14 bilar värda att vänta på

Vi har kommit mer än halvvägs i bilåret 2018 och bland andra har Volvo presenterat två stora bilnyheter på kort tid, V60 och S60.
Men ingen av de två bilarna platsar på listan över 14 bilar som är värda att vänta på. Här finns i stället ett par intressanta elbilar, en och annan suv och ett par snygga premiumbilar.
Här är 14 bilar som är värda att vänta på innan du slår till med ett bilbyte.

1. Audi e-tron

Audi har ett tufft lanseringsår i år och har också tre bilar med på den här listan. Det kunde förstås varit fler, som kommande A1 eller nya Q3. Jag har valt en bil som jag fick se på en exklusiv visning hos Audi i Ingolstadt i början på juni. Audis elsuv e-tron har stor världspremiär nu i september och då är det också fritt fram att beskriva mina intryck av suven. Räckvidden är teoretiskt inte riktigt i nivå med Jaguar I-Pace men det ska bli spännande att jämföra de två bilarna i verkligheten.


Audi e-tron kommer att kosta över 800 000 kronor men jag gissar att det här ändå blir en viktig elbilsnyhet och ett genombrott för elbilarna. Funderar du på att köpa en Tesla Model X eller en Jaguar I-Pace så kan det vara värt att vänta in Audis elbil. Säljstart i bilhallarna tidigast i slutet av året men beställningsbar från och med sensommaren. Och jo, du kan ställa dig i kö för en bil redan nu.



2. Hyundai Kona Electric

Med många dyra och exklusiva elbilar i bilhallarna och eftersom vi tyvärr aldrig fick någon Opel Ampera-e till Sverige så kan Hyundai Kona Electric bli den första elbilen som på allvar konkurrerar med Nissan Leaf. Det viskas om en prislapp på 320-340 000 kronor i Sverige vilket betyder att Kona Electric kryper under tumregeln att en elbil kostar dubbelt upp jämfört med motsvarande bensinbil. Storleken passar många och vi hoppas att räckvidden också kan matcha eller överträffa Leaf. Designen blir förstås exakt som bensin-Kona men räkna med ett par detaljer som skiljer ut elbilen.


3. Audi Q8

Wow – det här är en riktigt läcker suv som Audi avtäckte för ett par veckor sedan och en modell som jag tror att bland annat Volvos design- och försäljningsavdelning verklighen velat se i sina bilhallar. En fräck suv med gott om plats och med designdetaljer som sticker ut. Nu hoppas vi att bilen också håller vad den lovar i utseende när vi väl får sätta oss bakom ratten och köra. Under skalet känner vi igen teknik och logistik från nya Audi A6 och A7. Notera bland annat den speciella grillen, inget annat bilmärke vågar arbeta så hårt med bilens ansiktsuttryck som Audi.


4. Volvo XC40 Hybrid

Car of the Year 2018 är en stor säljsuccé och trots att modellen inte riktigt satt fart på vissa marknader har Volvo tvingats öka på produktionen av den lilla säkra, snygga och tuffa suven. Under hösten ska Volvo plocka i flera drivlinor och jag ser allra mest fram emot den nya lilla trecylindriga bensinmotorn och den mindre laddhybriden. XC40 har imponerat hittills med fina köregenskaper och en drivlina som reagerar snabbt, mjukt och direkt. Jag hoppas att de nya drivlinorna också ska ge samma känsla bakom ratten. Den nya fordonsskatten betyder att motorerna från lanseringen kommer att få högre skatt och fler än jag kommer att vänta in de nya drivlinorna innan de bestämmer sig för vilken XC40 de vill ha.


5. Volvo XC60

Precis som XC40 så har Volvos lite större suv XC60 fått en flygande start på försäljningen och många fina priser. Och jag hoppas att Volvo hittar olika sätt att hålla XC60 fräsch – bland annat med ett par nya drivlinor under hösten och inför modellåret 2019. Jag ser gärna den nya trecylindriga bensinmotorn även i XC60 och en mindre laddhybrid.


6. Kia Ceed

Kia har precis släppt sin prislista på femdörrarsvarianten av Ceed och flera bilköpare lär upptäcka att Kia tagit rejäla kliv med sin mellanklassbil – som också är den modell som Kia säljer allra mest av i Sverige. Men det kommer förstås också en kombi och den är värd att vänta på. Och det kommer även en snyggare Shooting Brake och en tuffare cross countryversion. Undrar du hur mycket kombin kommer att kosta är det bara att plussa på några tiotal tusenlappar. Under hösten börjar också Kia sälja en uppdaterad Sorento samt flera drivlinor till Optima. En elversion av Kia Niro är också på gång från sydkoreanerna.


