Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 9 okt 2018 15:26

12 bekväma bilar – sitt högt och se bra

Att sitta högt.
Men också att kunna kliva i och ur bilen enkelt och bekvämt.
Det är många bilköpare som kräver bra komfort även i och ur bilen.
Här är 12 riktigt bra nybilsköp i vinter för alla som vill ha ett bekvämare billiv.

1. Suzuki Vitara

Pris: från 199 900 kronor.

Kommentar: Det är en ny Vitara på gång i dagarna och med ett lanseringspris på precis under 200 000 kronor är det här ett riktigt bra köptips. Smart och kompetent fyrhjulsdrift. En 1,4-litersmotor ersätter den tidigare bensinaren på 1,6 liter och dessutom finns det en mindre bensinmotor på en liter att tillgå.

Suzuki har plockat i autobroms med fotgängarigenkänning samt döda vinkel-varning och bilen kan varna för trafik när du backar. Det är bra och smarta säkerhetsfunktioner som inte kostar så mycket. Precis som tidigare erbjuder Vitara ett lite högre insteg än en vanlig personbil. Äldre Vitara-bilar kan också var ett bra köp då bilen prisats för att vara praktisk och relativt komfortabel.


2. Audi Q2

Pris: från 257 500 kronor.

Kommentar: För två år sedan testkörde vi Audis lilla suv Q2 och förutspådde en ordentlig säljsuccé. Hittills i år har det sålts 1 000 Q2 till svenska kunder och modellen är Audis femte bäst säljande i Sverige. Systerbilen inom VW-gruppen heter Volkswagen T-Roc, som sålt mer än dubbelt så bra.

Jag tycker ändå att Q2 är ett bättre köp. Sittpositionen är bättre och jag gillar Audis lite mer direkta styrning och aningen mer följsamma köregenskaper. Vill du ha en Audi med högt insteg till ett relativt lågt pris är Q2 alternativet.


3. Skoda Karoq

Pris: från 242 700 kronor.

Kommentar: Vi testkörde Skodas lilla suv Karoq förra hösten och njöt av att Skoda äntligen trimmat till styrningen som nu blivit lättare och smidigare. Karoq bjuder också på en rad smarta lösningar, skyddet för dörrarna är bara ett exempel. Som alltid är Skoda rejält byggda och med ett ordentligt insteg. Karoq har också något som många andra bilar, inklusive suvar, saknar och det är ett baksäte som är högt placerat. De som sitter bak kan alltså också njuta av utsikten.


4. Seat Ateca

Pris: från 214 900 kronor

Kommentar: Det var sommaren 2016 som vi testade Seats första suv Ateca för första gången. Sedan dess har Seat presenterat en större suv, Tarraco, och i höst kommer också en värstingversion av Ateca, Ateca Cupra, som en del av det nya varumärket Cupra.

Jag tycker om Ateca eftersom det är en relativt modern bil med bra komfort och bra insteg till ett vettigt pris. Ljudnivån kanske är lite högre än i dyrare bilar men du får en väldigt lagom bil på många sätt. Designen är ren och enkel och interiören är smakfullt nedskalad. Köregenskaperna liknar förstås kompisarna i VW-gruppen och det finns flera olika drivlinor. Priset talar för Ateca.


5. BMW 2-serie Active Tourer

Pris: från 242 000 kronor.

Kommentar: BMW:s suvar X1 och X2 i alla ära. Vill du ha en enkel BMW med ett bra insteg så är Active Tourer ett bra val. Här finns det också en laddhybrid att tillgå, även om räckvidden på el inte är speciellt lång. Du får samma BMW-känsla i styrning och komfort men med en lite annan, mera upprätt, körställning. Bra lastutrymmen och bra baksäten tilltalar familjerna och de som behöver lite extra utrymme.


6. Citroën Berlingo

Pris: från 209 900 kronor.

Kommentar: Trion Opel, Peugeot och Citroën lanserar i höst ny versioner av sina personbilsvarianter av transportbilarna. Och förr var det verkligen så. Tillverkarna utvecklade små skåpbilar som de sedan monterade stolar i. Nu är det tvärtom – säger de i alla fall.

