Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 22 maj 2018 14:59

22 familjebilar med dyra fel

Kombibilar och större familjebilar är högintressanta nu i semestertider, när vi ska stuva in hela familjen och dra ut på äventyr.
Men flera av våra allra populäraste bilmodeller dras med dyra och besvärande fel. Fel som kan vara svåra att upptäcka om du inte vet vad du letar efter.
Här kommer listan över 22 familjebilar – från 10 000 kronor och upp till 300 000 kronor – du ska se upp med. Från Audi A3 till Volvo V70 XC.

1. Audi A3 Sportback

Modell: 2013 och framåt.
Priser: Från cirka 90 000 kronor.
Kommentar: Tvålitersdieseln i A3 är väldigt populär men motorn var en av de som åtgärdats inom ramen för den stora dieselskandalen. Det betyder en uppdatering av mjukvaran som fixar till fusket. Se till att den här gjord. Styrservot är elektriskt och kan hacka och kärva. Det här behöver kontrolleras ordentligt vid provkörning. Se till att styra i olika hastigheter med jämna styrutslag, Går det tungt eller hackar så kan det vara tecken på problem. Dyra reservdelar kan tynga budgeten för andra- och tredjehandsägare.


2. Audi A4

Modell: 2008 till 2015.
Priser: Från cirka 50 000 kronor.
Kommentar: En på sin tid mycket populär bil vilket betyder att stort utbud på marknaden. Det här var precis i början av dieselboomen i Sverige vilket betyder att det trots allt finns en hel del bensinmotorer, TFSI, på marknaden. Men se upp – vissa motorer drar väldigt mycket olja och tyvärr finns det ingen åtgärd från Audi för att rätta till problemet. Se också upp med de tidigare modellerna som hade dålig kvalitet på lacken. Och precis som för A3 så kan styrningen kärva, här ett mjukvarufel, och automatlådorna har fått kritik för att växla ryckigt. Måste kontrolleras vid en provkörning.


3. Audi A6 Allroad

Modell: 2015 och framåt.
Priser: Från cirka 275 000 kronor.
Kommentar: Det är en helt ny Audi A6 på gång vilket betyder att priserna på de relativt dyra begagnade A6 Allroad-bilarna kommer att sjunka. Speciellt som nya A6 är ett stort tekniskt kliv framåt för Audi. Ett exempel är att de här Allroad-bilarna saknar autobroms. Trelitersdieselnarna har återkallats för ett problem där motoroljan letat sig in till bromssystemet vilket försämrat bromsarnas prestanda. Dieselmotorerna omfattas också av dieselskandalen och har eller ska åtgärdas. Allroad var en dyr bil som ny och priserna har fortsatt ligga på en hög nivå. Nu kan det bli ett prisfall till en mer normal nivå. Även här kostar reservdelar lite mer än till konkurrenterna.


4. BMW 3-serie

Modell: 2005 till 2012.
Priser: Från cirka 50 000 kronor.
Kommentar: Vem drömmer väl inte om en BMW-kombi? Och nu börjar de riktigt fina modellerna från 2005 och framåt komma ner i priset. Men inte ens BMW bygger bilar helt utan problem. De tidiga "treorna" med sportchassi och punkteringssäkra däck har visat sig vara spårkänsliga. Det blir jobbigt att köra en sån bil på svenska motorvägar. Flera run-flat-däck är också bullrigare än vanliga däck, något att tänka på för alla som kör långa sträckor i hög fart. BMW:s interna modellbeteckning kan vara bra att känna till. Modellerna N47 och N46 hade problem med kamkedjedrivningen under åren 2007 till 2011.


5. BMW 5-serie

Modell: 2010 till 2017.
Priser: Från cirka 110 000 kronor.
Kommentar: BMW håller som bäst på att rulla ut sin nya 5-serie. Det har fått ner priserna på föregående modell en aning. BMW har framför allt vad gäller interiör och teknik tagit ett stort steg men den som gillar BMW:s många knappar från förr trivs i den här generationen. BMW:s femserie har dragits med dyra reservdelar och kanske bli köpare besvikna på det något trånga baksätet. Än allvarligare är problemen med kamkedjan på tidiga dieslar och vissa bensinare, speciellt motorer på två liter. Om kedjan sträcker sig kan det leda till ett mycket dyrt motorhaveri. Var noggrann med service även efter garantitiden och se upp med bilar som inte har helt ifylld servicebok.