7. Ford Focus

När jag skriver det här har jag precis avverkat en av två halvdagarstester av nya Ford Focus. Det här är en väldigt viktigt bil för Ford som nu också släpper priserna på Focus i Sverige. Frånpriset börjar på 177 000 kronor för den billigaste femdörrarsbilen. Nya Focus har försetts med massor av fin teknik och flera förarassistansfunktioner. Men det som utmärker nya Focus allra mest är kanske den fina styrningen. Ford Focus har inte sedan den första generationen för 20 år sedan varit så här rolig att köra. Styvare chassi och en ny styrning är förklaringen. Och att Fords ingenjörer prioriterar bra styrning. En hög säkerhetsnivå med autobroms i alla farter samt även på natten är detaljer son gör att nya Ford Focus sticker ut i mängden av fina mellanklassbilar. Kombi och Active-version är på gång och speciellt kombinationen av Active och kombi ser intressant ut. En hybridversion ska komma nästa år.


8. Honda CR-V

Honda har visat en ny suv i sommar och vi testkörde bilen i mitten av juli. Det betyder att många nöjda CR-V-ägare i Sverige kommer att börja skruva på sig för att köpa en ny bil. Nytt för CR-V är att den kan beställas som sjusitsig och att det i början av 2019 ska finnas en hybriddrivlina. Honda kommer inte att erbjuda CR-V med dieselmotor. Designen har förändrats sparsamt men a-stolparna är mindre och designen överlag är enkel och inte så extravagant. 

Det finns stora suvar med fler tekniska finesser. Det finns konkurrenter med vassare köregenskaper. Men frågan är om någon suv kan matcha Honda vad gäller pris, utrymme och att ligga nära kundernas verkliga behov?


9. Audi A6 Avant

Under våren har ni kunnat läsa allt om Audis nya teknikspäckade A6 och vi har också testkört sedanen. Det var tänkt att Audi skulle låta oss testköra även kombin före sommaren men de planerade testerna har skjutits upp till efter semesterperioden. Men det går så klart att tyda flytta över omdömen om drivlina och teknik från sedanen till kombin. Och det är ingen tvekan om att Audi med sin nya mer digitala inredning och lite tydligare design har tagit kliv framåt. Audi hårdlanserar också sina 48 V-mildhybrider i sina större bilar.


10. BMW 3-serie

Foto: Carpix

Mercedes har precis uppdaterat sin C-klass och ni kan vänta er en testkörning på den bilen direkt efter semesterperioden. Och BMW vill förstås hänga med. Utvecklingen av den nya 3-serien är inne i slutfasen och vi kommer att få se en färdig bil under hösten med trolig säljstart i början på nästa år. BMW kommer att hämta mycket inspiration från den hyllade 5-serien och vi kan se fram emot en rad nya och uppdaterade drivlinor. Det ryktas också att BMW ska försöka matcha Mercedes när det kommer till komfort. Och så kommer förstås förarmiljön att få sig en rejäl översyn med fler digitala tjänster.


11. Citroën C5 Aircross

Ni kanske kommer ihåg att Peugeot 3008 blev Car of the Year 2017. Det var första suven som vann den prestigefulla utmärkelsen. DS har gjort sin variant och vi har även sett Opels mellanstora suv. Nu är det också snart dags för Citroën att presentera sin version. Vi kommer att få se Citroëns nya smarta fjädring med luftkuddar i bilen och jag gissar att priset kommer att ligga lägre än för de tre syskonen i koncernen. Designen på C5 Aircross påminner om C3 Aircross men de två nivåerna.


12. Mazda6

Mazda har haft en lång lanseringsperiod för sin nya Mazda6 men ännu finns inga priser i Sverige. Bilen testkördes i Sigtuna i mitten av juni och det kommer även en kombi. Mazda har framför allt packat i lite mer säkerhetsutrustning i Mazda6 och uppdaterat sina motorer. Tyvärr saknas det fortfarande hybrider och Mazda6 landar lite för med tanke på den nya fordonsskatten som börjar gälla den 1 juli. Men många svenska bilköpare gillar sin Mazda6 och det här blir förstås en intressant nyhet inför höstens försäljning.


13. Mitsubishi Outlander

En modell som däremot återigen prickar rätt tid i det svenska regelverket är Mitsubishi Outlander. En uppdaterad hybriddrivlina passar precis i den nya fordonsskatten. Vår Elias Andersson har testkört bilen som blir en av vårens största hybridnyheter. Speciellt som flera andra tillverkare har problem att få fram laddhybrider tillräckligt snabbt. Outlander är också fortfarande relativt ensam suv i hybridklassen. Designen har inte förändrats speciellt mycket och varför ändra ett vinnande koncept.


14. Peugeot 508

Om DS och Citroën har hittat sina naturliga positioner i den nya stora PSA-gruppen så är det svårare för Peugeot och nykomlingen Opel. Opels stora Insignia får i nya Peugeot 508 en direkt konkurrent. Peugeot. Det här ska förstås lösas på sikt men tills dess kan det se lite knepigt ut. Peugeot har i vilket fall satsat på design och dragit ut proportionerna rejält.

Trots att nya 508 är kortare än föregångaren ser den längre, tuffare och större ut. Inredningen har en hel del gemensamt med suvarna 3008 och 5008. Vill du ha en snygg sedan som sticker ut är det bara att vänta in den svenska säljstarten som borde vara runt hörnet. De första testkörningarna av bilen gjordes under försommaren.

Annons: