Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 16 maj 2019 15:41

10 tips – så gör du ditt livs bästa bilaffär

Privatleasing eller bilpool? Nytt eller begagnad?
Suv eller kombi? El eller hybrid? Bensin eller diesel?
Det finns massor av frågetecken att reda ut inför ditt bilköp.

Här går vi igenom tio punkter du ska följa för att göra ditt livs bästa bilköp innan 2020.

1. Undvik diesel om det går

Ta inte en stor dieselmotor om du inte behöver det.

Foto: BMW/montage


Diesel är verkligen en vattendelare i bilvärlden där vissa vill satsa på dieselmotorn i många år till medan andra redan lagt ner utvecklingen. Klart är att vi underskattat dieselmotorns utsläpp och dess påverkan på luftkvalitet och människors hälsa. Det här ställs mot lägre koldioxidutsläpp. Dieseln är alltså bra för miljön men sämre för människan, lite förenklat. Och de så kallade biodieselvarianterna är också skadliga för människan, så det hjälper inte att tanka tallolja. Men de dieselförbud som vissa städer har och kommer att införa gäller i första hand äldre dieselbilar.

Jan-Erik Berggrens råd: Euro6-godkända bilar påverkas bara av den tuffaste miljözonen, den som kallas klass 3. Men det är tydligt att dieselbränslet utmålas som farligt för människan och mitt råd i dag är att undvika dieselbilarna om det går. Behöver du inte en stor dieselmotor så välj något annat.


2. Är det rätt tid att köpa en elbil?

Foto: Tesla

Väldigt många funderar på om nästa bilköp ska bli en elbil. Jag förstår det och speciellt med tanke på tillverkarnas stora marknadsföring och alla nya produkter de visar upp. I dag finns det få bilar på marknaden som har en tillräckligt lång räckvidd för att klara längre resor. Men många tillverkare har modeller på gång som närmar sig den gränsen. Du som bilköpare bör tänka på att en elbil kräver att du kan ladda den på ett bra sätt – hemma eller på jobbet. Om du brukar köra längre sträckor behöver du räkna med att hyra bil eller verkligen undersöka hur det är med snabbladdning där du brukar köra. Men det finns många bra verktyg för att hitta snabbladdare och laddstationer.

Jan-Erik Berggrens råd: Har du möjlighet att installera en laddbox hemma och kanske har tillgång till en större bil för längre resor så är en modern elbil ett bra alternativ. Men de flesta bör avvakta något år innan de köper en elbil, det kommer bättre produkter 2020 och 2021.


3. Tänk på den nya fordonsskatten

Foto: Volvo

Vad betyder nya fordonsskatten som började att gälla 1 juli 2018? Allt, verkligen allt. Bilar med höga koldioxidutsläpp får numera högre skatt de första tre åren. Införandet av det nya systemet orsakade en stor ryckighet på bilmarknaden 2018, där många passade på att köpa törstigare storsäljare under första halvåret och efterfrågan på snålare bonusbilarna ökade under andra halvåret. Nu i höst sker ytterligare en anpassning då den nya, tuffare, mätmetoden WLTP ska börja gälla för nya bilar efter årsskiftet. Flera bilar kommer alltså att få dyrare skatt – över en natt. Hur mycket ökningen för WLTP blir beror på hur bra tillverkarna lyckats med sin trimning av motorerna. Men störst skillnad lär det bli på större motorer. Vill du ha en stor motor är det alltså bra att köpa den före årsskiftet för att vara säker på att få den klassad enligt den lite snällare mätmetoden. Några laddhybrider riskerar också att ramla över 60-gramsgränsen för miljöbilsbonus.

Jan-Erik Berggrens råd: Vill du absolut köpa en större diesel- eller bensinmotor så borde du ha gjort det innan i juli 2018. Den nya skatten gäller dock bara nya bilar, så begagnatmarknaden kan i så fall vara ett alternativ. Ska du köpa ny bil är en laddhybrid ett bättre köp. Och tänk på att fordonsskatten höjs på grund av WLTP vid årsskiftet.


4. Nytt eller begagnat?

Många nya bilar har autobroms. Volvo XC40 blir en av få modeller som även har funktionen bakåt.

Foto: Volvo/montage

Utvecklingen går snabbt i bilvärlden med massor av ny säkerhetsteknik och nya system för uppkoppling mot internet i nya bilar. Men välj den teknik som du verkligen använder. Mycket av det nya är precis så, bara nytt, och på sikt inte så användbart. Många nya system har inte riktigt satt sig och kommer att utvecklas bara inom något år. Jag tycker att teknik som autobroms, ledljus, backkamera, 360-kamera och Apple CarPlay verkligen är användbart medan filkörningsassistent och självkörande är mindre bra. Det är ändå stor skillnad på bilar som är fyra år gamla eller äldre jämfört med nyare bilar. I dag finns mycket av den nya tekniken även i mindre och billigare bilar. Autobroms är ett bra exempel och en säkerhetsteknik jag absolut skulle vilja ha i min nästa bil.

Jan-Erik Berggrens råd: Köp en bil med någon form av autobroms nästa gång du köper ny bil.


5. Minimera värdeminskningen

Dyra bilar som Mercedes S-klass har en tendens att tappa mycket i värde.

