Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 27 feb 2018 16:28

9 bästa bilarna Jan-Erik Berggren kört

17 år och närmare 1 500 test- och provkörningar.
Från Saab 9-5 i Köpenhamn i juni 2001 till Citroën C4 Cactus i Provence och Audi A8 i Stockholm.
Jag har kört många väldigt bra och några väldigt dåliga bilar under åren som motorjournalist på Expressen och Allt om Bilar.
Här är de 9 bästa, i alla fall bäst där och då. Plus några bubblare. Bara att scrolla neråt!

1. Audi A6 Allroad

Audi har lyckats bra med sina A6 Allroad. Här är modellen som kom 2015.

Foto: Audi

Kommentar: Audi var tidigt ute med cross-country-stilen och drev tillsammans med Volvo och Subaru på trenden. Det blev en liten paus under bilkrisåren då alla jagade förbrukning men i dag vill alla bygga den här typen av bilar. Jag älskade att köra Audis A6 Allroad vintern 2001-2002. Vilken komfort, vilka köregenskaper. Bilen var som klippt och skuren för svenska vintervägar. Synd bara att den var lite dyr för svenska bilköpare. En begagnad Audi A6 Allroad är ett mycket bra köp, speciellt om du bor ute på landsbygden och har råd med den höga förbrukningen.


2. Volvo XC60

Foto: Volvo

Kommentar: Det finns några bilar som jag kört där jag haft god lust att stanna, kliva ur och bara skrika av körglädje. Nya Volvo XC60 och testkörningen i Barcelona för knappt ett år sedan var ett sådant tillfälle. Oj vad fint den här bilen går, vilken känsla i styrningen. Det här är i mitt tycke den bästa bil Volvo byggt hittills och jag hoppas att det här blir en storsäljare i många, många år. För det är svenska bilköpare värda. Visst borde egenskaperna från SPA-plattformen komma till sin rätt även i nya V60 och S60 men jag tycker att kombinationen av suv och fina köregenskaper är det som gör storheten i XC60.


3. Fiat 500

Foto: Fiat

Kommentar: Jag hade nyligen äran att få äta middag med Seats nuvarande vd Luca de Meo som under sin tid hos Fiat var med om att ta fram Fiat 500. På väldigt många sätt räddade Luca de Meo och hans projektgrupp hela Fiat med den lilla småbilssuccén. Och än i dag blir jag glad av att köra en Fiat 500 och jag ler så fort jag ser en Fiat 500 på vägen. Bara ratten är ett mästerverk som ger mig rätt känsla för bilen. Och designen, både in- och utvändigt. I dag är det bara Citroën med nya C3 och C4 Cactus som kan locka fram samma barnsliga glädje.


4. Subaru Impreza WRX STi

Foto: BACKMANS FOTO

Kommentar: Möjligen var det inför Svenska rallyt 2002, eller kanske 2003. Jag och hela dåvarande bilredaktionen med ett antal frivilliga körde till Värmland för att testa de bilar och bilmärken som fanns på startlinjen i VM-rallyt. Det var vinter och gasade runt en folkracebana. Jag fick köra Oscar Svedlunds grupp-N-rally-Mitsubishi och den i konkurrens med tuffa Subaru Impreza WRX Sti var allra roligast på rallycrossbanan. Subarun andandes rally och Colin McRae och det är lite synd att Subaru inte fortsatt att bygga in de värdena i varumärket.


5. Alfa Romeo Giulia

Foto: David Jakobsson

Kommentar: Det är lätt att ösa på med lovord över Alfa Romeos Quadrifoglio-versioner av både Giulia och Stelvio. Men det finns mer. Jag gillar Veloce-modellen minst lika mycket, kanske mer eftersom den är lite mer civiliserad. Jag får en fin tvålitersbensinare på 280 hästkrafter och till det ett fantastiskt chassi och grym styrning. Jag testkörde bilen under Car of the Year-testveckan i Danmark och efter några "sportiga" mil på småvägarna var det bara att bromsa in vid vägkanten, gå ur bilen och ställa sig och titta på händerna. Herregud vilken kontakt med bilen. Varje cell i kroppen pulserade tillsammans med motorn.


