Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 30 okt 2018 14:20

15 bästa familjebilarna de senaste 20 åren

En stor och rejäl kombi. Det har varit modellen för den svenska familjebilen.
Och visst dominerar kombibilen när vår expert Jan-Erik Berggren listar de familjebilarna som gjort störst intryck på honom genom åren.

Jan-Erik Berggren har testat bilar för Expressen och Allt om Bilar sedan sommaren 2001 och här är hans 15 bästa familjebilar.

1. Volvo V70

Kommentar: Bilen som byggde det moderna Sverige och en mångårig bästsäljare för Volvo. Och jag är säker på att när V70 skulle ersättas med den betydligt dyrare och större V90 föregicks modellbytet av otaliga strategimöten på Torslandaverken.


Jag minns speciellt modellbytet 2007-2008. Testkörningen hölls i Tyskland och Volvo rullade fram modeller som var allt annat än bränslesnåla – som låg i tiden. Pr-folket skruvade på sig och lovade att snålare motorer var på gång. Bakom kulisserna hade Volvo då redan skapat DRIVEe-projektet med grönare drivlinor lite i hemlighet, men det var det ingen som vågade berätta. V70 byggdes 1997-2016 och är vår vanligaste bilmodell på vägarna. Trots att många alltid klagade på att bagageutrymmet inte var lika fyrkantigt och rymligt som på 900-serien är det många som i dag längtar till de stora klassiska V70-bilarna.


2. Volkswagen Passat

Kommentar: Utmanaren till Volvo V70 och bilen som verkligen får symbolisera Volkswagen-gruppens klättring till platsen som etta bland världens biltillverkare. Volkswagen Passat Variant valde VW att kalla bilen i Sverige men på senare år har VW försökt byta ut Variant till Sportscombi.


Kombin har växt rejält genom åren och har också blivit lyxigare och dyrare för varje modellbyte sedan introduktionen 1974. Designen har gått från folklig och enkel till allt mer exklusiv och det är i Passat som VW lanserat flera av sina teknikinnovationer. Passat är så genomarbetat bra att den gränsar till tråkig. Men varför bry sig – VW har räknat pengarna och försökt bygga in personlig i andra modeller i stället.


3. Volkswagen Sharan

Kommentar: Jag har ägt en blå Sharan från 1998 och mina barn älskade den. Det gick att plocka ur alla sju stolarna – som var individuella – och det fanns ett praktiskt bord i ryggstödet på framstolarna. Den saknade klimatanläggning men det gick bra att öppna sidorutorna – så som man gjorde förr. Sharan var en gång ett samarbetsprojekt mellan Ford, Seat och VW med syskonbilarna Ford Galaxy och Seat Alhambra.


Första generationen kom 1995 och bilen förnyades 2001 och 2006. Sharan finns fortfarande kvar i VW-programmet, och hos Seat som Alhambra, men tiden verkar springa ifrån den här fina designen. Dagens Sharan har skjutdörrar vilket gör den ännu mera praktisk för en barnfamilj. Är du ute efter en begagnad familjebil så är Sharan ett bra alternativ. Står du bara ut med den lite busslika körställningen och något sega styrningen så får du en slitstark kompis. Och kanske älskar dina barn bilen lika mycket som mina gjorde.


4. Volvo V60

Kommentar: Om vi ska vara ärliga och så här i efterhand: den första generationen, som kom 2010, var inte jättebra. Det är årets modell som kvalar in på den här listan, trots att den presenterades för mindre än ett halvår sedan och jag gjorde testkörningen så sent som i våras. V60 och S60 är de sista bilarna som visas på Volvos så omtalade SPA-plattform. Det fina chassit och den fina styrningen kommer många svenska familjer att njuta av i många år framöver. Jag hoppas och tror att Volvo rättat till problemen från V60, baksätet och bakdörrarna fungerade inte så bra för barnfamiljer, och den höga säkerhetsnivån kommer att betyda förre dödade och skadade på svenska vägar.


5. Mitsubishi Outlander PHEV

Kommentar: Dundersuccén som för alltid kommer att förknippas med hur svenska tjänstebilsförare började prata laddtider och sladdar runt fikabordet på jobbet. En rymlig suv där alla fem sitter väldigt bra. Och gott om plats för bagage är det också. Det finns förstås andra drivlinor än den laddbara och sitt- och körställning är förstås lika bra. Outlander uppdaterades i somras med en effektivare drivlina. Den första generationen kunde vara lite väl törstig under långkörningar.


