Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 26 feb 2019 13:19

9 bästa elbilarna just nu

Vi har kommit till en punkt då elbilarna inte behöver vara så mycket dyrare än sina fossildrivna motsvarigheter.

Samtidigt har de fått bättre prestanda och längre räckvidd. 

Här är de nio bästa modellerna just nu – som du får 60 000 kronor i statlig rabatt på. 

1. Tesla Model 3

Äntligen, hörs de från alla som väntat så länge på leverans, en del ända sedan våren 2016. Nu har det blivit dags för Elon Musks kärleksbarn, Teslas nya Model 3, att rulla in på de svenska vägarna.

Model 3 imponerar på flera punkter – den är snygg, snabb, körsäker och har en räckvidd på upp till hela 56 mil tack vare omarbetat batteri med högre energitäthet. Men så har vi det här med priset. Modellen har beskrivits som en elbil för de breda massorna, en folkbil som i USA börjar på 35 000 dollar i enklaste utförande, vilket motsvarar cirka 318 000 kronor. De versioner som först kommer till Sverige är däremot allt annat än folkligt prissatta med en start på över 650 000 kronor.

Pris: Från 650 200 kronor.


2. Kia e-Niro

Kia har precis slagit sig in på elbilsmarknaden – och vilken entré det blev. E-Niro har nyligen kommit till handlarna med en räckvidd på hela 45,5 mil och ett inte allt för avskräckande pris.

På pluskontot finns också en förarplats som är lätt att trivas i, god sikt, baksäte med svängrum för benen och väl tilltaget lastutrymme. Däremot blir det ett litet minus för den obekväma mittplatsen i bak. Kombinationen mellan prestanda, utrustning och pris gör Kia e-Niro till en svårslagen elbil. Men flera konkurrenter är just nu på väg med tuffa utmanare, däribland Volkswagen som rulla ut bilarna i sin eldrivna serie I.D. 2020. Enligt den tyska tillverkaren ska den första modellen, Neo, kunna köra 55 mil mellan laddningarna och kosta under 250 000 kronor.

Pris: Från 429 900 kronor.


3. Jaguar I-Pace

Jaguar var det första märket att lansera en riktig konkurrent till Teslas lyxiga Model S respektive X. Och det brittiska märket prickade helt rätt med den exklusiva suven I-Pace.

Jaguar har utvecklat modellen helt från grunden, utan att basera den på någon av de befintliga fossilbilarna. Det märks. I-Pace ligger stadigt på vägen och tar sig fram lika fint i terrängen – allt under största möjliga tystnad. Kraften från batteripacket överförs via två elmotorer som tillsammans ger 400 hästkrafter, vilket ger fina prestanda. Snygg är den dessutom. Men smakar det så kostar det, från 849 000 kronor närmare bestämt.

Pris: Från 849 000 kronor.


4. Audi e-tron

Här kommer en till utmanare i det exklusivare segmentet. Det handlar om Audis nya suv e-tron, en elbil som inte riktigt känns som en elbil. Främst handlar det om att den känns förvånansvärt lätt, trots att den är lastad med ett tungt batteripack på 95 kWh.

Med hjälp av de två elmotorerna på vardera axeln och smart styrning av fyrhjulsdriften samt bromsar har Audi byggt en bil med flera olika skepnader. Den trygga familjebilen, den sportiga bilen och terrängbilen. Styrningen är väldigt exakt och det går inte att säga något annat än att det är en ren njutning att köra e-tron. Efter Allt om Bilars test blev det bestående intrycket att Audi satt en ny standard för alla elbilar i premiumklassen.

Pris: Från 885 000 kronor.


5. Nissan Leaf

Nissan lanserade nästa generation av storsäljaren Leaf förra året.
Det är ingen slump att så många kunder valt just den här modellen, för sett till sitt pris har den få utmanare. Det är nästan så att den kan konkurrera med en bensinbil i samma storlek när man räknar av det statliga bidraget på 60 000 kronor.

