Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 28 mar 2017 14:30

12 småbilar – här är bästa köpen

Volvos nya V90 har fått kritik för att den är för stor, för lång och för bred.

Kritiken är helt enligt den senaste trenden.

Allt fler tittar efter en så liten bil som möjligt. En bil som drar lite mindre, inte kostar så mycket och som inte tar så stor plats.

Och det är klart att det går att göra riktigt bra småbilsaffärer.

Här är de 12 bästa småbilsköpen i svenska bilhallar.

1. Kia Rio

Pris: från 145 900 kronor.

Kommentar: Kias nya Rio är en av de stora bilnyheterna i år. Kia briljerar med sju års nybilsgaranti, ett flexibelt och bra utrymme i kupén och en hög säkerhetsnivå. Kia har också pressat ner priset nu under den första lanseringstiden vilket gör snygga Rio till ett riktigt bra vårköp. Kia Rio har riktigt bra köregenskaper och ett stabilt chassi. Ska vi gnälla på något så blir det på 1,2-litersmotorn som är i klenaste laget. Men det finns en 1,4-liters som alternativ och som då också kostar lite mer.

Läs hela vårt test av Kia Rio här.



2. Audi A1 Sportback

Pris: från 170 700 kronor.

Kommentar: Tänk att det är fem år sedan Audi visade sin femdörrarsversion av A1. Modellen har också hunnit med en ansiktslyftning men börjar förstås bli till åren. Ändå vill jag plocka med A1 på småbilslistan eftersom det fortfarande är en bil som står sig bra i konkurrensen. Köregenskaperna är riktigt bra och det här är en bil som med sitt låga instegspris visar hur svårt det är för konkurrenter att plocka marknadsandelar och samtidigt tjäna pengar i Sverige. Och visst är den snygg också? Speciellt som tvåfärgad.



3. Hyundai i20

Pris: från 119 900 kronor

Kommentar: När Hyundai visade upp sin nya i20 inför Car of The Year 2015 saknade den mycket av den nya tekniken som konkurrenterna briljerade med. Här fanns inte någon stor bildskärm och här fanns inte de så populära förarstödsystemen. i20 fick därmed också bara fyra stjärnor av EuroNCAP där just förarstödbetyget var avgörande. I vår har Hyundai paketerat om i20 och erbjuder nu ett instegspris på låga 119 900 kronor, vilket gör i20 till en av landets allra billigaste bilar alla kategorier. Med i20 kommer en lätt och enkel styrning, bra stolar och en bra förarmiljö. Motorn kunde vara vassare men den manuella växellådan är bra och lättarbetad.

Läs hela vårt test av Hyundai i20 här.



4. Opel Corsa

Pris: 129 900 kronor.

Kommentar: Det sägs att det här är bilmodellen som fick General Motors att sälja Opel till Peugeot. Ja – eller snarare att det skulle kosta att utveckla en ny Corsa. Och mycket talar förstås för att nästa generation Corsa blir en Peugeot 208 med Opel-märke. Opel har plockat in många finesser, trots det låga priser och här finns: Opel Eye – en kamera i fronten som bland annat läser trafikskyltar. Filvarningssystem. Avbländning och varning vid eventuell kollision. Backkamera. Parkeringsassistans och döda-vinkelvarnare. Backstartshjälp. Ett slags stadsläge på styrningen som gör bilen mera lättstyrd i låga farter. Uppvärmd ratt. Panoramasoltak. Tyvärr ser Corsa lite mesig ut men det är klart – bilägaren ser den för det mesta från insidan.

Läs hela vårt test av Opel Corsa här.



5. Skoda Fabia

Pris: från 141 500 kronor.

Kommentar: Det är tydligt att Sverige är ett Skoda-land. Först var det rusning till stora Skoda Kodiaq och vår webb-server hackade under trycket efter att vi publicerade uppgifter om nya Skoda Fabia ScoutLine. Men i väntan på en tuff-Fabia får vi hålla till godo med en femdörrars och en Combi. Den senare kostar bara några tusenlappar mer. Fabia kom redan till modellåret 2015 men är kvar på listan tack att det är en praktisk, rymlig och rejäl småbil. Köregenskaperna känns igen från VW-gruppens MQB-bilar med följsam styrning och stabilt chassi. Om vi ska klaga så kunde den vara lite charmigare – men det är kanske precis det vi får med nya ScoutLine.

Läs hela vårt test av kombiversionen av Skoda Fabia här.



6. BMW 118i

Pris: från 211 900 kronor.

Kommentar: BMW har lämnat över småbilssegmentet till syskonet Mini och en 1-serie är väl mer att betrakta som en mellanklassbil i dag – en bil i Golf-storlek. 1-serien fick en ansiktslyftning för att par år sedan och står nu inför de sista åren i livscykeln. Och det är nu – med nya drivlinor och delvis ny design – som det är hög tid att slå till på en 1-serie. BMW imponerar med en mycket fin förarmiljö och bra drivlinor – en 1-serie är verkligen en stor bil vid ratten med en mellanklassbil från utsidan. Vi hoppas att BMW lättar på vinstkraven de sista åren och ger rejäla rabatter inför generationsbytet. Om du har råd så välj fyrhjulsdrift och den åttastegade automatlådan.



7. Honda Jazz

Pris: från 149 900 kronor.

Kommentar: Det är mest snack om CR-V hos Honda-handlarna men sedan Honda gjort om designen så tycker jag att även mellanklassbilen Jazz kan vara värd några minuters intresse. När Honda gjorde om Jazz blev den kortare och högre – men ändå snyggare. Designen gav också ett riktigt rymligt baksäte och inte minst takhöjden är en klar konkurrensfördel. Välj den manuella växellådan framför CVT-lådan och ladda med bra musik under långfärder, ljudisoleringen kunde vara bättre.

Du läser hela vårt test av nya Honda Jazz här.



8. Mazda2

Pris: från 129 900 kronor.

Kommentar: Hos Mazda är det främst de nya suv:arna CX-5 och CX-3 som drar till sig uppmärksamhet. Men missa inte minstingen Mazda2. Och den är förresten inte så liten längre. Mazda har utvecklat en rad nya bensinmotorer som är ett bra alternativ till de etablerade dieselmotorerna. Med finessen i-ELOOP kan en del av energi vid inbromsning återvinnas för att sänka förbrukningen. Mazda2 har också bra köregenskaper och är en liten bil som också fungerar bra på motorväg och i högre farter. Designen är förbättrad då Mazda lämnat de runda formerna för rakare linjer – det tackar vi för.

Du läser hela vårt test av Mazda2 här.



9. Peugeot 208

Pris: från 114 900 kronor.

Kommentar: Efter succén med 308 snyggades lillasyskonet 208 till. 208 försågs också med en rad nya och snålare motorer och då – sommaren 2015 – ansågs CO2-värden på 95-105 gram vara väldigt lågt. I dag skulle det generera en straffskatt enligt regeringens allra senaste fordonsskatteförslag. Vi gillade ändå den lilla 1,2-litersbensinaren och ansåg vid testkörningen att de häftigare motorerna inte var direkt nödvändiga i den här småbilen. 208 lider också lite av äldre Peugeot-problem som högt kupéljud och odistinkt växellåda. Men prislappen – titta på prislappen. Den står sig bra även 2017.

Du läser hela vårt test av ansiktslyfta Peugeot 208 här.



10. Renault Clio

Pris: från 129 900 kronor.

Kommentar: Det här är en klassiker och en riktig storsäljare i småbilsklassen. Och trots att bilen presenterades i sin nuvarande form redan 2012 måste den förstås vara med på den här listan. Clio fick också en ansiktslyftning så sent som förra året. Vi testkörde den då nya trecylindriga bensinmotorn och insåg att för att trivas med en liten motor behövs tålamod och ett lugnt körsätt. Vid ansiktslyftningen trimmades också flera av motoralternativen och lamporna – som vi kritiserade redan 2012 – byttes ut. Clio var tidigt ute med en stor bildskärm mitt på instrumentpanelen.




11. Citroën C3

Pris: från 119 900 kronor.

Kommentar: Nya Citroën C3 var min finalist till Car of The Year 2017 platsar självklart på den här listan. C3 är en väldigt designad bil som följer Citroëns strategi med enklare och mera praktiska bilar. Jag gillar C3 eftersom jag blir glad av att köra bilen, det är verkligen en helt annan körupplevelse än i andra bilar. Du sitter bra på alla platser i bilen och det gör absolut inget att det kanske saknas några hästkrafter och att växellådan inte är så där exakt som jag egentligen vill ha den. Känslan är lite som att köra en gammal bil - men med ny teknik. Nya C3 är verkligen ett hett privatleasingalternativ – för alla som vill ha tre roliga år.

Du läser hela vårt test av nya Citroën C3 här.



12. Nissan Micra

Pris: säljstart maj 2017.

Kommentar: Nissan har haft en rekordlång lanseringsperiod av sin nya småbil Micra. Redan i höstas testkörde vi bilen i Danmark och redan förra året fanns Micra till salu på fler än fem marknader i Europa. Nissan hade målsättningen att ta titeln Car of The Year 2017 och pressade in bilen i förra årets startfält. I maj hade Micra säljstart i Sverige och blev då en vass konkurrent i småbilsklassen. Allt har blivit bättre jämfört med den gamla bilen – som Nissan tyvärr fortfarande säljer i Sverige. Köregenskaperna, tekniken, designen och kvaliteten har nått riktigt höga nivåer. Lite senare i år får Micra konkurrens av nya Ford Fiesta, en ny VW Pol och en ny Seat Ibiza. Men när vi kliver in i sommaren är Nissan landets fräschaste småbil.

Du läser hela vårt test av Nissan Micra här.