6. Tesla Model X

Foto: Tesla

Kommentar: Jag vet att jag i omgångar sågat Tesla för bristande kvalitet och för att framför allt Model S varit alldeles för dyr. Jag har också hånat Tesla för dörrarna på Model X som ställt till en hel del problem. Men Tesla växer och i en artikel nyligen berättade jag varför Teslas bilar och bland annat då Model X fortfarande är föregångare i bilvärlden. Jag måste också förstås ha med en elbil på den här listan för att markera framtiden. Jag har kört alla elbilar som finns att köpa i Sverige i dag och även till exempel Opel Ampera-e som inte finns att köpa och av alla är det ändå Tesla Model X som imponerat allra mest.


7. Audi R8

Foto: David Jakobsson

Kommentar: Om Porsche fick lite kritik för att de lanserade sin suv Cayenne så var det många som undrade vad Audi höll på med när de rullade fram sin sportbil R8 för 12 år sedan. Sedan dess har Audi visat att de verkligen menar allvar och även den i början lite mesiga TT har hängt på och skapat ett snyggt och fräckt sportbilssegment hos Audi. R8 har vässats genom åren och jag har haft lyckan och förmånen att få köra olika versioner både på fina vägar och racerbanor i södra Europa. R8 är också den bilmodell som fått allra flest ögon på sig och är det kanske fortfarande. Den tidlösa designen gör Audi R8 till en klassiker. Därmed slår den också ut sportbilskonkurrenter som Porsche, Mercedes AMG GT och Lamborghini.


8. Jaguar XF

Foto: jaguar Land Rover

Kommentar: En av de allra häftigaste bankörningarna gjorde jag tillsammans med Jaguar och nya XF 2015. Jag testade XF på racerbanan Navarra och coachades till grymma varvtider av entusiastiska instruktörer. Jaguar briljerade med mycket fina vägegenskaper, grym styrning och fjädring och stora bensinmotorer med bra kraft. Jag gillade också Jaguars på den tiden innovativa inredning. Jaguar hade hittat ett nytt slags premium och utmanade BMW, Audi, Mercedes och i viss mån Audi. Sedan dess har utvecklingen lite runnit ifrån Jaguar som skulle behöva uppdatera sina motorer och ta nästa designsteg för inredning och instrumentering. Men där och då var XF en väldigt modern och kompetent bil.


9. BMW 5-serie

Foto: BMW


Kommentar: Det går förstås inte att göra en så här listan utan att nämna BMW:s fina 5-serie som jag kört i en mängd olika varianter genom åren. Självklart är den senaste den bästa och med all rätt är BMW 5-serie finalist i Car of The Year 2018. Det finns något självklart och avslappnat i BMW:s köregenskaper. Det kanske inte är exceptionellt bra styrning som i en Alfa Romeo Giulia eller en Volvo XC60 men allt är enkelt och känns rätt i hela kroppen. BMW har en förmåga att alltid få bilens köregenskaper att matcha drivlinorna. Jag förstår att de som en gång ägt en BMW 5-serie har svårt att hitta andra alternativ. Och varför ska de det?


10. Bubblarna

Foto: Mercedes

Kommentar: En bästa-lista måste ta slut och därmed finns det fina bilar som av en eller annan anledning hamnar utanför. Som sportbilarna Jaguar F-Type, Porsche Cayman eller 911 eller Mercedes galna AMG GT. Bilar som gott och väl kunde ha platsat om jag bara resonerat lite annorlunda. Jag minns också nya Saab 9-5 som bra på väldigt mycket trots den lilla bakdörren och problemen med baksätet. Kanske kunde också en Aston Martin eller Bentley platsat. Fast, nej. Min lista står fast. Bubblarna får fortsätta att bubbla. Nästa vecka ska ni få läsa listan över de sämsta bilarna jag prov- och testkört sedan 2001.