Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 22 aug 2017 14:49

11 bilar du aldrig ska köpa

Det finns många nya bilar som jag aldrig skulle ha råd att köpa.
Det finns några nya bilar som jag gärna råder andra att köpa och bilar som jag gärna skulle äga för egen del.
Men så finns det bilar jag faktiskt aldrig, oavsett bankkonto, skulle kunna tänka mig att köpa. Bilar som är för dyra, för dåliga och helt enkelt helt fel för min smak.
Här är 11 nya bilar jag aldrig skulle köpa.

1. Audi A5 diesel

Foto: Audi

Kommentar: När Audi lanserade sin coupéversion av A4 2007 så föll jag direkt. Jag älskade designen och med Audis fina köregenskaper blev det en väldigt trevlig bil. Kärleken har bestått genom åren och speciellt då med värstingmodellerna S5 där pigga motorer gjort bilens form och kvicka respons rättvisa. Men jag förstår inte de som väljer att köpa en sån här bil med en dieselmotor. Att välja en trött och seg diesel till en snygg prestandabil är bakvänt och fel. Det går inte att motivera på något sätt. Att köra en Audi A5 med tvålitersdieseln är ett straff. Nu ska Kia börja sälja sin coola, nya Stinger med en dieselmotor. Välj inte diesel till de här bilarna – det är att förstöra allt som bilen byggts för.


2. Mazda MX5

Foto: Mazda

Kommentar: Det finns de som på riktigt tycker att det här är världens roligaste och bästa bil. Jag förstår det inte alls. En liten trång och bullrig bil utan spännande prestanda är bara en tråkig leksak. Det kan vara kul att knicksa runt en gokartbana i ett varv men sen räcker det. Fiat försökte piffa till bilen men det räckte inte – inte alls. Oavsett generation, skick eller pris är det här en bil jag aldrig kommer att köpa eller äga. Aldrig. Ska jag äga en sportbil ska den också vara en sportbil, inte försöka likna en.


3. Mini Countryman

Kommentar: Jag testkörde laddhybridversionen av Countryman och visst hjälper batteriet till att sänka förbrukningen. Mini är också min yngsta dotters absoluta favoritbil alla kategorier och det är lätt att förstå. Fräck design och en speciell inredning. Countryman är också tystare i kupén är tidigare generationer. Men Mini har i sin explosion av nya modeller lite ryckt upp rötterna. För att flirta med suv-publiken har Countryman växt och förnamnet Mini stämmer knappast längre. En tre- eller femdörrars-Mini, okej, men en stor Countryman känns poänglös. Jag baxnar också för prislappen. Laddhybriden har ett frånpris på 377 900 kronor. Herregud. Jag får väldigt många bättre bilar för de pengarna.


4. Toyota C-HR

Foto: Toyota

Kommentar: Det vimlar av C-HR ute på vägarna och jag har förstått att det här en av de stora succéerna i Sverige. För mig är designen helt fel och namnet krånglar bara till det i onödan, ska det vara C-HR eller CH-R. Plus att det krockar med Hondas HR-V och CR-V. När Kia till och med plockar bort en apostrof på Céed till nästa generation för att göra namnet lättare förstår jag inte Toyotas namnsättning. Vi kan lägga till detaljer som handtaget på bakdörren, baksätet och instrumenteringen. Nej tack.


5. Jeep Grand Cherokee

Foto: Jeep

Kommentar: Det vimlar av suvar på marknaden och de finns i alla storleks- och prisklasser. Därför finns det ingen anledning att köpa en så pass dyr och beskedlig bil som Jeep Cherokee, inte ens för terrängegenskaperna. När kinesiska Great Wall vill lägga ett bud på hela eller delar av Fiat-koncernen så är det i praktiken varumärket Jeep de är ute efter. Jeep har ett bra varumärke som underligt nog överlevt attacker från mediokra och för dyra bilar som Cherokee, Compass och Wrangler.


