Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 11 nov 2019 13:28

27 vanliga familjebilar – så mycket kostar de att äga

Billigaste familjebilen att äga är Mitsubishi Outlander, enligt Kvdbil.

Billigaste familjebilen att äga är Mitsubishi Outlander, enligt Kvdbil.

1/3

Foto: MITSUBISHI

Mercedes E 300 de, laddhybrid och också den dyraste att äga av de 217 bilar som Kvdbil har med i jämförelsen.

Mercedes E 300 de, laddhybrid och också den dyraste att äga av de 217 bilar som Kvdbil har med i jämförelsen.

2/3

Foto: DAIMLER-AG

3/3

Foto: VOLVO

Funderar du över den egentligen ägarkostnaden för din kommande bil? Det kan ju avgöra om du väljer bensin, diesel eller laddhybrid.

Marknadsplatsen Kvdbil har jämfört månadskostnaden för 27 nya familjebilar och det är extrema skillnader mellan toppen och botten.

Vi har tidigare skrivit om 116 bilmodeller och vad det kostar att äga dem. Här kan du läsa den artikeln (Expressen Premium).

Nu kommer marknadsplatsen Kvdbil med en egen undersökning där en lista på 27 nya familjebilar och vad det kostar att äga dem presenteras. Det finns både bensin- och dieseldrivna fordon med, men även laddhybrider. Och det är laddhybrider som är både billigast och dyrast.

Billigast är Mitsubishi Outlander laddhybrid, med en totalkostnad i månaden på 6 627 kronor. Därefter följer Volvo V60 D4 (6 926 kronor) och Volvo V90 D4 (7 062 kronor).

Dyrast är Mercedes laddhybrid E 300 de som kostar 10 376 kronor i månaden att äga.

– Den enskilt största kostnaden för nya bilar är värdeminskningen. För en del modeller är det till och med så att värdet halveras under det första året. Den som verkligen vill spara pengar gör därför bäst i att köpa begagnat. Men vill man absolut ha en sprillans ny bil tycker jag det är viktigt att inte stirra sig blind på priset, utan att man ser till alla kostnader som följer av ägandet, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

Kvdbil har dragit slutsatsen att det som spelar roll för den verkliga kostnaden är fabrikat, motorstorlek och drivmedel.

– I korthet kan man säga att bilar från statusmärken med stora bränsleslukande motorer är de dyraste bilarna att äga, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på värdeminskning och bränsleförbrukning. Men det är inte hela sanningen, säger Madeleine Fritz och fortsätter:

– Exempelvis har Volvo, som de allra flesta i dag betraktar som premium, ofta ett betydligt högre andrahandsvärde än märken som BMW och Mercedes.

Vilket syns när Mercedes E 200 Kombi S213 (184 hästkrafter) jämförs med Volvo V90 D5 AWD (235 hästkrafter). Mercedes-modellen har lägre driftskostnader men när andrahandsvärdet läggs med i beräkningen vinner Volvon.

– Två bilar som är väldigt snarlika, men där den ena kostar väsentligt mycket mer. Över tid handlar det om tiotusentals kronor för den familj som gjort hemläxan, säger Madeleine Fritz.

Men som sagt var, mellan billigaste bilen (Outlander) och den dyraste (E 300 de) är skillnaden mycket större. Och båda är laddhybrider.

– Att två laddhybrider sticker ut i var sin ände är verkligen intressant. Laddhybriderna har än så länge fördelaktiga skatteregler samtidigt som de vinner på högt bensin- och dieselpris. Men en del har riktigt höga försäkringspremier och servicekostnader. Det gäller att undvika dessa fallgropar, avslutar Madeleine Fritz.

I bilden här under kan du se hela listan där Kvdbil jämför ägandekostnader för 27 vanliga familjebilar.

Fotnot. Om undersökningen: Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges vanligaste familjebilar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet av en ny bil. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle.