Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 12 sep 2017 14:27

11 bästa laddbara bilarna

Det är Europas snabbast växande bilsegment.
Det är låga förmånsvärden och låga driftkostnader.
Och nu börjar också nybilspriserna och leasingavgifterna krypa neråt och räckvidden uppåt.
Här är de elva bästa laddbara bilarna just nu.

1. Kia Niro PHEV

Foto: Kia

Pris: från 298 900 kronor
Kommentar: Sveriges billigaste laddhybrid platsar självklart på den här listan. Kia har en modern och snål drivlina som verkligen utnyttjar batteriet och energin på bästa sätt. Använder du navigeringen så använder bilen på ett smart sätt energin och räckvidden på ren el är drygt 5,5 mil. Och tillhör du de som kan ha tjänstebil så kostar Niro PHEV bara drygt 800 kronor per månad plus att bilen såklart klarar sig bra i nästa års bonus-malus-beskattning där det blir lägsta möjliga årlig skatt men bonus på drygt 26 000 kronor. Bra komfort och rymlig kupé är ytterligare plus. Du sitter högt också. Ett relativt litet bagage är ett minus för vissa. Niro finns även som hybrid utan laddmöjligheter.


2. Toyota Prius PHEV

Foto: Toyota

Pris: från 377 900 kronor
Kommentar: Toyota har en intressant höstkampanj där de erbjuder extra rabatt på sina hybridbilar till alla som byter in en diesel. Men tyvärr verkar det inte gälla laddhybriden. Ändå står sig Prius PHEV bra jämfört med andra hybrider. Det här är också något så ovanligt som en laddhybrid som du kan köra snålt med även på motorvägen. I snabb motorvägsfart stannade förbrukningen på strax över 0,4 liter per mil. Är du tjänstebilsförare så stannar månadskostnaden vid en tusenlapp, om du väljer en grundutrustad bil. Tyvärr är lastutrymmet begränsat och lite speciellt utformat – det här behöver du titta på före ett köp. Klarar drygt fem mil på el.


3. Volkswagen Golf GTE

Foto: Volkswagen

Pris: från 383 900 kronor
Kommentar: Volkswagen Golf är på många sett urtypen för den bil vi faktiskt skulle klara oss med i de allra, allra flesta vardagliga situationer. Golf är också den bil som finns med allra flesta antal drivlinor. Laddhybridversionen klarar fem mil på el och jämfört med flera konkurrenter har VW inte behövt använda så mycket av bagageutrymmet för batteriet. Förmånsvärdet kryper upp en del på grund av det högre priset och blir cirka 1 150 kronor per månad. Golf erbjuder en riktigt fin inredning, stram och proper design och tydlig instrumentering.


4. Volvo XC60 T8

Foto: Volvo

Pris: från 591 900 kronor
Kommentar: Volvo ligger väldigt högt i pris för sin hybriddrivlina T8 men så konkurrerar förstås inte Volvo med de mindre kompaktbilarna. Här får du en modern och snygg suv med riktigt, riktigt bra köregenskaper. Volvos chassi och styrning erbjuder det bästa du kan köpa för pengar i klassen. Hybdridrivlinan har fått kritik för hög snittförbrukning i vardagstrafik och du behöver köra sansat för att inte behöva tanka hela tiden. Drivlinan ska klara cirka 4,5 mil på el vilket räcker för många jobbpendlare. Förmånsvärdet sticker iväg på grund av det höga priset och ger en månadskostnad för tjänstebilsföraren på drygt 3 000 kronor.


5. Hyundai Ioniq Electric

Foto: Hyundai

Pris: 371 900 kronor
Kommentar: När Hyundai annonserar priset på elbilen Ioniq är det inklusive en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor. Men det här är ändå en av de totalt sett billigaste elbilarna på marknaden. Räckvidden enligt NEDC-körcyklen är 28 mil vilket gör Ioniq till det vi om ett par år kommer att kalla mellangenerationen av elbilar. Drygt 20 mil på el betyder ändå att du klarar i stort sett all tänkbar vardagskörning och du behöver inte ens tänka på att alltid, alltid ladda – som du behöver göra med en laddhybrid. Ioniq är på alla sätt en vanlig mellanklassbil från Hyundai sett till design, interiör, utrymmen och kvalitetskänsla. Ett bra första elbilsval. Ioniq finns också som kompetens laddhybrid för 319 900 kronor. Har du elbilen som tjänstebil kostar det drygt 900 kronor per månad i förmånsbeskattning och det är samma kostnad för laddhybriden.


6. Mitsubishi Outlander PHEV

Foto: Mitsubishi

Pris: från 399 900 kronor
Kommentar: Sveriges populäraste laddhybrid – ja, i alla fall innan Volkswagen landade sina Golf och Passat GTE. Men Outlander står sig fortfarande bra tack vare en relativt lång räckvidd på el, 5,4 mil, och riktigt stora och rejäla utrymmen. Mitsubishi har utvecklat drivlinan efterhand även om den fortfarande har en relativt hög förbrukning i hög motorvägsfart. Det är det stora lastutrymmet och det rejäla baksätet som är Outlanders allra största konkurrensfördel. Och för den lite större familjen finns det faktiskt inte så många laddbara bilar som räcker till. Instrumentering och koppling mot mobiltelefon har förbättrats i de nyare modellerna. Tjänstebilsförarna har älskat Outlander och dess låga månadskostnad på drygt 1 200 kronor.


7. Kia Optima Sportswagon PHEV

Foto: Kia

Pris: från 404 900 kronor
Kommentar: Hyundai fick länge vara enda korean i klassen för lite större kombibilar. Men så valde Kia att satsa – rejält. Fört kom nya snygga Optima som kombi och från och med i sommar finns kombin med den hyllade laddhybriddrivlinan vi också hittar i Niro. Här klarar tekniken och batteriet drygt sex mil på en laddning och i hybridläget – där du använder både el och bensin – är räckvidden mäktiga 112 mil. De moderna hybridbilarna utnyttjar batteriet och elmotorn för att sänka förbrukningen även i motorvägsfart. Kostnaden för tjänstebilsföraren ligger på drygt 1 100 kronor per månad. Du får bra komfort och hyggligt stort bagageutrymme. Och en snygg bil.


8. Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Foto: Volkswagen

Pris: från 431 900 kronor
Kommentar: När Volkswagen rullade fram sin laddhybridversion av populära Passat kombi så hade de svenska tjänstebilsförarna hittat en ny favorit. Det vimlar av såna här bilar i de svenska företagsgaragen. Och det kan man förstås förstå när kostnaden för förmånsbeskattningen stannar på låga 1 200 kronor per månad. Passat bjuder riktigt fin komfort, en snygg och stram design och med stora utrymmen både i baksätet och bagageutrymmet. Det är väl bara de som absolut vill ha en suv som väljer bort VW Passat Sportcombi. Räckvidden är fem mil på el och i höst kryddar VW sina ladderbjudanden med en laddbox för hemmaladdning.


9. Volkswagen e-Golf

Foto: Volkswagen

Pris: från 399 900 kronor
Kommentar: Volkswagen påstår att räckvidden på el är cirka 30 mil enligt körcykeln NEDC. Det betyder att VW är och nosar på de siffror som Opel plockat fram för nya Ampera-e – en bil som börjar säljas i Sverige nästa år – och Tesla Model 3, en bil vi hoppas få bekanta oss med till våren. Men i praktiken är räckvidden dryga 20 mil i de flesta körförhållanden – vilket är fullt tillräckligt för alla typ av vardagskörning. Kostnaden för tjänstebilsföraren blir drygt 1 100 kronor per månad och en driftkostnad för el på två, tre kronor per mil. VW erbjuder en laddbox till alla sina laddhybridkunder och elbilskunder i höst men tänk då på att du sitter fast i ett elavtal en tid. e-Golf erbjuder fin komfort och vettiga utrymmen.


10. Mercedes E-klass

Foto: Mercedes

Pris: från 563 900 kronor
Kommentar: Väljer du en SE-edition av Mercedes snygga E-klass 350 e trycks förmånsvärdet ner till 4 900 kronor per månad vilket betyder cirka 2 450 kronor i faktiskt månadskostnad vid 50 procents marginalskatt. Ja, då förstår alla att det är ett väldigt attraktivt erbjudande. Du får en bil med komfort i världsklass och inte minst får du den moderna digitala instrumentpanelen. Med 350 e kommer också den fina niostegade automatlådan och elmotorn arbetar tillsammans med en tvåliters bensinmotor. El och bensin tillsammans ger riktigt bra prestanda. Här finns totalt fyra olika körlägen för att dels maximera effektuttaget men också för att köra så miljövänligt som möjligt och för att återvinna energi till batteriet på ett effektivt sätt. Drivlinan fungerar väldigt mjukt och det märks inte att den växlar mellan el- och bensindrift, i alla fall inte om du kör normalt. Räckvidden för batteriet om du kör bara på el är cirka tre mil.


11. Renault Zoe

Foto: Renault

Pris: från 219 900 kronor
Kommentar: Renault påstår att deras största batteri på 41 kWh ska ge en räckvidd på hela 40 mil enligt NEDC. Men de tester som gjorts skvallrar om betydligt lägre siffror. När jag testkörde Zoe i somras låg den förmodade räckvidden på cirka 28 mil när batteriets laddats fullt under natten. Men oavsett det så var det ett trevligt elbilsliv i vardagsförhållanden. Jag behövde inte ladda mer än var tredje dag och det fanns aldrig någon räckviddsångest. Månadskostnaden för tjänstebilsföraren blir löjligt låga 680 kronor per månad. Men tänk då på att det här i praktiken är en billig snål som ser vi till kvalitet och prestanda är att jämföra med en bil för 120-140 000 kronor. Ändå ett väldigt bra val för den som behöver en andrabil.