I utvecklingen av den nya generationen av bilen fick över 300 000 ägare av föregångaren bidra med sina åsikter, och det märks. Frontmonterat ladduttag och större bagageutrymme hör till sakerna som anpassades efter kundernas önskemål. Leaf är kanske inte bäst på något område, men har hyfsade köregenskaper, hög säkerhetsstandard och en räckvidd på respektabla 38 mil (27 mil enligt den nya, strängare körcykeln WLTP).

Från: 387 400 kronor.


6. Tesla Model X

Tesla Model X har ett par år på nacken men det är fortfarande en modell som sticker ut. På många sätt är den fortfarande den mest kompletta elbilen.

Till att börja med är Model X är en stor bil. Den är över fem meter lång och nästan 2,3 meter bred mellan backspeglarna. Det här har gett Tesla stora utrymmen att spela med när de skapade interiören. Förarmiljön är rymlig och den stora vindrutan som sträcker sig ända upp över taket bidrar till en luftig känsla. Komforten är också fin med väl avvägd stötdämpning som tar den tryggt över groping asfalt. Räckvidden på runt 50 mil eller den blixtsnabba accelerationen går inte heller att klaga på. Priset går det däremot att ha invändningar mot. Model X erbjuds numera enbart med det stora batteripacket "100D" och börjar därför på en bra bit norr om miljonen.

Pris: Från 1 231 200 kronor.


7. Renault Zoe

Det här är en storsäljare i Europa. I Sverige har den hamnat lite i skuggan av Nissan Leaf och Kia e-Niro, men det är omöjligt att hitta en elbil med jämförbar räckvidd till samma pris.

Med det nya batteripacket klarar Renault Zoe runt 30 mil under verkliga förhållanden. Det här är en trevlig och lättanvänd vardagsbil, som i all sin enkelhet saknar en del av de tekniska finesserna hos sina dyrare konkurrenter. Designen är kanske inte heller särskilt spännande. Men det låga instegspriset gör att du ändå får väldigt mycket för pengarna. Renault har tillämpat en modell där du antingen kan köpa bilen med batteri, eller hyra det till en månadskostnad på 699 kronor. Väljer du med batteri kostar den 305 990 kronor och utan landar den på 225 990 kronor.

Pris: Från 305 990 kronor (med batteri).


8. Hyundai Kona Electric

Med ett pris som en Nissan Leaf och räckvidd som i det vassaste utförandet matchar en Tesla borde Hyundai Kona Electric vara ett klokt val för de flesta.

Kona Electric erbjuds med två batteristorlekar, 39 kWh och 64 kWh. Det mindre batteriet ger ström till en elmotor på 136 hästkrafter, medan det större ger 204 hästkrafter. I de två olika utförandena kommer bilen 28,9 respektive 44,9 mil på en laddning enligt den nya, tuffare körcykeln WLTP. Det får ses som bra siffror för en elbil i den här prisklassen. Tyvärr dras den med ett problem som även flera andra elbilar i det billigare segmentet har: den är rätt tråkig att köra. Styrningen är trög.

Pris: Från 359 900 kronor.


9. Tesla Model S

Visst, här kommer en tredje Tesla – men det är omöjligt att inte inkludera modellen som på riktigt startade elbilsrevolutionen. Inte för att den lever på gamla meriter, utan för att den står sig väldigt bra efter närmare sju år på marknaden.

Tesla Model S förändrade elbilslandskapet drastiskt när den lanserades 2012. I dag är den en relativt de svenska vanlig syn på de svenska vägarna, men knappast något som var man kan köpa. Precis som med Model X erbjuder märket i nuläget bara toppmodellerna med det största batteripacket, vilket gör att den redan exklusiva modellen landar på ett pris en bra bit över en miljon kronor. Men den som har råd får ändå mycket prestanda för sina pengar. Räckvidden är på smått svindlande 63 mil. Visserligen enligt den äldre och snällare körcykeln NEDC, men ändå. 0-100 kilometer i timmen går på 4,3 sekunder i fyrhjulsdrivet utförande, och för den som lägger närmare 1,6 miljoner på den snabbaste versionen med namnet "P100D" går samma sak på helt galna 2,7 sekunder. En siffra som Ferrari, McLaren och de andra supersportbilstillverkarna har svårt att matcha.

Pris: Från 1 183 600 kronor.