6. Citroën C4 Picasso

Modell: 2013 och framåt.
Priser: Från cirka 95 000 kronor.
Kommentar: När suvtrenden slog till på allvar för ett par år sedan blev utbudet av rymliga familjebilar mindre. Flera tillverkare valde att låta designen styra. Därför kan det vara attraktivt att leta efter en begagnad, klassisk, stor familjebil. Som Citroën C4 Picasso. Se upp med bensinmotorerna på 1,6 liter. Ett problem med kamkedjesträckaren gör att kamkedjan kan "hoppa över". Ett första tecken på problem är att kamkedjan rasslar. Bakhjulslagren ska vara bytta och vissa har även fått kylarfläkten åtgärdad. Vissa individer har problem med el och elektronik med displayer och funktioner som spökar. Irriterande problem som är svåra att få bort helt.


7. Fiat Freemont

Modell: 2011 till 2015.
Priser: Från cirka 90 000 kronor.
Kommentar: När Fiat köpte Chrysler/Dodge så döpte de bland annat om populära Dodge Journey till Fiat Freemont. Det här var en tyst, rymlig och väldigt trevlig bil och länge var det här den mest prisvärda Fiaten i hela modellprogrammet, trots att det egentligen alltså var en amerikansk bil. Tyvärr plockade också Fiat med sig kvaliteten från Dodge och bilarna är väl inte de allra bäst ihopskruvade. Ett exempel är besvärande elfel som i värsta fall kan dränera batteriet. Viktigt att kontrollera vid köp eftersom det är svårt att helt få bort. Växellådan, automat, kan hugga och krångla. Vissa har bytt automatlåda och ska du köpa är det viktigt att provköra och gå igenom alla växlar. Priset bör sjunka då det här är en i grunden äldre bil nu och den saknar många av de tekniska finesser som finns på nya bilar.


8. Ford Focus

Modell: 2011 och framåt.
Priser: Från cirka 50 000.
Kommentar: Det här är den nu utgående modellen av Fords storsäljare Focus. Och vi har fått se en mycket stor uppdatering i sommar. Priserna kommer därmed att falla då förra generationen Focus kommer att kännas väldigt gammal över en natt. Ett bevis på att bilen är gammal är de många knapparna och designen på instrumentbrädan som är något helt annat än i dag. Men värre är att flera funktioner kan krångla då elektroniken är lite skakig. Kom ihåg att det här är en generation bilar som inte har de mest kraftfulla och snabba datorerna. Automatlådorna har visat tendens att krångla vilket är en dyr reparation. Vid provkörning ska du gå igenom alla växlar och känna efter om det hackar eller krånglar.


9. Ford S-Max

Modell: 2006 till 2014.
Priser: Från cirka 45 000 kronor och uppåt.
Kommentar: En mycket populär storlastare som hittat en trogen kundgrupp. Det gäller alltså att vara snabb på avtryckaren och slå till om du hittar en bil du gillar. Men provkör. Sittpositionen och styrningen är lite speciellt. Det styr snabbt, ibland lite för snabbt, och styrningen är inte helt linjär. S-Max är en modell som vissa älskar och andra hatar. Ojämn tillverkningskvalitet är en anledning där vissa bilar är problemfria och andra dras med än det ena än det andra som motorstyrningsfel och urladdade batterier. Gemensamt är att tröskellådor och dörrsidor blästras av grus och smuts vilket över tid sliter på bilen. Det här är alltså inte den bästa bilen om du kör mycket på grusväg. S-Max har haft vissa problem på vintertester med fel som kommer bara vid minusgrader är svåra att upptäcka om du köper bilen så här års.