Efter att ha kört alla tre kan jag konstatera att Berlingo bjuder på allra bästa komforten. Och det här med ett bekvämt insteg handlar verkligen inte bara om att stolen ska sitta högt – det handlar också mycket om högt i tak och en rejäl dörr. Allt det där finns i Citroën Berlingo, Opel Combo och Peugeot Rifter.


7. Opel Mokka X

Pris: från 189 900 kronor.

Kommentar: När PSA-gruppen köpte loss Opel från General Motors så stod Opel där med en rad suvsatsningar. Minstingen Mokka hamnade lite i kläm och för att passa in lite bättre fick ansiktslyftningen av Mokka tilläggsbokstaven X.

Just nu pågår en lagerrensning av Opel-bilar och Mokka X säljs med ett frånpris på 189 900 kronor. Du sitter bekvämt och högt i Mokka X även om det kan bli lite trångt för knäna. Insteget är högt. Mokka X är en mindre suv så se över bagageutrymmet innan du slår till.


8. Mazda CX-3

Pris: från 176 900 kronor.
Kommentar: En liten suv som fått massor av beröm sedan introduktionen till modellåret 2016. Många gillar den lite fräcka designen och att det finns fyrhjulsdrift är förstås ett stort plus, det finns inte till alla suvar.

Mazda ligger också bra till i pris trots att CX-3 uppdaterats med bland annat mer säkerhetsutrustning. Ljudnivån kan vara aningen högre än i dyrare och mer exklusiva bilar, någonstans har priset ändå betydelse. Gillar du designen så tycker du säkert att många andra lite högre bilar ser tråkiga ut och då är det bara att slå till.


9. Renault Captur

Pris: från 161 900 kronor.

Kommentar: Och på tal om design. Renaults suvversion av Clio, Captur, säljer fantastiskt bra – i Sverige precis som i övriga Europa. Bilköparna tilltalas förstås av priset men också av den nätta och lättkörda bilen.

Tyvärr är fjädringen lite väl hård. Bilen fick en lättare designförändring för något år sedan. Men en sak som inte kom med i förändringen var autobroms – det tillät inte plattformen – men det finns i alla fall en panikbromsassisten. Jag gissar att Renault kommer att behöva sänka priset på Captur för att hänga med konkurrenter som till exempel Suzuki Vitara under 2018 och 2019.


10. Peugeot 2008

Pris: från 147 900 kronor.

Kommentar: I november 2016 testade jag Peugeot minsta suv 2008. Jag skrev att det var en trång bil men att jag förstod varför den ändå skulle bli populär: insteget. Baksätet är inget vidare men vill du ha en bil för två personer som är enkel att kliva i och ur så kan Peugeot 2008 vara ett alternativ.

När jag testkörde bilen hade jag också lite problem med att hitta en bekväm sittposition. Du behöver alltså provsitta bilen och helst förstås provköra. Jag gillade 1,2-litersbensinaren med automatlåda allra bäst.


11. Subaru XV

Pris: från 244 900 kronor.

Kommentar: Inför det här modellåret, 2018, presenterade Subaru två bilar på samma plattform: Impreza och XV. XV får representera en biltyp som blir allt vanligare. Det är ingen renodlad suv utan mer en lite högre personbil med lätt förklädnad – lite mitt emellan.

Nya XV är en gigantisk förbättring jämfört med den förra modellen som hade ett alldeles för högt kupéljud. Ny XV har bra köregenskaper och förstås Subarus fina fyrhjulsdrift. Men se upp med en sak: den steglösa växellådan. Du måste gilla de sega växlingarna för att stå ut med dem, även om Subaru kanske är allra bäst i bilvärlden på att dölja lådans sämsta egenskaper.


12. Lexus UX

Pris: ingen uppgift.

Kommentar: En het bilnyhet under vintern är nya Lexus UX. Precis som Subaru XV är det här ingen renodlad suv utan mer en cross country-version eller en lite högre personbil.

Lexus brukar briljera med sin fina komfort och gör så även i den här bilen. Tyst och bekväm och vill du ha en Lexus men inte är en suv är det här egentligen det enda alternativet. Designen är inte lika extrem som på Toyota C-HR men var beredd på att inredningen och instrumenteringen är något helt annat än i en Volvo, Volkswagen eller BMW.