Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 25 sep 2018 09:55

12 bästa stora suvarna

Det är mycket snack om mindre och effektivare motorer och trängsel på vägarna.
Men trots det så skriker bilköparna efter stora, rymliga och i vissa fall vräkiga suvar.
Och bilindustrin bygger det som säljer.
Därför är hösten 2018 storsuvarnas period. Flera stora suvar har lanserats i sommar och flera kommer ut till svenska återförsäljare under de kommande veckorna.
Här är de 12 allra hetaste storsuvarna i Sverige just nu.

1. Seat Tarraco

Seats stora sjusitsiga suv börjar säljas i Sverige framåt december. Chansen är stor att det här blir en ny succé för Seat, precis som lillasyskonen Ateca och Arona. Jag tycker att det här är en betydligt snyggare suv än konkurrenten inom familjen, Skoda Kodiaq, med rakare linjer och en tydlig interiördesign. Motor, växellåda och all övrig teknik delar Seat med Skoda och Volkswagen och det krävs som vanligt en smart paketering för att bilen ska gå bra att sälja, vilket Seat på senare år verkligen lyckats prestera. Ett billigare köp än en sjusitisg bil från Audi, VW eller Volvo – men inte alls sämre.


2. Kia Sorento

Lite i skymundan av konkurrenternas stora produktlanseringar har Kia uppdaterat sin stora suv Sorento. Inredningen är fräschare och enklare och Kias knappar, reglage och logistik känns igen nu från största bilen till den minsta. I Sorento imponeras jag framför allt av utrymmet i baksätet – skjutbart och med ställbar lutning på ryggstödet – och bagageutrymmet. Den här bilen sväljer verkligen allt. Körpositionen är trevlig och bilen går stabilt på vägen. Vindbruset kan störa en aning.

Prislappen säger drygt 370 000 kronor för en välutrustad instegsmodellen med fyrhjulsdrift och automatlåda. Men du vill ha en GT Line och då är frånpriset drygt 425 000 kronor. Kia är på gång med mildhybrider men de väntas komma först till ansiktslyfta Sportage. Vi hoppas att även Sorento görs lite snålare med hjälp av elektrifiering. Sju års garanti är ett bra köpargument bara det.


3. Jeep Cherokee

Här är ytterligare en suv som fått lite ny design och en genomgång av motorerna under sommaren. Framför allt har bagageutrymmet blivit större än tidigare. Jeep slås framför allt med sin fina komfort och med sin image. För trots att det här till stora delar ser ut som vilken suv som helst så finns det en speciell aura runt varumärket Jeep. Jeep försöker också göra det bästa av sin situation och slår extra hårt på Jeeps fina terrängegenskaper – med all rätt. Priset ligger lite över flera av konkurrenternas men det kan det vara värt.


4. Nissan X-Trail/Renault Koleos

Det var förra sommaren som Nissan visade en ny X-Trail. Och inte långt därefter fick systerbilen Renault Koleos köra fram på bilscenen. Nissan har sedan dess uppdaterat sitt säkerhetssystem så till att få rätt version när du köper en ny eller nästan ny X-Trail. Både X-Trail och Koleos är rymliga och bekväma men drivlinan kunde vara lite spänstigare. Det finns också en hel del tekniska kompromisser. Nu syns det förstås också på priset och det går att få en X-Trail eller Koleos närmare 100 000 kronor billigare än flera av konkurrenterna på den här listan.


5. Honda CR-V

En tillverkare som satsat på storleken är Honda. En gång lite smidiga och snärtiga CR-V har växt till sig rejält, inte minst på bredden vilket betyder ett rymligt baksäte med plats för tre vuxna. CR-V kan nu också fås med sju sittplatser. Vi testkörde nya CR-V i Österrike i somras men det är säljstart hos svenska handlare först i mitten av oktober. Priset blir avgörande för hur bra CR-V kommer att sälja. För den har svårt att konkurrera rakt av vad gäller teknik, säkerhet och köregenskaper. Vi hoppas på under 300 000 kronor för en välutrustad bil.


6. Audi Q8

Audis nya snygga flaggskepp har fått slåss mot flera andra Audi-modeller om uppmärksamheten det här intensiva lanseringsåret. När jag hos Audis designcenter i Ingolstadt och fick en smygtitt på Q8 stod den där och blänkte i en snygg guldgul färg. Men när samma bil kom till Car of the Year-juryns testvecka i Danmark var den tråkigt grå. Det fick mig verkligen att fundera över hur jag kunde berömma designen så mycket. Är färgen verkligen så avgörande? Och vem beställde grått till testveckan?

Hur som är nya Q8 ett fräckt tillskott på suvmarknaden. Vacker taklinje, bra med plats i baksäte och marknadens just fräckaste grill. Jag gillar också Audis nya smarta 48 V-hybriddrivlina som finns alla de nya större bilarna. Dyrt? Ja, frånpriset är 733 000 kronor.