10. Hyundai i40

Modell: 2011 och framåt.
Priser: Från 75 000 kronor och uppåt.
Kommentar: När Hyundai kom med sin stora kombi sköt försäljningen iväg ordentligt. Men tyvärr har inte märket lyckats behålla greppet om tjänstebilsförarna och alla som vill ha en riktigt stor kombi. Systermärket Kia har "stulit" en del kunder med sin Optima som har en lite mer europeisk design. i40 lyckades inte speciellt bra i det viktiga undanmanöverprovet då bilens antisladdsystem inte griper in och bromsar farten trots att du vrider snabbt på ratten. Länkarmarna bak kan ge missljud. Backkameran har slutat att fungera på vissa individer och bränslefilter har satts igen av smutsig (?) diesel. Det finns också problem med fukt som tränger in på fel ställen, bland annat parkeringssensorerna.


11. Mercedes R-klass

Modell: 2005 till 2015.
Priser: Från cirka 90 000 kronor.
Kommentar: Det här är i dag en väldigt udda Mercedes-modell och snudd på en framtida samlarbil. R-klass byggdes när Mercedes famlade lite i modellprogrammet och de förutsåg där och då uppenbarligen inte familjebilens problem kontra suvtrenden. R-klass är inget annat än en jättelik kombi med plats för sju personer. Och då menar jag sju fullvuxna. Modellen gjorde ingen större succé i Europa men det finns exemplar för den som vill ha Mercedes-komfort tillsammans med familjen. Se upp med en del saker: vatten kan läcka in, luftfjädringen kan krångla (som alltid), motorns sensor kan indikera fel oljenivå vilket ställer till det, batteriet är underdimensionerat vilket kan resultera i en rad märkliga elproblem (köp en underhållsladdare), 350-motorerna har problem med kamaxlar och balansaxlar och automatlådan kan behöva uppdateras för att växla jämnare. Som ni ser så byggdes R-klass under en period då Mercedes hade vissa problem med kvalitetsnivån.


12. Opel Zafira

Modell: 2005 till 2011.
Priser: Från cirka 25 000 kronor.
Kommentar: Opel var väldigt tidigt ute med sin stora familjebil Zafira. Första modellen kom redan 1999 och andra generationen sex år senare. Det här är också en av få riktigt rymliga sjusitsiga bilarna i den här prisklassen. Men det finns vissa varningstrianglar på några områden på bilen. Ett är ett känsligt elsystem som betyder många olika irriterande fel. Ett annat är att stolarna visat sig inte vara så enkla att hantera som Opel ville ge sken av. Behöver då ofta skifta mellan två och tre stolsrader så är det stökigt. 2,2-litersmotorerna har problem med kamkedjesträckaren. I värsta fall riskerar kedjan att gå av och då står du där med en riktigt dyr motorreparation.


13. Peugeot 308 SW

Modell: 2014 och framåt.
Priser: Från 90 000 kronor och uppåt.
Kommentar: En gammal Car of the Year-vinnare som fortfarande håller stilen, i alla fall designmässigt. 308 fick bilda skola för en rad Peugeot-modeller efter introduktionen och efter vissa kvalitetsproblem på föregångaren 307 tycks 308 ha klarat sig bättre genom livet. Men. En rejäl miss var bakluckan som Peugeot valde att limma i kompositmaterial. Limningen var för dålig och flera luckor har bytts ut. Även fästet till gasdämparen till luckan var underdimensionerat och även det har åtgärdats. Mycket viktigt att kontrollera vid ett begagnatköp. Även hjullager bak och stötdämpare fram har bytts på grund av missljud. Även det är viktigt att kontrollera vid en provkörning. Se också till att informationssystemet uppdaterats med den senaste programvaran.


