Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 19 feb 2019 14:13

11 trafikfarliga suvar du bör undvika

Suvarna antas ofta vara säkra på grund av sin storlek eller höga sittposition. Men så är inte alltid fallet. 

Här är elva modeller som säljs i dag och som under senare år uppvisat stora säkerhetsbrister i krocktester eller broms- och undanmanöverprov. 

Jeep Wrangler

Wrangler ser fortfarande ut som ett gammalt militärfordon men kom i ny fjärde
generation så sent som modellår 2018. Men säkerhetsnivån är föråldrad och Wrangler fick med sig en ynka stjärna från Euro NCAPs krocktest, där fem stjärnor är max. Volvo, som exempel, skulle lida hårt av ett fyrstjärnigt resultat då allt
annat är fem stjärnor varit skandal under senaste tiden för en ny bil.

Räkna också med en lång bromssträcka på Wrangler. En annan terränginspirerad modell från märket, Renegade Trailhawk, bromsade på 43,2 meter när Teknikens Värld testade bilen 2016.


Fiat Panda

Fiats minsta suv lyckas med bedriften att få noll stjärnor i Euro NCAP i fjol. Till Fiats lilla försvar har Euro NCAP blivit striktare med åren och när till exempel Nissan Juke fick fem stjärnor 2011 var det inte lika svårt, faktiskt fick Fiat Panda fyra stjärnor samma år. Men att få noll stjärnor är inte något annat än skandal och livsfarligt, oavsett årtal.

Panda kan tyckas vara en gammal modell, men bilen kom i sin tredje och senaste generation 2011 och säljs fortfarande i Sverige. Trots sin storlek finns Panda med fyrhjulsdrift vilket egentligen är det enda köpargumentet, men det är med livet som insats.


Suzuki Jimny

Lilla terrängsuven Suzuki Jimny är tillbaka med sköna former och pigga färger. Men tyvärr är säkerhetsnivån inte vad den bör vara 2019. Även om Jimny inte presterar lika lågt resultat i Euro NCAP som Jeep Wrangler eller Fiat Panda är tre stjärnor fortfarande dåligt. Det är främst på grund av dåligt skydd för fotgängare och sämre förarstödssystem som betyget landar på tre stjärnor. Ondast får fotgängarna av hårda a-stolpar samt hård motorhuvskant. Men skyddet för vuxna på 73 procent är heller inte det någon höjdare. I Euro NCAP fick även filassistenten dåligt betyg.


Mercedes G-klass

Att dyra bilar inte testas hos Euro NCAP är inte ovanligt (instegsmodellen G 350 d kostar från 989 000 kr) men Mercedes skulle skämmas om G-klass inte fick fem stjärnor. Krocktester är dock inte anledningen till G-klassens plats på listan.

När Teknikens Värld testade Mercedes G 500 i fjol visade sig bromsprestandan vara riktigt dålig och från 100 km/h till stillastående tog det hela 42,2 meter. En siffra som är klart längre än tidningens gräns för godkänt som ligger på 40 meter. Nästan lika stora suven Volvo XC90 har i samma moment bromsat på kortare än 35 meter.


Toyota Land Cruiser

I samma test som Teknikens Värld gjorde med Mercedes G 500 ställde även Toyota Land Cruiser upp och lyckades vara ännu sämre och bromsade från 100 km/h till noll på 42,3 meter. Ett resultat som blev sämst bland alla av de 116 bilarna tidningen testade under 2018. Bilar som vill vara bra i terrängen skos ofta med däck därefter. Just det och att tjänstevikterna lyder 2 595 kg för Mercedes och 2 430 kg för Toyotan är huvudanledningarna till bilarnas dåliga bromsprestandan.

Men då G-klass imponerande nog klarade tidningens undanmanöverprov, älgtestet, föll Toyotan platt. Älgtest, körs i en konbana med bilen lastad enligt bilens individuella maxlast och simulerar en väjning till mötande körfält och tillbaka.


Land Rover Discovery

Land Rover Discovery är en bil som ger intrycket av att vara säker. Men den stora lyxsuven ansluter till Land Cruiser och G-klass som terrängbilar som brister i väggrepp. Discon misslyckas likt Land Cruiser i undanmanöverprov där de bägge endast klarar 67 km/h, godkänt är 70 km/h.