6. Mitsubishi Space Star

Foto: Mitsubishi

Kommentar: Det finns inte så många nya bilar med en prislapp på strax över 100 000 kronor. Därför borde jag kanske låta Mitsubishis minsting Space Star stå utanför den här listan. Men Space Star är den bil som två generationer i rad lyckats få sämst betyg av alla bilar i våra tester. Frågan är väl om Mitsubishi helt enkelt borde strunta i att plocka in Space Star till Sverige – bilen kan stänka ner det goda rykte som L200, Pajero och Outlander jobbat ihop under många år.


7. Subaru XV

Foto: Subaru

Kommentar: Jag hade väldigt höga förväntningar när Subaru visade sin XV. Storleken och modellen borde ha passat svenska bilköpare perfekt och Subaru låg också helt rätt i tid med bilen. Men tydligen är det många som håller med mig i omdömet att XV verkligen inte är värd pengarna. Under provkörningen undrade jag flera gånger om bakdörren var öppen – så illa isolerad var dörrarna på XV. 


8. DS

Foto: DS

Kommentar: Det kanske är synd att sparka på en som redan ligger ner, eller snarare inte kommit upp. Citroën har en försvinnande liten marknadsandel i Sverige och ska jobba sig upp till hyggliga nivåer med fräcka C3 och C4 Cactus. Samtidigt ska Citroën-gänget i Sverige lansera bilmärket DS. Hittills har DS modellprogram bestått av modifierade Citroën-bilar – i flera fall bara mer märkligt designade och dyrare – och jag väntar fortfarande på den helt egna DS-bilen som kan ge ett klart besked om hur DS ska passa in i Peugeot-Citroën-Opel-gruppen. Tills dess finns det ingen anledning att köpa en DS framför en billigare Citroën.


9. Peugeot 108

Foto: Peugeot

Kommentar: Det här gäller även syskonbilarna Citroën C1 och Toyota Aygo. Det är små bilar där tillverkarna försökt spara sig till framgång. En C1 har ett frånpris på 99 000 kronor och är därmed en av väldigt få nya bilar du kan köpa för under 100 000 kronor. Men det hjälper inte. Det finns begagnade bilar som är bättre och som ger dig ett mer bekymmersfritt ägande för samma pengar, speciellt i Sverige där en tuff marknad har pressat priserna på bilar i Golf-storlek. Det här är inga pigga roliga småbilar, det är bara vingligt, trött och dåligt.


10. Ford Ecosport

Foto: Ford

Kommentar: Ford är inne i det som på sportspråk kallas ”rebuilding mode”. Så vill i alla fall jag uppfatta de nya generationerna. Jag befarar att Ford är på väg att bli ännu mer amerikanskt och att utvecklarna i Europa får mindre och mindre att säga till om. Ecosport är för mig åt det håll Ford inte ska gå. Det är dålig kvalitet, illa genomtänkt design och bara drivlinorna kan höja pulsen en aning. Jag kan tänka mig 10-15 bättre suv-köp än en Ford Ecosport.


11. Nissan Pulsar

Foto: Nissan

Kommentar: Nissan satsar stort på nästa generation av elbilen Leaf och ett fräckt suvprogram. Ute i världen finns det flera Nissan-bilar som vi aldrig ser skymten av och för att försöka slå sig in i den tuffa Golf-klassen valde Nissan att lansera Pulsar i Europa. Det är femdörrarsbil i det som på bilspråk kallas c-segmentet och i Sverige säljs den med ett frånpris på 165 990 kronor. Men det är väldigt oklart vilket syfte den här bilen har. Om du inte älskar din Nissan-handlare över allt annat på jorden så vimlar det av bättre alternativ. När jag testkörde bilen skrev jag att Nissan skulle behöva arbeta hårt för att sälja bilen och i alla fall i Sverige har vi inte sett mycket av det. Pulsar är snart bortglömd.

Relaterat