6. Kia Optima

Kommentar: Jag minns när jag första gången jag såg Kias snygga Optima. Det var på bilsalongen i Los Angeles och samtidigt som Victor Muller stod och snackade vitt och brett om nya Saab 9-4X. Men det dröjde innan Kia valde att skicka bilen till svenska kunder. För det var förstås främst kombin som vi var ute efter. När den väl kom till Sverige var den inte helt i tid med köparnas efterfrågan men det blev det snabbt ändring på. De senaste två åren har Optima som först kombi och sedan också laddhybrid verkligen hittat hem till svenska familjer. Mycket är lagom med Kia Optima och inte minst är det här en lagom dyr familjebil. Köregenskaperna är riktigt bra och de nyare modellerna har bra ljudisolering.


7. BMW 5-serie

Kommentar: En bil som vid varje ny generation kallas "världens bästa bil" går förstås inte att undvika på en sån här lista. Jag har personligen inte alltid älskat BMW:s 5-serie som stundtals känts snudd på omodern. Men efter en vecka bakom ratten går det inte att bli besviken på BMW:s storsäljare. Den sitter perfekt på vägen och motor och växellåda fungerar alltid fint ihop. Det finns också alltid en rad effektiva motorer och då och då har BMW släppt fram en M5 Touring, ja, om nu familjen skulle slumra till. Förra året kom den senaste generationen och den visade verkligen att BMW är på rätt väg vad gäller säkerhet, assistanssystem och interiördesign.


8. Peugeot 308

Kommentar: 307 var den första kombi jag testkörde från Peugeot och jag minns hur jag och många med mig gillade det billiga och nätta paketet. Men 307:an hade många barnsjukdomar och jag tror att Peugeot tappade många kunder under de åren. Tyvärr kanske många aldrig gav 308 en chans. Vinnare av Car of the Year 2014 är riktigt fin att köra och ett bevis på att en bra familjebil och en hyggligt stor kombi inte behöver vara jättedyr. Exteriördesignen har utvecklats mycket genom åren då 308 i dag har ett exklusivt och rent snitt. Nya instrumenteringen i-cockpit har bara delvis letat sig in 308 som ändå har en ren instrumentbräda med en väl integrerad bildskärm.


9. Saab 9-5 Combi

Kommentar: Min allra första riktigt testkörning var den uppdaterade Saab 9-5 försommaren 2001. Då var 9-5 – som ersatt 9000 fyra år tidigare – Saabs första kombi sedan 1978. Självklart blev det här en dundersuccé i Sverige. 9-5 beskrevs ofta som den kanske snyggaste kombin av alla då det var en modell som såg bättre ut som kombi än som sedan. 9-5 fick ett lyft med etanolvågen som höll liv i modellen i många år.


Som generation fanns första generationen av Saab 9-5 i över tio år. Saab försökte överleva som bilmärke med lanseringen av en ny 9-5:a på hösten 2009. Det byggdes också en kombi och jag var anmäld till testkörningen av bilen, i Båstad, men allt ställdes in när Saab gick i konkurs. Jag saknar verkligen Saab, 9-5:an och de ofta kluriga och smarta lösningarna. Jag är säker på att Saabs utvecklingsavdelning i dag haft en helt egen tanke om självkörande bilar.


10. Mercedes E-klass

Kommentar: Precis som BMW:s 5-serie så finns Mercedes E-klass alltid med när det pratas om vilken bil som är allra, allra bäst. Men för mig var E-klass väldigt länge lika med långt, stort och lite sävligt. En Mercedes kunde i början av 2000-talet bara köras väldigt lugnt och metodiskt. Och så rostade bilarna också, och hade en mängd problem. Men när väl Mercedes valde att satsa på kvalitet och körbarhet igen har E-klass hittat tillbaka till mitt hjärta. I dag står Mercedes E-klass för framåtanda och innovation och jag minns lugnet i själen när jag första gången såg Mercedes nya fina instrumentbräda: "Aha, det är ju så här framtiden ser ut".


11. Ford Mondeo

Kommentar: Det är lite synd att Fords fina Mondeo för en sån undanskymd tillvaro på den svenska bilmarknaden. En gång en storsäljare och en bilmodell som alltid kunde utmana Volvo, Audi och Toyota. Ford fanns förr alltid med när vi listade ut konkurrenter till Volvo-bilarna. Ford har under några tunga år halkat efter i utvecklingen. Men kanske är det nya tider på gång. En laddhybridversion av Mondeo ska vara på gång och troligen då även som kombi.


