sälja den till dig, alltså göra ägarbytet. Det är också viktigt att kontrollera så att det inte finns lån och skulder på bilen. Trängselavgifter, parkeringsavgifter och fordonsskatt ska vara betalt av ägaren. Kronofogden kan lägga beslag på din bil om det är så att den är belagd med avgifter och skulder. Det här kontrollerar du på Transportstyrelsens kundtjänst som har öppet dygnet runt. Telefonnumret är 0771-14 15 16. Om bilen är belånad finns det en risk att du vid köpet tar över lånet. Även det här kan Transportstyrelsen svara på och det går att skriva in i Köpeavtalet att säljaren ska fortsätta ansvara för eventuell skuld.


5. Köpekontrakt

Kommentar: Nöj dig inte med ett handslag eller ett slarvigt skrivet kvitto. Konsumentverket har en avtalsmall som är bra att använda för ett ordentligt köpekontrakt. Det här är bra att ha med:

• Uppgifter om säljare och köpare: namn, adress, telefonnummer, personnummer och vilken typ av legitimation som använts.

• Det avtalade priset och hur betalningen ska gå till (om pengarna ska föras över till konto uppge kontonummer).

• Årsmodell på bilen och hur många mil den har gått.

• Alla kända fel som säljaren upplyst om.

• Om säljaren åtar sig att fixa något fel på bilen innan köpet ska det också stå med.

• Reparationer, utbytta delar och andra förbättrande arbeten på bilen som säljaren upplyst om.

• Antal nycklar som finns till bilen och hur många som överlämnas.

• Att säljaren även fortsättningsvis bär ansvaret för eventuella skulder som är knutna till bilen.

• Leveransdatum.

• Underskrifter från båda parter och datumuppgift.

• Kvittering, det vill säga ytterligare en underskrift från säljaren, för slutbetalning (och även delbetalning om det är aktuellt).


6. Befintligt skick

Kommentar: Det brukar pratas om att bilen säljs i befintligt skick och så kallad runt-hörnet-garanti. Men Konsumentköplagen gäller i alla högsta grad och har inte säljaren uppmanat dig att undersöka bilen så går det bra att göra det själv när du kommit hem med bilen. Men det är viktigt att det görs direkt och att du inte väntar ifall något skulle vara fel. Om köpare och säljare kommit överens om att bilen köpts i ett speciellt skick så är det svårt att ta sig runt det. Därför är det en bra sak för säljaren att ha med i ett köpekontrakt.


7. Överföring av pengar och ägarbyte

Kommentar: Många tycker att det här är en mycket besvärlig del av både köpet och försäljningen. Swish underlättar förstås en del men är du minsta osäker så gör upp affären på ett bankkontor. Låt dig inte luras in i att det är bråttom, varken som köpare eller säljare. Vill du vara säker och rör det sig om stora pengar är banken den bästa platsen. Själva ägarbytet kan gå till på tre olika sätt och det är Transportstyrelsen som ska veta när bytet sker:

1) Anmäl ägarbytet på Transportstyrelsens hemsida.
2) Anmäla ägarbytet i appen "Mina fordon". Men kontrollera då först att du uppfyller villkoren för ägarbyte på hemsida och/eller i app.
3) Skicka in bilens registreringsbevis med ägarbyteslappen till Transportstyrelsen via vanlig post.

Tänk på att har du skrivit på ett avtal om att köpa en bil av privatperson men ännu inte betalat bilen och fått den levererad är du ändå bunden av avtalet. Du har bara rätt att ångra köpet om du och säljaren gjort upp om detta innan.


8. Glöm aldrig försäkringen

Kommentar: Kom ihåg att alla fordon måste ha en trafikförsäkring så teckna den direkt från och med samma dag som du äger fordonet. Annars blir det böter. Det finns en allmän missuppfattning om att man under ett begränsat antal dagar kan köra på den gamla ägarens försäkring - men det är fel. Med andra ord - du behöver teckna en försäkring från dag ett.


9. Köp av bilhandlare

Kommentar: Ditt köp blir lite tryggare om du köper av en bilhandlare då köpet omfattas av bland annat konsumentköplagen för köp från företag och reklamationsrätten. Konsumentköplagen säger bland annat det här:

• Bilhandlaren ansvarar för fel som fanns på bilen när du köpte den eller när den levererades till dig.

• Visar sig felet inom sex månader är grundregeln att det antas ha funnits där när du köpte bilen – om företaget inte kan bevisa motsatsen.

• Visar sig felet efter sex månader är bevisbördan din, det vill säga att det är du som ska bevisa att felet fanns på bilen då du köpte den.

• Du har rätt att kräva att felet åtgärdas alternativt att du får prisavdrag. Om reparationen drar ut på tiden kan du kräva att köpet hävs.

• Bilhandlaren har rätt att i första hand reparera bilen eller ge dig en annan likvärdig bil – om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig.

• Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäckte felet (generellt anses två månader vara skälig tid). Reklamationsrätten gäller tre år efter köpet, när den tiden gått förlorar du din rätt att reklamera. Bilens eventuella garanti men det ska inte förväxlas med reklamationsrätt. Inte heller skrivningen om befintligt skick friskriver bilhandlaren från ansvar. Konsumentköplagen gäller ändå och enligt den har du som sagt rätt att reklamera fel i upp till tre år. Om du köper en bil för 30 000 kronor eller mer kan du kräva en varudeklaration som innehåller information om bilens kondition. Du har också rätt att få uppgifter om beräknade reparationskostnader för bilen. Om bilen du ska köpa kostar under 30 000 kronor behöver bilfirman endast ta med uppgifter om bilens säkerhet i varudeklarationen.