7 sämsta nya bilarna 2017

Snart ska Car of The Year 2018 utses.
Men det finns också nya bilar som inte är så bra, som rentav är rätt dåliga och usla bilköp.
Här är de sju bilar av biljuryns totalt 40 bilar som jag tycker är de allra sämsta valen.
De sju sämsta nya bilarna från 2017.

1. Honda Civic

Foto: Honda

Kommentar: Under Car of The Year-juryns testvecka i Danmark misslyckades Honda Civic i det viktiga autobromsprovet, troligen på grund av brister på de testbilar Honda skeppat till Danmark. När jag testade Civic i våras berömde jag bilen för att den blivit mer vanlig. Ändå tycker jag att Honda kunde varit ännu lite mer försiktiga med designpennan både på utsidan och insidan. Interiören har också den blivit bättre och handlar nu om en stor integrerad bildskärm och ett par smarta funktioner. Sittpositionen är låg och priset för högt för en bil som lätt konkurreras ut av andra.


2. Mitsubishi Eclipse Cross

Foto: Mitsubishi

Kommentar: Jag var på testkörningen av en maskerad Eclipse Cross utanför Frankfurt och fick lyssna till Mitsubishis projektledare. Typen av bil är helt rätt och Mitsubishi har inte gått lika långt i sina designdrömmar som till exempel Toyota C-HR. Ändå lirar inte Eclipse Cross med mig. Jag tycker att växellådan förstör motorns egenskaper. Jag förstår inte vitsen alls med den delade bakrutan och flera andra designdetaljer och jag tycker inte om köregenskaperna. Bilen känns tung och den rollar en del, som om tyngdpunkten ligger för högt. Det märkliga är också att Mitsubishi inte sett till att fortsätta med den hyllade hybriddrivlinan från Outlander. Med Eclipse Cross tog Mitsubishi två steg bakåt.


3. Kia Picanto

Foto: Kia

Kommentar: Kia rullade fram hela fyra modeller till Car of The Year-testerna i Danmark och kryddade med Europa-chefen Michael Cole. Jag gillar Kia Stinger väldigt mycket, tycker att Kia Rio verkligen platsar i finalen och tycker att designen på suven Kia Stonic är väldigt lockande. Men småbilen Picanto är sämst av Kias fyra helt nya modeller. Här har Kia sparat lite för mycket och Picanto – som säljer väldigt bra i sitt segment – kan komma att bli en besvikelse. Jag hade hoppats på ett lite större utvecklingskliv av Kia som gör så mycket rätt i andra sammanhang.


4. Hyundai i30

Foto: hyundai

Kommentar: Det här är på sätt och vis en bil som skulle kunna vinna och utses till Car of The Year 2018. Så bra är den som bil. Men mitt problem med Hyundai i30 är att den inte säger mig någonting. Den är helt ärligt väldigt tråkig. Inga känsloyttringar och jag vill i alla fall att min bil lockar fram något positivt och en vill-ha-känsla. Designen kunde verkligen vara lite mer vågad. Hyundai i30 är en sån bil som blir helt genomskinlig i trafiken. 2017 års svar på den beiga Opeln i Macken.


5. Range Rover Velar

Foto: Range Rover

Kommentar: När jag såg Velar för första gången började jag att längta till den första testkörningen. För Range Rover Velar är verkligen en snygging som passar bra på en stor scen på en stor bilsalong. Det blir värre när du kliver in i bilen, speciellt i baksätet. Sittpositionen är märkligt låg och det vimlar av olika funktioner och grepp i instrumenteringen. Det är svårt att få en klar bild av hur Range Rover verkligen tänkt. Drivlinorna är från Jaguar/Land Rover och med terrängegenskaperna som bonus får du en stor och lyxig suv som tar dig fram överallt. Men det är alldeles för dyrt och bara för märkligt.


6. Suzuki Ignis

Foto: Suzuki

Kommentar: Suzuki har det inte så lätt i bilvärlden. Speciellt inte i Sverige där priserna pressas från märken som Kia, Hyundai och Volkswagen. Det finns många bra och smarta saker med en Ignis. Suzuki har tränat länge på att välja bort och till bland finesserna vi bilköpare verkligen behöver. Det är förstås fräckt att du får en funktion som Apple CarPlay som inte är standard i betydligt dyrare bilar. Men Ignis är i grunden en smålbil – må vara med suvdesign – som du inte kommer att tycka så mycket om ute på motorvägen. Och frånpriset på 137 000 kryper snabbt uppåt 170 000 kronor och då konkurrerar Ignis plötsligt med betydligt bättre bilar. Suzuki Ignis fick väldigt få getingar i vårt test från i våras, 13 av 25.


7. Renault Koleos

Foto: Renault

Kommentar: Det är gott om så kallade plattformsbilar i årets Car of The Year-lista. Till exempel byggs Seat Ibiza och VW Polo på samma plattform. Det går att se likheter mellan VW T-Roc och fjolårets Audi Q2 och Skoda Karoq har såklart tydligt släktskap med andra bilar byggda på VW:s MQB-plattform. I år fanns också flera Opel-modeller med som byggs på en plattform de köpt av Peugeot/Citroën. Men den kanske allra största likheten hittar jag hos Renault vars Koleos i grunden är en Nissan X-Trail. Och med så mycket Nissan-känsla tycker inte jag att Koleos ska kunna gå till final i Car of The Year. Koleos har mycket av storbilegenskaperna vi annars inte alls hittar hos Renault där det brukar vara kvickare och tydligare reaktioner. Koleos kommer att passa det nya fordonsskattesystemet illa och känslan är att tiden sprungit ifrån den här typen av bilar. Bra men för sent, Renault.

Vill du göra ett bättre köp? Här är de sju finalisterna i Car of the Year.



Annons: