Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 13 nov 2018 14:25

15 bästa suvarna de senaste 20 åren

Suv, cuv, sav eller – stadsjeep.
Kär bilmodell får hantera många benämningar och namn.
Vår bilexpert Jan-Erik Berggren har varit med under de 20 år som stadsjeepen blivit inte bara accepterad utan också den allra mest populära bilmodellen.
Från stora, tunga, tuffa och otympliga har de här bilarna blivit körglada och snälla. Det har varit en helt unik utveckling.
Här är de 15 bästa suvarna de senaste 20 åren.

1. Nissan Qashqai

Det är roligt med bilar som på allvar förändrar bilvärlden. Nissan Qashqai är en sån – tillsammans med en annan bilmodell på den här listan. Nissan visste inte riktigt vilken snilleblixt det var att ersätta modellerna Mistral/Terrano II med en mellanstor, lite högbyggd bil med vissa terrängegenskaper.


Qashqai visades första gången 2006 och i Japan och Australien hette modellen Dualis. Sedan 2014 är det Qashqai som gäller överallt utom i USA där bilen heter Rogue Sport. Nissan överraskades av det stora intresset från kunder som tidigare köpt bilar i Golf-klassen. Plötsligt ville alla köpa en lika stor bil fast den såg ut som en större suv. Att sitta lite högre men ändå inte sitta i en stor Land Rover skapade en helt ny bilklass och Nissan var tidigt ute. På senare år har konkurrensen ökat markant och Nissan har varit lite i försiktigaste laget för att succén med modellen ska fortsätta. Namnet Qashqai betyder förresten "häst med vit panna".


2. Range Rover Evoque

Foto: Andreas Libell / Andreas Libell

Nästan alla bilchefer jag pratat med påstår att bilar köps med lika stor del hjärna som hjärta. Därför är designen så väldigt viktig och därför behandlas designchefer i bilvärlden som rockstjärnor. Det räcker med att titta på Range Rover Evoque för att förstå att 50 procent hjärta är i underkant. Första gången jag såg Range Rover Evoque var på bilsalongen i Detroit 2008, då i form av konceptbilen LRX, men det dröjde till modellår 2011 innan den kom ut på vägen. Range Rover bygger ofta bra och välbalanserade drivlinor och terrängegenskaperna finns där under ytan. Men det är inte därför Evoque platsar på den här listan. Det är bara för utseendet skull.


3. Lexus RX

Toyotas lyxbilsmärke Lexus var snabbt ute med en rad suvar där framför allt RX blev populär i Sverige. Den snälla designen och mjuka utstrålningen tilltalade väldigt många och modellen tillhörde de första suvarna med hybriddrivlina, vilket ytterligare spädde på det snälla tilltalet. Alla som i dag ser Toyotas och Lexus mycket mer vågade design tycker säkert att det här låter märkligt – dagens modeller är något helt annat. Tillsammans med Volvos första generation XC90 försökte Lexus tona ner det aggressiva och båda modellerna har bidragit till att vi i dag ser på suvar på ett annat sätt än för 20 år sedan.


4. Volvo XC60

På slingrande och kurviga vägar söder om Barcelona fick jag senvåren 2017 chansen att som en av de första journalisterna i världen köra Volvos nya XC60. Det var för övrigt i samma land jag testkörde den första generationen, sensommaren 2008. Men nya XC60 är inte med här bara för att den lyckades ersätta en stor försäljningssuccé. Inte ens den snygga designen räcker för att platsa. Nej, i stället handlar det om styrningen och de fina köregenskaperna. I mitt tycke är det här den bil som allra bäst visar SPA-plattformens styrka.


5. Jaguar I-Pace

Även om Tesla var tidigt ute med en slags suv med riktigt lång räckvidd så kan Tesla-paketet inte mäta sig i den här kategorin med Jaguars elbil I-Pace. Att glida fram i vattnet i södra Portugal, rakt uppför branta backar med lös sand, nedför en slingrande stig på andra sidan och sen ut på asfaltsvägar och motorväg. Ljudlöst. Det var magiskt. I-Pace var den första suv som allvar visade eldrivlinans många fördelar. Det går så snabbt att justera drivningen till de olika hjulen att vi får en helt ny typ av stabilitet vid körning – på alla typer av underlag.


6. BMW X2

Att suvsegmentet växer bevisas av den långa, långa rad av mindre suvar som presenterats under bara det senaste året. Den allra bästa av dem tycker jag är BMW X2. Det här är också den modell som jag gissar att Volvos vd Håkan Samuelsson är allra mest avundsjuk. En snygg coupé som är relativt enkel och billig att bygga då den delar många komponenter med andra modeller. Här kan designen få lite mer spelrum och den där extra kärleken till bilen får köparen att öppna lite mer på plånboken. X2 har dessutom bättre köregenskaper än såväl nya X3 som nya X4 som båda är betydligt mer nervösa på vägen.


7. Audi e-tron

Jag hade verkligen svårt att välja Audibil till den här listan. Stora trygga Q7, lilla vettiga Q2, snygga Q5 eller Q8 eller den kanske bästa kompromissen av alla i hela bilvärlden – Q3. Audi har på senare år vässat sin suvprogram men ingen av de här kan ändå peta undan nya e-tron. Här visar Audi med all tydlighet vad begreppet "försprång med teknik" betyder i bilvärlden. Och är den en enda bilmodell som de andra tillverkarna ska plocka isär och försöka kopiera – från öst till väst – så är det e-tron. Modellen var tidigt min absoluta favorit till Årets Bil-titeln. Exakt så bra är den.