Discovery lägger sig även precis på gränsen för godkänt under bromsprovet Teknikens Värld gjorde förra året. 100 km/h till noll tog 39,9 meter. Även Discovery är en tung bil och testade exemplaret vägde in på maffiga 2 607 kg i tjänstevikt. Vad som väger upp Discovery något är ett femstjärnigt resultat i Euro NCAP.


Dacia Duster

Den rumänska suven utmärker sig som Sveriges billigaste suv och har blivit en vanligare syn på de svenska vägarna på sistone. Duster kom som ny, andra, generation 2017 vilket innebar förbättringar inom de flesta områdena och Duster är nu en mycket trevligare körkamrat än tidigare.

Men säkerheten är fortfarande inte tillräcklig. Det gör fortfarande ont att krocka med Dacia Duster och betyget på tre stjärnor i Euro NCAP kvarstår. Duster må vara billig, men det kan vara på bekostnad av livet.


SsangYong Korando och Tivoli

Det koreanska bilmärket SsangYong är inte någon vanlig syn på svenska vägar. Vilket det finns flera anledningar till. Dels känns den gammal på alla sätt, den är för dyr och säkerhetsmässigt misslyckas den både i bromsprestanda (42,3 meter) och undanmanöverprov (68 km/h).

Nu pratar vi om stora suven Korando, men den mindre Tivoli är nästan lika dålig när Teknikens Värld testar säkerheten. Bromssträckan mäts upp till 41,7 meter från 100 km/h till stillastående och älgtestet klaras bara i 69 km/h, vilket även det är underkänt. I Euro NCAP imponerar inte Tivoli med sina fyra stjärnor 2016. Korando är inte testad av Euro NCAP.


Tesla Model X

Tesla stoltserar med sin autonoma körning. Ett moment som Tesla är ledande i. Men när det gäller väggrepp i sidled ansluter Tesla till majoriteten av andra elbilar som fått underkänt i Teknikens Världs undanmanöverprov, älgtestet. Där godkäntnivån är 70 km/h klarar Model X 100D endast 65 km/h vilket är fjolårets absolut sämsta resultat.

Den stora eldrivna suven hasar i sidled utan tillräckliga ingrepp av antisladdsystemet. Model X är inte testad i Euro NCAP men får full pott i Amerikas motsvarighet NHTSA. Mindre Model S kammar dock hem fem stjärnor i Euro NCAP. Så efter att ha tappat greppet gör det inte lika ont att åka in i träd och stenar som i exempelvis Duster, Wrangler, Jimny eller Panda.


Hyundai Kona electric

Under utvecklingen av senare elbilar har det fokuserats mer på säkerheten än tidigare. Något vi tydligt kan se på Nissan Leaf, en av få elbilar som hunnit komma ut i en andra generation. I Teknikens Världs älgtest klarade andra generation Leaf 67 km/h jämfört med första generation som klarade rekorddåliga 60 km/h. Fortfarande är 67 km/h underkänt då godkänt är 70 km/h. En gräns som inte heller Hyundai Kona electric (68 km/h) når upp till. Anledningen till att elbilar är dåliga i undanmanöverprov, men även i många fall har dålig bromssträcka, är lättrullande däck för att prioritera en längre räckvidd.


Nissan Juke

Nissan är en blandning av högt och lågt. Högst finner vi magnifika Nissan GT-R. Lägst finner vi Nissan Juke som inte verkar ha något antisladdsystem och därtill går upp på två hjul i undanmanöverprov. Redan i så låg fart som 66 km/h tvåhjular Juke i Teknikens Världs älgtest. Skaplig kontrast när Nissan Qashqai klarar samma test i 83 km/h tack vare ett antisladdsystem som bromsar kraftigt.

Juke har även en farligt lång bromssträcka på 39,7 meter från 100 km/h till stillastående men klarar fem stjärnor i Euro NCAP 2011 när modellen var ny. Ett resultat som ska tas med en nypa salt då Euro NCAP blivit mycket snålare med att dela ut stjärnor på senare tid.