14. Renault Scenic

Modell: 2004 till 2009.
Priser: Från cirka 12 000 kronor.
Kommentar: Letar du efter en billig sommarbil för att skjuts familjen till badstranden så är det här ett bra alternativ. Och när vi vet att värdeminskningen på en ny bil är kraftig – halverat pris på tre till fyra år, så är 10-12 000 kronor inte så mycket. För vad kan gå fel liksom? Ja, vattenskador är en sak. Det finns stor risk att det rinner in vatten och lägger sig på golvet under mattat – där många elkablar finns. Och vi vet att vatten och el inte fungerar så bra ihop, förutom vid vattenkraftverket förstås. Fukt kan skapa en rad elproblem och märkliga fenomen. Ett tips är alltså att lyfta på mattan och lukta och titta. När felen kommer på den här gamla bilen, för det gör det, garanterat, så kan det också vara problem att hitta rätt reservdelar. Renault har använt en rad olika underleverantörer och det är inte så bra ordning på produktnummer.


15. Renault Grand Espace

Modell: 2004 till 2013.
Priser: Från cirka 25 000 kronor.
Kommentar: Vill du ha en ännu större, men ändå billig, bil än Scenic så har Renault sin stora familjebil Grand Espace. Designen är för den tiden klassisk familjefraktare med stora rutor och rymligt på alla sätt. Problemen finns i stället under skalet med krånglande spindel- och styrleder. Är det kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning så beror det troligen på skeva bromsskivor, ett vanligt problem. Är inte skivorna skeva så beror vibrationerna på drivaxeln och/eller växellådan. Renaultverkstaden har bra rutin på att byta allt det här vilket inte är något bra tecken. Som tur är, är det lätt att känna vibrationerna vid en noggrann provkörning. Passa också på att kontrollera så att klimatanläggningens två zoner fungerar som de ska. Om inte så kan spjällmotorerna havererat vilket påverkar hela klimatanläggningen.


16. Skoda Octavia

Modell: 2004 till 2013.
Priser: Från cirka 25 000 kronor.
Kommentar: Det här var under perioden då Octavia fortfarande var en mellanstor bil. Så förväxla alltså inte utrymmena med dagens större Octavia med de äldre bilarna. Tung styrning är också något som Octavia drogs med förr. Ett problem med läckande sidodörrar ska vara åtgärdat och synas i serviceboken. Om inte så kan det bli blött om fötterna. Och ha öronen med dig vid en provkörning. Hör du ett molande ljud så kan det komma från trasiga hjullager. Sitter du i en fyrhjulsdriven bil som låter illa när du svänger i låg fart så behöver Haldex-kopplingen ha ny olja och avluftas. Betydligt dyrare är att bensinmotorerna med kamkedja är lite sköra. Se upp med dem.


17. Skoda Roomster

Modell: 2006 till 2015.
Priser: Från cirka 28 000 kronor.
Kommentar: Om ni ser en lite märklig bil som verkar ihopsatt av två olika modeller är det troligen en Skoda Roomster. Men det här är också en mycket praktisk familjebil, även om Skoda tog det är med funktionalitet före form lite väl långt med Roomster. Se upp med rostiga bromsskivor bak och tjutande backsensor. Sensorn är väldigt känslig och till och med lite fukt kan få den att börja låta när du lägger i backväxeln. Irriterande och svårt att åtgärda. Displayen – som mestadels används för radion – kan vara död tills det blivit varmt i kupén. Irriterande och även det mycket svårt att få ordning på.


18. Skoda Superb

Modell: 2010 till 2015.
Priser: Från cirka 70 000 kronor.
Kommentar: När VW-koncernen valde att Skodas modeller fick bli lite större än sina Volkswagen-syskon skapade de också den kanske första riktiga storkombin i Superb. Än i dag är benutrymmet i baksätet snudd på klassledande. Skoda prioriterade också komforten och vann flera jämförelsetester med betydligt dyrare konkurrenter. Tycker du att den Superb du vill köpa bullrar vid provkörning så beror det troligen att bilen har större hjul monterade. Skoda har inte isolerat bort rulljudet så bra och det märks mer om det sitter stora hjul på. 16-tum är standard på bilarna med de mindre motorerna. Så var det det där med VW:s dubbelkopplingslåda. Skoda använder här DQ200 som kan krångla. Till TSi-motorerna har en kamkedjespännare som är lite skakig. Händer det här utanför garantin så blir det dyyyrt. Kontrollera serviceboken och gör service med marginal.