8. Mercedes GLE

Jag testkörde Mercedes nya stora suv GLE i San Antonio, Texas, USA. Som det låter på namnet är GLE suvsegmentets motsvarighet till lyxiga E-klass. Och Mercedes GLE får på den här listan representera de stora, bekväma, lyxiga, vräkiga och dyra suvarna. De som allra bäst passar in i dåtidens begrepp "stadsjeep".


För det är klart att en Mercedes GLE inte passar så bra in i storstädernas allt trängre gator. Nej, GLE är en bil att åka långt i. Det är en bil som du aldrig tröttnar på att sitta i och som du efter en tripp på 70-80 mil kan vända om och köra tillbaka i. Det är inga blixtrande kvicka reaktioner men inget nervöst vinglande. Det är bara en enda lång komfortabel njutning.


9. Land Rover Defender


Min första resa med Land Rover Defender gick mellan Östersund och Stockholm. Jag hade bråttom för jag skulle hinna hem till Expressens julfest. Det regnade in i dörren, det blåste kallt, vindbruset var bedövande och för att inte tvingas växla ner släppte jag inte gasen på kanske 20 mil. Det var rätt galet men det var hur kul som helst. Få bilar har lika mycket personlighet som en Defender. Det är lika mycket traktor som bil och det är bara att ta nackdelarna med fördelarna. Jag tror och hoppas att Land Rover återupptar produktionen av Defender även om det blir kämpigt att på ett vettigt sätt elektrifiera den här typen av bil.


10. BMW X5

Jag skrev tidigt upp BMW X5 på den här listan men när jag nu ska motivera varför inser jag att jag lika gärna kunde valt bilar som Alfa Romeo Stelvio, Mercedes GLC eller kanske Volvo XC40. Alla har fina köregenskaper, både Stelvio och GLC kan skryta med fina drivlinor, motorer med bra klös och snygg design. Fast det är å andra sidan i dag det. BMW var mer eller mindre först med allt det där i sina allra första generationer av X5.


Jag minns ett tidigt test av X5 M. Responsen från drivlinan var direkt och det var svårt att köra lagligt på såväl småvägar som motorvägar. I dag har BMW flyttat de där spetsegenskaperna till sina mindre modeller och X5 har växt till en storsuv som ska konurrera med Mercedes GLE och Audi Q7. Jag tar med X5 på listan för de där första generationerna och för att BMW med X5 lärde världen att en suv kan ha riktigt bra köregenskaper.


11. Kia Sportage

Precis som Nissan så upptäckte Kia lite utav en slump att bilköparna ville ha något annat än en Volkswagen Golf eller en Ford Focus. När sen Sportage fick en design som lite påminde om Range Rover Evoque var världssuccén ett faktum. Sedan dess har Sportage förändrats varsamt och kanske har Kia tappat lite utav det där vågade och fräcka. Kia satte in en 48 V-hybriddrivlina under motorhuven, men jag hoppas att nästa generation Sportage blir helt eldriven – då kan Kia ta tillbaka initiativet i klassen.


12. Dacia Duster

Nu är det säkert många som hoppar till. Dacia Duster har verkligen inte spetsegenskaper för att platsa på den här listan. Jag kunde förstås valt någon av Suzukis fina suvar eller kanske originalet från Renault. Men nej, jag gillar Renaults Dacia-trick och jag gillar att det går att pressa priset även på en suv. Visst har det sparats både här och där men den håller hygglig teknisk nivå numera. Jag gillar också designen som verkligen kunde ha fungerat på en mera påkostad bil.


13. Jeep Cherokee

Jag var nära att köpa en Jeep Cherokee en gång. Det var en kille som importerade de där kantiga bilarna från mitten av 1990-talet till Sverige från Tyskland. Det kom fyra, fem bilar i veckan till ett industriområde i Södertälje där ägarbytet ägde rum. Det kanske var tur att det aldrig blev "vår tur" i den långa kön. Eller inte. Jag gillade den designen och hade svårt för den senare med de runda ljusen och bulliga formerna. I dag är Jeep Cherokee en suv i mängden och det är väl bara grillen som sticker ut. Men Cherokee är ändå en klassiker som och jag tycker att Jeep vässat klorna efter det att Fiat köpte Jeep/Chrysler.


14. Lamborghini Urus

Galet udda. Så går det att sammanfatta Lamborghini Urus. Och för all del även konkurrenterna i supersportsuvklassen från Maserati, Bentley, Porsche, Jaguar, Range Rover och för all del även Rolls-Royce. Stort, tungt och högt men med prestanda som en supersportbil. Ja, allt är möjligt och det finns köpare till det mesta. Lamborghini Urus kan vara riktigt bekväm att köra men den kan med några knapptryckningar förvandlas till något du behöver en racerbana för att hinna uppleva. Urus kanske får representera dödsryckningen från en bransch där miljöovänliga hästkrafter kommer att regleras och skattas bort. Men visst är det kul!


15. Mercedes G-klass

Nya G-klass från Mercedes visar en lyxig bil som ser ut att kunna åka ut i krig vilken dag som helst. Den bilen ska få ett småsyskon och det ska bli spännande att se hur den designen står sig hos lyxsuvkunderna. Jag gillar lite mer den gamla G-klass som även på insidan andades Röda Korset och trupptransporter. När jag testade bilen fascinerades jag av hur den rätt mediokra bilen sett till teknik och utförande kunde vara så extremt dyr. Mercedes G-klass har lyckats behålla mystiken och fascinationen trots stora förändringar. Nu när jag tänker på modellen mer och mer – visst skulle det vara oerhört coolt att ha en G-klass på parkeringen?