Foto: Mercedes/montage

Vid alla bilköp är värdeminskningen den enskilt största kostnaden för bilägaren. För en privatleasingkund slås den kostnaden ut över avtalstiden och står för den större delen av månadsavgiften. Köper du bilen privat är en tumregel att värdet på bilen halveras över cirka fyra år. Det är bra att tänka på vid ett begagnatköp av en nyare bil – att värdeminskningen är så hög de första åren, även om det inte är så kul att tänka på att bilen kostar minst 50 kronor per mil att äga. Köper du en begagnad bil från till exempel 2016 har du minst ett par dyra år framför dig där bilens värde sjunker kraftigt.

Jan-Erik Berggrens råd: Undersök marknaden ordentligt både för den bil du tänker köpa och för motsvarande bil som är lite äldre. Räkna och jämför.


6. Ska du välja privatleasing?

Volkswagen Tiguan är en vanlig bil att privatleasa.

Foto: Volkswagen

Privatleasing är en form av bilhyra och är ett bra alternativ till ett nybilsköp. Du slipper binda kapital i bilen och du slipper oroa dig för värdeminskningen, den annars enskilt största kostnaden för en ny bil. Du kan också välja en lite udda och annorlunda bil och ett märke som du kanske vill testa – utan större risk än den du vet står i avtalet, månadskostnaden. Privatleasing ger dig också bra kontroll på dina kostnader då de flesta rörliga kostnader ryms i avtalet. Men privatleasing innehåller några viktiga fällor att ha koll på för att inte göra en dålig affär.

Jan-Erik Berggrens råd: Är du nyfiken på en speciell bil men osäker på värdeminskningen så är privatleasing ett bra alternativ. Ett rent nybilsköp passar bättre för de som behöver ha stor frihet i antal mil eller de som har barn eller husdjur.


7. Se upp för fällorna i privatleasingavtalet

Foto: Fotolia

Det är viktigt att detaljstudera privatleasingavtalet och hitta alla fällor. Avtalstiden är en och miltalet en annan. Det brukar vara dyrt att köra fler mil per år än vad ni kommit överens om, vilket är naturligt eftersom månadsavgiften beror på hur mycket motparten räknat med att bilen faller i värde. Det är också viktigt att förstå vilket skick bilen ska vara i när den lämnas tillbaka. Till exempel kan husdjur och små barn betyda ett ovanligt tufft slitage på inredningen vilket då resulterar i höga straffavgifter. Var ärlig när du tecknar avtalet och skräddarsy din avgift för det troliga slitaget. Se upp med tilläggsavgifter för vinterdäck och jämför kostnaden för försäkring med den du kan få av andra bolag.

Jan-Erik Berggrens råd: Se till att jämföra månadskostnaden för samma sak – samma innehåll i avtalet. Se till att baka in så mycket som möjligt av det du inte vill göra själv.


8. Välj rätt motor

Det är lätt att bli besviken på köregenskaperna hos en bil med liten motor. Men en för stor blir lätt onödigt törstig.

Oavsett om du köper eller leasar din bil är det mycket viktigt att välja rätt motor. En för liten motor till en bil kommer att bli jobbig och framför allt högljudd att köra. Och en för stor motor kommer bara att dra onödigt mycket bränsle. En bil kan också upplevas annorlunda beroende på motor vilket är viktigt att känna till när du provkör din nästa bil. Provkör du bilen med en större motor än du sen köper kan du bli mycket besviken på köregenskaperna.

Jan-Erik Berggrens råd: Provkör minst ett par olika motorer till den bil du tänker köpa.


9. Välj rätt växellåda

Foto: Audi

Lika viktig som motorn är växellådan. För de flesta modeller är en manuell växellåda billigare än en automat. Men tänk då på att sexväxlade manuella lådor betyder att du måste jobba hårt med växelspaken. Och tänk på att de så kallade steglösa växellådorna kräver en speciell körstil. För de som inte tycker om steglösa växellådor är de näst intill omöjliga att använda. Precis som med motorn är det viktigt att provköra den växellåda du vill ha i rätt miljö. Tänk på att köra igenom växellådan i olika hastigheter och i alla växlar. Många automatlådor kan ställas i olika körlägen och när du testkör bör du prova vad de olika lägena betyder.

Jan-Erik Berggrens råd: Provkör både manuell och automat innan du väljer bil. Provkör speciellt så kallade steglösa växellådor innan du bestämmer dig.


10. Ska du välja en hybrid eller en laddhybrid?

Foto: Toyota

Många tillverkare marknadsför nu sina olika hybridbilar som elbilar eller så kallade "självladdande" elbilar. Det finns också så kallade mildhybrider. För att förenkla begreppen så är en elhybrid och en mildhybrid en bil som använder ett batteri för att lagra energi från motorn eller bilens rörelse och för att använda den energin för att minska bränsleförbrukningen. Nyare hybrider eller laddhybrider lagrar energin på ett effektivt sätt och sänker förbrukningen mer än på äldre hybrider. En laddhybrid fungerar på samma sätt men där kan du själv ladda bilens batteri med el och också köra bilen en längre sträcka bara på el. Moderna laddhybrider klarar drygt fem mil på el – vilket räcker för många jobbpendlare – men kräver också samma typ av laddmöjlighet som en elbil.

Jan-Erik Berggrens råd: Jag skulle välja en hybridbil i dag om jag skulle köpa en ny bil. Och jag skulle välja en laddhybrid om jag kunde installera en laddbox hemma. Det finns så gott som alla typer av bilar med laddhybriddrivlina och inom ett par år kommer alla modeller att erbjudas som minst hybridbil, troligen också laddhybrid. De är fortfarande lite dyrare i inköp och månadskostnad men det är det värt. Vissa mildhybrider har dålig balans i växellådan vilket kan leda till att bilen blir svår att köra mjukt och behagligt.