7. Lamborghini Urus

Och på tal om dyrt, snyggt och häftigt. Vad sägs om Lamborghinis supersuv Urus? Här börjar prislappen på drygt två miljoner kronor. Börjar.... Och inget är riktigt som hos andra suvar på Urus – förstås, det är ju en Lamborghini. En mängd olika körprogram förser bilen med rätt förutsättningar för att ge föraren exakt vad den vill ha. Och räcker inte det så går det att skräddarsy exakt så som jag vill ha motorrespons, styrning och chassi. Under testkörningen i Danmark hamnar reglage för det mesta i Corsa (ban)-läget.

Det är förstås mycket Porsche- och Audi-teknik under skalet men Lamborghini har en helt egen design – som väcker känslor. Accelerationen är galen och att sitta i en stor suv förstärker bara det intrycket. Du som vill ha något som ingen annan riktigt haft ska köpa en Urus – den första i sitt slag. Men du kanske inte blir så unik speciellt länge till. Lamborghini förutspår succé med en kapacitet på 6 000 bilar per år – det är massproduktion för att vara Lamborghini.


8. Jaguar F-Pace

Jaguars suvoffensiv började redan för drygt ett år sedan men den stora suven F-Pace. Sedan dess har Jaguar också visat den fina elbilen I-Pace och den mindre E-Pace. Men eftersom elbilen är väldigt dyr och användningsområdet ändå relativt begränsat är och den mindre E-Pace inte riktigt balanserad är F-Pace fortfarande det bästa köpet i familjen. Till samma familj räknar jag då även Range Rover och Land Rover.

F-Pace har lite mer personlighet, riktigt fin drivlina och fin styrning. Terrängegenskaperna – för den som nu verkligen behöver det – är också bra. Räkna med ett frånpris på strax under 450 000 kronor.


9. Volkswagen Touareg

Audi, Porsche och Volkswagen har sida vid sidan lanserat sina stora suvar under det senaste året. I somras kom Volkswagens stora Touareg. Och eftersom Tiguan fick en större variant, Allspace, fick Touareg fritt fram att köra mot det lite lyxigare hållet. Komforten är magnifik och designen andas avslappnad lyx. Men så finns det en tydlig skillnad mellan de tre syskonen. Porsche har helt valt bort dieslar och Audi satsar på mildhybrider. VW däremot får tröska vidare med dieselmotorer i utbudet – ja, nånstans ska förstås de motorer koncernen köpt in redan monteras.

VW har försökt pressa priset men det handlar trots det om en investering på drygt 550 000 kronor. Nya Touareg kan inte fås med sju sittplatser. Istället har VW prioriterat komfort och utrymme i baksätet och stort bagageutrymme. Kanske handlar det också om att ge utrymme för en ännu större suv i framtiden.


10. BMW X5 och X6

Höstens och vinterns stora suvnyhet från BMW är nya X5 och X6. X5 testkörs som bäst i USA medan X6 ska visas på bilsalongen i Paris om en vecka. Det mest iögonfallande på nya X5 är den gigantiska grillen. Lite skämtsamt sägs grillen numera vara lungor, i stället för den traditionella benämningen njurar. Nya X5 är närmare fem meter lång och drygt två meter bred. Helt nytt är instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional, ett system som kommer att användas på flera BMW-modeller i framtiden. Vi hoppas få se nya X5 redan före årsskiftet och även genomföra de första testkörningarna.


11. Hyundai Santa Fe

Hyundais nya Santa Fe testkördes för första gången i somras och den stora suven fanns med under Car of the Year-juryns testvecka i Danmark. Tyvärr är det fortfarande problem hos den svenska importören vilket gör att säljstartar har skjutits upp. Tyvärr, för den drabbar de bilköpare som vill ha en bekväm och stor suv med rejält med plats i både bagageutrymme och baksäte.

Styrningen är lite trög och tung och jag gillade körläget Sport bäst eftersom det fick fart på drivlinan lite. Ljudvolymen kunde vara lägre. Men för den som vill ha en stor suv med ett inte allt för högt pris så kan Santa Fe vara ett alternativ till framför allt Renault Koleos. Ja, det förutsätter förstås att den nya importören håller sig på mattan och inte sätter ett för högt pris. De hårt prövade svenska Hyundai-återförsäljarna lär ligga på för att få börja sälja den här storsuven.


12. Mercedes GLE

Så börjar det då äntligen dra ihop sig för premiär för nya stora, lyxiga och snygga GLE från Mercedes. Det här är en stor-suv som går en direkt kamp med BMW:s nya X5 och med Audi Q7 på världens alla bilmarknader. Mycket är hämtat från tidigare visade E-klass och vi känner också igen teknik från nya A-klass i den här rejält rymliga suven. Jag hoppas att Mercedes fortsatt att prioritera spänstiga köregenskaper för annars kan den här suven bli riktigt klumpig på vägen. Hinner Mercedes få ut den här bilen före årsskiftet? Ja, allt pekar i alla fall på det. Bilsalongdebut blir det i Paris om en vecka.