Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 22 jan 2019 13:38

11 bilar du inte ska köpa

Flera av våra mest populära bilar förnyas i vinter.
Det betyder att både nya och gamla bilar ska trängas i bilhallarna och det är inte alltid lätt att se skillnad. Bilhandlarna säljer utgående modeller som nya och försöker lura dig med magra kampanjer.
Här är 11 stora modellbyten du ska se upp med i vinter. 11 bilar du inte ska köpa utan att veta vad det är du får för pengarna.

1. BMW 3-serie

BMW står mitt i ett modellbyte av sin bästsäljare 3-serien. Nya 3-serien är byggd på en helt ny plattform. Förrförra 3-serien hette på BMW-språk E90 och den förra, utgående modellen, F30. Den nya modellen heter internt G20. 3-serie har blivit större och rymligare och fått en helt ny typ av instrumentering. Men se upp – för det finns fortfarande "gamla" BMW-bilar ute i handeln som säljs som nya och vi har till exempel ännu inte sett till den nya kombin.  BMW behöver rea ut de utgående bilarna rejält för att det ska bli en bra affär. Mitt råd är att köpa den nya, inte den utgående.

 

2. Audi A4

Audi har gjort en mindre ansiktslyftning inför modellår 2019 och på utsidan är det verkligen inte lätt att se skillnad på den nya jämfört med den gamla modellen. Audi har också varit duktigt på att städa undan utgående modeller. Men jag har hittat exempel på när en 2018-bil säljs för exakt lika mycket pengar som en 2019-bil. Och det är förstås onödigt att betala lika mycket för en gammal bil som för en ny – även om det inte är så stora skillnader på bilarna. Drivlinorna är desamma och det är bara små skillnader i interiören. Förändringarna gäller både kombi och sedan och rakt igenom hela A4-familjen.

 

3. Jaguar XE

Jaguar har en ny strategi på gång för den svenska marknaden med flera så kallade Signature-modeller. Modellen XE ska ansiktslyftas och förhoppningsvis också få någon slags elektrifiering av drivlinan för att få ner förbrukning och utsläpp. I slutet av året kommer den ansiktslyfta XE till svenska handlare. Jag gissar att det inte blir någon större prishöjning jämfört med i dag. Men det blir stora skillnader i framför allt interiördesignen. Är du intresserad av en Jaguar XE tycker jag att du ska ha lite is i magen. De nya bilar som finns i dag kommer att reas ut senare i år och blir det inte ett bra pris på dem är det lika bra att vänta lite till och köpa den nya modellen.

 

4. Mazda3

Fjärde generationen av Mazdas mellanklassbil Mazda3 hade världspremiär i Los Angeles i höstas. Nya trean byggs på en ny plattform och får flera tekniska uppdateringar. Nya Mazda3 blir också den första bil som Mazda ska sälja med sin nya innovativa motor med så kallad Spark Controlled Compression. Mazda3 ska testköras nu under vintern inför den svenska lanseringen. Det är så mycket nytt i Mazda3 att det verkligen inte finns någon anledning att köpa de gamla bilar med noll mil på mätaren som står ute hos svenska handlare just nu. Mellanklassen är tuff så Mazda kommer inte att kunna höja priserna på sin nya bil. Ligg lågt.

 

5. Mercedes GLE

Modellbyte mitt i vintern betyder varningstriangel. Mercedes nya stora och dyra suv GLE har fått rejäl modernisering till sin fjärde generation. Ny design på utsidan och Mercedes fina operativsystem med röststyrning som i nya A-klass på insidan. Att köpa en GLE är ofta en affär i miljonklassen och då är det bara slarv om du köper den utgående modellen – som det finns gott om hos svenska handlare. Mercedes har tagit stora kliv tekniskt de senaste åren så de gamla bilarna kommer snabbt att kännas väldigt gamla. Köp gärna en Mercedes GLE – men absolut inte den utgående generationen.

 

6. Mercedes B-klass

Mercedes har redan visat sin nya generation B-klass och precis som för A-klass under 2018 så har det blivit en nya och betydligt snyggare design. På insidan har B-klass fått samma liggande bildskärm som A-klass och samma fina operativsystem. Jag tycker att Mercedes A-klass är favorit till Car of the Year 2019 och B-klass kommer att följa efter. Jag har svårt att se att Mercedes ska sänka priset på utgående B-klass så mycket att det är värt att chansa på en gammal och omodern bil. Generationsskiftet för B-klass är stort så glöm den utgående modellen.

 

7. Peugeot 208

Det har varit många rykten om Peugeots nya småbil 208. Först sades det att bilen skulle komma redan 2018 men så blev det inte. Nu är det i alla fall dags och premiären väntas bli på salongen i Genève i mars. Nya 208 byggs på en helt ny plattform och den nya generationen får också uppdaterade drivlinor. Jag är allra mest nyfiken på den eldrivna 208:a som Peugeot lovat.

Plattformen ska användas flitigt inom PSA-koncernen så det här blir en mycket viktig lansering. Designen på nya 208 påminner om lanserade 508 vilket bland annat betyder en lite mer aggressiv front. Premiär i Genève och PSA-gruppens storsatsning på elbilar tyder på att det blir säljstart för nya 208 redan i sommar. Det finns många fler bilar i koncernen som ska visas slag i slag efter 208.

 

8. Renault Clio

Renault har förstås ett svar på Peugeot 208 – samt förstås på Volkswagen Polo och Ford Fiesta som fått regera småbilsklassen det senaste året. Svaret heter Renault Clio. Nya Clio byggs på en något moderniserad plattform från Nissan Micra. Renault påstår att det här kommer att bli det mest avancerade småbil man byggt vilket talar för flera förarassistanssystem och även teknik för att Clio ska köra på egen hand. Renault visade nya Clio för en handfull journalister före jul vilket tyder på snabb lansering under våren 2019. Renault kommer troligen att försöka rea ut äldre Clio-bilar i vinter men gå inte på den finten. Småbilsklassen är tuff och Renault kommer inte att kunna höja priset speciellt mycket, trots att Clio kommer att packas med massor av nyttig teknik.

 

9. Skoda Superb

Kommer ni ihåg Skodas stora Superb? Modellen blev snabbt en favorit i Sverige men har efter lanseringsåren fallit lite i glömska. Nu är det dags för en ansiktslyft version och trots att de synliga delarna på utsidan inte förändrats speciellt mycket så är det här verkligen en bil som är värd att vänta på. Omvänt gäller då att spring inte i väg och köp den gamla modellen. Ansiktslyfta Superb kommer att gå att fås med en helt digital bildskärm och jag blir inte förvånad om den skärmen blir standard på bilarna i Sverige. Nytt är också att Superb får en laddhybriddrivlina, Skodas allra första. Det betyder låga förmånsvärdet och att Skoda kan göra en ny attack på tjänstebilsmarknaden. Blir Skoda Superb laddhybrid den nya svenska tjänstebilsfavoriten? Mycket tyder på det.

 

10. Toyota Rav4

Toyota Rav4 är en populär mellanklassuv som många svenska familjer sneglar på. Inte minst är det här en bilmodell som alla som i dag sitter i en Toyota Prius eller Avensis ser som ett naturligt nästa steg. Men tänk till. Toyota har låtit oss biljournalister testköra nya Rav4 men det dröjer till lite längre fram i vår innan bilen kommer till Sverige och svenska handlare. Exteriördesignen har förändrats ordentligt och Rav4 har också fått en helt ny insida. Som vanligt när det gäller Toyota så är hybridmodellen den allra mest intressanta. Toyota har släppt information om nya Rav4 på sin egen hemsida och där finns även bilder på bilen. Titta ordentligt på dem så att du inte köper den utgående bilen. Det här är en stor och viktig lansering för Toyota och Rav4 har förbättrats på flera punkter.

 

11. Volkswagen Golf

Foto: Volkswagen

En helt ny elbil och en helt ny Golf. Ja, Volkswagen har ett viktigt 2019 framför sig. Elbilen kommer i höst men redan i vår kan det vara dags att visa den åttonde generationen av storsäljaren Golf. Ta er en titt på lilla Polo från 2018 så ser ni lite av hur designen ska förändras. Totalt ska det bli hela tio medlemmar i den nya Golf-generationen och den nya designen har gjort Golf ännu lite mer sofistikerad. De yttre måtten skiljer inte speciellt mycket med dagens Golf. Inredningen är helt ny med nya bildskärmar. Det viskas mycket om elektrifierade drivlinor vilket betyder både hybrider, 48 V, och laddhybrider.

Nya Volkswagen Golf är en storsäljare och med tanke på satsningen på elbilar behöver VW verkligen plocka åt sig marknadsandelar. De som köper en nya VW Golf i år ska byta till en elbil om tre till fem år – är det tänkt. VW kommer att rea ut sina Golfar från 2018 under våren men med tanke på det stora tekniska steget är det inte värt att chansa på den gamla bilen. Köp nytt – riktigt nytt – om du ändå ska köpa en Golf i år.