Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 26 sep 2017 15:54

8 familjebilar du inte ska köpa

Alla vill ha en kombi.
I alla fall i Sverige.
Men alla kombiköp är inte bra kombiköp.
Här är åtta nya modeller som du inte ska köpa i höst – och bland dem finns flera storsäljare i Sverige.

1. Ford Mondeo

Foto: Ford

Pris: från 304 600 kronor.
Kommentar: Det här måste vara den allra äldsta nya bilen hos svenska bilhandlaren vintern 2017/2018. Vi har sett en rad omdesignade och smått förbättrade versioner sedan modellen presenterades först för tio år sedan och sedan i ny version 2014. Under tiden har konkurrenterna kört ifatt och ifrån Mondeo. Det är verkligen dags för nästa generation. Nu tyder det mesta på att Ford väntar in rätt drivlinor – hybrider – och att det dröjer innan vi ser en helt ny Mondeo. Ser vi på prislappen så får Ford svårt att sälja speciellt många Mondeo i höst. Inte ens Fords Vignale-koncept har klarat att snygga till Mondeo-paketet. Det finns flera olika prislistor ute på Mondeo men ett kampanjpris finns som ligger på drygt 280 000 kronor.


2. Volvo V60

Foto: Volvo

Pris: från 239 900 kronor.
Kommentar: Priset på en Classic V60 är skrämmande lågt – skrämmande för Volvos konkurrenter alltså. Och priset kommer säkert att pressas ytterligare under våren då flera V60 kommer att straffas i nya fordonsskatten. Men det hjälps inte – tiden har verkligen åkt ifrån Volvo V60. När jag ser bilen på stan tänker jag på draget från bakdörrarna, den lite skorrande dieseln och den gamla mittkonsolen. Det var trevligt så länge det varade men det är dags nu att parkera V60 för gott och summera en rätt bra framgång över livslängden. I vår kommer vi att få se en hel ny 60-serie med tydliga drag av snygga XC60.


3. Audi A6 Avant

Foto: Audi

Pris: från 369 000 kronor.
Kommentar: Audi har ett tufft år framför sig. Under 2018 ska en helt ny A6 presenteras och först till modellåret 2019 kan vi ha en ny kombi i svenska bilhallar. Det betyder att Audi kommer att försöka rea ut sin nuvarande A6 och vi kan framför allt se fram emot kampanjer på de största motorerna under våren – innan den nya fordonsskatten slår till mitt i sommaren. Men oavsett rabatter är det värt att vänta på en nyare, bränsleeffektivare och betydligt mer tekniskt avancerad A6:a. Vill ni se lite av vad nästa A6 klarar av så snegla på höstens hetaste Audi – A8:a. Audi ska också göra om sin design ordentligt vilket betyder att dagens A6 kommer att kännas gammal om ett år. Den kändes rätt gammal och sävlig redan förra året.


4. Ford Focus kombi

Foto: Ford

Pris: 174 900 kronor.
Kommentar: Kampanjpriset på Ford Focus kombi betyder en rabatt på cirka 25 000 kronor rakt över alla drivlinor. Anledningen till prissänkningen är att Ford planerar för en helt ny Focus under 2018. Vi kan se fram emot uppfräschade drivlinor, bättre uppkopplingsmöjligheter och en ny inredningsdesign. Det ska bli spännande att se hur Ford hanterar nya Focus – kort sagt, om den blir amerikansk i sin framtoning eller europeisk. Just ja, det här skulle ju handla om den gamla bilen, den Focus som byggs på samma plattform som bland annat Volvo V40 och Mazda3. Det är verkligen hög tid att lämna de här bilarna nu.


5. Renault Talisman Sports Tourer

Pris: från 229 900 kronor.
Kommentar: Renault brukar ligga bra till i prislistorna och leverera bra och lättkörda bilar. Men när gamla Laguna nu ersatts av Talisman blir det mest – märkligt. Fyrhjulsstyrningen får den långa bilen att smita runt gathörnen på ett smidigt och fint sätt men då har prislappen också börjat närma sig betydligt snyggare och mer kompetenta konkurrenter. Talisman kräver också en sävlig och lugn körstil så nej, det finns så många konkurrenter i samma prisklass som levererar mer och bättre på alla punkter. När jag ser en Talisman ute på vägen, vilket inte är ofta, vill jag fråga föraren: Varför?


6. Peugeot 508

Foto: Peugeot

Pris: från 229 900 kronor.
Kommentar: Det är så klart lockande att titta på den här prislappen, titta på bagageutrymmet och den fina komforten. Men, var beredd på att prislappen sticker i väg när du valt den bil du faktiskt vill ha. Och vips så är det här en bil som kostar minst lika mycket som en bil med bättre köregenskaper, en med mer direkt respons och bättre drivlinor. Biter inte de här argumenten så – ja, det kommer snart en ny 508 som kommer att sopa banan med den nuvarande, inte minst i interiördesignen. Köp inte.


7. Toyota Auris Touring Sports

Foto: Toyota

Pris: från 175 900 kronor
Kommentar: Toyota är ett starkt varumärke i Sverige och vi jämför gärna med bilar som Volvo, Volkswagen och Audi. Men i praktiken har Toyota strävat neråt i hierarkin de senaste åren och de ser sig själva mer som en konkurrent till Kia och Hyundai som masstillverkare. Toyotas senaste hybrider är riktigt snåla men lura er inte att tro att alla nya Toyota-bilar är lika bra som nya Avensis och Prius. Sen räcker det med att se på Auris Touring Sports för att titta åt ett annat håll. Här är det till och med så att jag hade önskat mig lite linjer och detaljer från märkliga C-HR, bara för att pigga upp. Trist val.


8. Volvo V60 CrossCountry

Pris: från 309 800 kronor
Kommentar: Nej, V60 blir inte bättre eller häftigare på grund av att den höjts några millimeter eller fått några tuffa designdetaljer. Och detsamma kan sägas om till exempel V90 CrossCountry eller Mercedes E-klass AllTerrain. Här måste köparen verkligen kunna sin sak och jämföra priset på en skogsmulle-version och en vanlig fyrhjulsdriven kombi. I vissa fall, som med Mercedes och Volkswagen, kan paketeringen göra att det blir ett bra köp men köp inte utan att verkligen kontrollera paketen. I höst kommer Opel Insigina och troligen BMW 5-serie med mulleversioner – så se upp. En V60 CrossCountry är lika omodern som en vanlig V60 – bara ännu dyrare.