Jag hoppas att Ford nu fortsätter det man påbörjat med Fiesta och Focus och bygger in riktigt fina köregenskaper i nästa generation av Mondeo. För Ford Mondeo var alltid en bil jag älskade att vänja mig vid. Första dagarna kändes den lite som en traktor men efterhand lossnade det och jag och Mondeo blev alltid som bästa vänner när det var dags att lämna tillbaka bilen. Då hade jag vant mig vid de trubbiga kanterna och den lite råbarkade stilen. Mondeo har sällan varit elegant eller fin i kanten – vilket jag gillat. Jag kunde också valt Mondeons motsvarighet bland de ännu större familjebilarna – S-Max – men Mondeon kom med på listan tack vare sin långa tradition i svenska bilhallar.


12. Renault Espace/Scenic

Kommentar: De runda formerna, stora lyktorna och versionen RX4 med reservhjulet på bakdörren. Renaults familjebilar har alltid varit lite före sin tid. De var också tidigt på suvtrenden och ritade om sina familjebilar till att bli lite tuffare och rakare i formerna. Jag var sugen på en RX4 i slutet av 1990 och Scenic var länge ett billigare alternativ till VW Sharan och Ford Galaxy. Lite mindre också varför Scenic gillat de som inte behöver så stor bil men som vill ha många sittplatser.

I dag är Scenic och Espace riktiga storlastare även om formen säger något annat. Jag har alltid gillat det kompromisslösa i att Renaults familjebilar aldrig försökt vara något annat än familjebilar. Här vet vi att körställningen är hög, styrningen inte speciellt direkt även om den på senare år är snabb, och drivlinan rätt seg och trött. Det ska vara så.


13. Audi A6 Allroad

Kommentar: Jag skulle på allvar kunna bo i en Audi A6 Allroad. Eller i alla fall köra jorden runt i en. Det är som att de fina köregenskaperna från Audi A1, storbilskänslan och tekniken från Audi Q7 och den snabbtänkta drivlinan i R8 smälts samman i en enda bil: A6 Allroad. Nu stämmer förstås inte det riktigt eftersom ingen av de där bilmodellerna fanns när Audi byggde sin första Allroad. Varianten av A6 var dessutom borta några år – varför tvekade Audi? – innan den nu förstås hittat tillbaka till modellprogrammet. En Allroad är också Audi på något sätt – den förkroppsligar hela varumärket. Jag körde min första Allroad jul- nyårshelgen 2001-2002 och trots att det hände väldigt mycket under de två veckorna går det inte att glömma Audi A6 Allroad.


14. Subaru Outback

Kommentar: Som Subaru-folket njuter av att påpeka att de som köpte den första Subaru Outback i Sverige var Volvo. Enligt Subaru var det Outback som i praktiken födde Volvo V70 Cross Country. Men det är inte bara därför som den platsar på den här fina listan. Om Audi A6 Allroad förkroppsligar varumärket Audi så är Subaru Outback bilen som är synonym till ordet robust. Det blir förstås inte sämre av att svenska bilägare är så nöjda med sin Subaru, ja, de som valt en förstås. Subaru har den udda strategin i bilvärlden att de ska vara ett enprocentsmärke. Det vill säga: de ska ha en procent av marknaden. I dag betyder det cirka en miljon sålda bilar per år och att de slipper hetsen av att alltid dubbla försäljningen på x antal år tror jag återspeglas på en sund och hållbar bilutveckling. De har inte får bråttom – och det märks bilarna.


15. Toyota Prius

Kommentar: Många bilar på den här listan symboliserar ett steg i utvecklingen de senaste 20 åren. Och det går förstås inte att göra en sån här lista utan att plocka med bilen som för alltid är förknippad med hybriddrivlinan och elektrifieringen. Det Toyota gjorde med Prius för snart 20 år sedan kämpar vissa tillverkare med än i dag. Prius i sig är kanske inte en utpräglad familjebil men Prius Plus fungerar bra som familjefraktare. Prius är till för dig som struntar i allt vad körglädje och drivlinor heter, den är för dig som vill ha en energieffektiv och pålitlig bil. Jo, den är rätt ful också, men det får man heller inte bry sig om.