19. Subaru Legacy och Outback

Modell: 2009 till 2014.
Priser: Från cirka 75 000 kronor.
Kommentar: Subaru är en mycket populär bil i Sverige med många nöjda bilägare. Men även solen har sina fläckar. Här tar de formen av att torkarmotorn kan överhettas, en slang till oljekylaren på Lineartronic kan läcka men många bilägare har varit uppmärksamma på Subarus förslag på åtgärder. Vissa bilägare har haft dieselmotorer, speciellt de tidigare årsmodellerna, som havererat och några har rapporterat problem med kopplingen. Vid provkörning så lyssna efter missljud och testa kopplingen. Outback uppdateras i vår efter modellbytet 2014-15. Framför allt har Subaru höjd säkerhetsnivån.


20. Toyota Avensis

Modell: 2009 till 2016.
Priser: Från cirka 75 000 kronor.
Kommentar: Va, är Toyota med på en sån här lista? Har de också problem? Ja, faktiskt. Eller i alla fall saker att se upp med. Om du provsitter en bil utan glastak men sen köper en med glastak så kanske du blir besviken på att takhöjden är lägre. Med glas alltså. Viktigt om du är lång och om du har långa personer i baksätet. Rost på bromsskivorna bak är också ett återkommande problem. Avensis har också varit föremål för en rad återkallelser så som kärvande gaspedaler och problem med fönsterhissarna. Kontrollera att bilen fått alla fel åtgärdade och syns det inte i serviceboken så vet Toyota-importören vad som åtgärdats.


21. Volkswagen Golf

Modell: 2009 till 2012.
Priser: Från cirka 45 000 kronor.
Kommentar: VW:s numera klassiska modell Golf har varit en av våra mest sålda bilar de senaste åren. Och priserna har hållits uppe av en hög efterfrågan. Det här är en väldigt lagom och lättkörd bil helt enkelt. Plus att VW har ett tätt nät av återförsäljare så det finns mer eller mindre alltid en Golf redo att köpas runt hörnet. Problemen för VW har främst gällt DSG-lådorna och det finns en rad uppgifter på nätet om exakt vilka lådor, generationer och modellbeteckningar som har eller inte har problemen. DQ200-lådorna har torrlameller som kan ta stryk om lådan rycker och slirar. När du provkör en bil från VW-koncernen med DSG-låda så är det viktigt att känna efter så att växellådan växlar som den ska utan missljud. Den ska inte hacka eller slira och den ska inte tappa växlar. Det blir dyrt att byta växellådan om reparationen inte går på garantin.


22. Volvo V70 XC

Modell: 1998 till 2007.
Priser: Från cirka 25 000 kronor.
Kommentar: En gammal trotjänare i Sverige och en i grunden mycket bra vinterbil. Men med åren har också bekymren kommit för Volvos storlastare. Ett problem gäller fyrhjulsdriften på den första generationen som är så känslig att du behöver ha identiska hjul, däck och lufttryck i alla de fyra hörnen för att inte riskera att fyrhjulsdriften havererar. Det här är speciellt viktigt att tänka på om du köper en äldre bil som varit med om ett och annat och kanske haft många olika ägare. De tidiga modellerna har också fått kritik för att fyrhjulsdriftsystemet är segt och det tar tid innan drivningen på alla fyra hjulen kommer i gång. Går fyrhjulsdriften sönder så blir det dyrt att åtgärda. Volvo fick Haldexkoppling på modellen 2003 – då också namnet ändrades från V70 XC till XC70 – och fyrhjulsdriften blev bättre. Ett problem med ett relä har också spökat för vissa Volvobilar med fyrhjulsdrift, bakaxeln kopplas helt enkelt inte in. Kryp också under bilen och titta efter oljeläckage. Läcker det från vänstra packboxen är det billigare än om det läcker från växellådan.