Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 18 okt 2016 15:16

10 riktigt bra begagnade kombi för vettigt pris

Alla letar efter fynd på begagnatmarknaden. Och de finns där.

Vi har plockat fram 10 kombibilar som är tre år eller äldre. Alla ligger bra till i pris och vi plockar fram bra och dåliga saker med varje modell. Modellerna tillhör våra allra mest sålda men även bland dem finns det guldkorn och fallgropar.

Med den här listan i fickan kan du ge dig ut och leta efter en riktigt bra kombi som kommer att ge ett bra bilägande under många år framöver.

1. Volkswagen Passat 2011-2013

Prisnivå: 115 000-170 000 kronor.

Kommentar: VW Passat är en av Sveriges mest populära bilar de senaste åren och det märks på utbudet. Här finns en rad bilar mellan tre och fyra år gamla. Passat B6 presenterades sommaren 2005 och modellen ansiktslyftes 2010. Nästa generation VW Passat kom till modellåret 2015, med en helt ny plattform. Köper du årsmodeller 2011-2013 handlar det om att hitta rätt drivlina.

Fyrhjulsdrift, 4Motion, påverkar priset tydligt.

Vårt tips är att välja den pålitliga tvålitersdieseln med eller utan automatlåda och med eller utan fyrhjulsdrift, beroende på plånbok.



2. Toyota Avensis 2011-2013

Prisnivå: 130 000-180 000 kronor.

Kommentar: Det här är ett tryggt om än tråkigt val då Toyota inte har några tydliga köregenskaper. Men som familjefraktare fungerar det perfekt och problemfritt.

Den aktuella generationen Avensis visades 2009 och ansiktslyftes till modellåren 2012 och 2015. Leta alltså efter en bil med modellår 2012 och gärna en som registrerats det året.

Toyota har både bensin- och dieselmotorer där bensinarna är att föredra. Vi tycker också att du ska undvika CVT-växellådan, om du inte är en person som älskar den typen av växellådor. Är du osäker så testkör CVT-lådan före ett köp.



3. Volvo V60 2011-2013

Prisnivå: 170 000-210 000 kronor

Kommentar: Volvos mellanklassmodell har genom åren varit väldigt populär och vi körde en V60 D4 drygt 10 000 mil under åren 2012-2014. D4-motorn på 163 hästkrafter spann riktigt fint och vållade oss inga bekymmer alls under de första 10 000 milen.

Instrumenteringen kan upplevas aningen om du väljer de tidigare bilarna, speciellt som Volvo kom med en stor uppdatering till modellåret 2014. Hittar du en tidig 2014 som registrerades hösten 2013 så är det ett bra och modernare alternativ.

Vi hade vissa bekymmer med autobromssystemet som varnade då och då i onödan och de som satt i baksätet kunde klaga på dålig sikt och att det drog lite i dörrarna.



4. Volkswagen Golf 2011-2013

Prisnivå: 95 000-140 000 kronor.

Kommentar: Sjunde generationen av Volkswagen Golf utsågs till Årets Bil 2013 och är fortfarande en riktig storsäljare i världen, Europa och inte minst Sverige. Men här tittar vi närmare på den sjätte generationen som såldes under åren 2009-2012.

Vi gillar VW:s DSG-låda som dock haft en del problem genom åren. Därför kan en sexväxlad manuell vara ett tryggare val. Under de tidiga 2010-åren fick VW beröm för sina dieselmotorer och det syns också på utbudet.

1,4 TSI-motorerna har haft problem med kamkedjan och de omtalade DSG-problemen säger Volkswagen att de åtgärdade vid en uppdatering 2012. Väljer du DSG-lådan är det alltså viktigt att ta den senare varianten. Kontrollera som vanligt serviceboken ordentligt. Vill du ha fyrhjulsdrift så heter den på VW-språk 4Motion.



5. Volvo V70 2011-2013

Prisnivå: 150 000-230 000 kronor.

Kommentar: Volvos trotjänare har bytts ut i år till förmån för nya V90. I Sverige är det här kanske det viktigaste modellbytet de senaste tio åren. V70 var under massor av år Sveriges överlägset mest sålda bil och fick först ifjol lite konkurrens av VW-modellerna Gof och Passat. En trotjänare med andra ord och det finns därmed massor av begagnade V70 på marknaden.

Den tredje och sista generationen av V70 inför modellåret 2008 men modellen fick nytt liv tack vare Drive-motorerna från 2010 och framåt. De allra flesta beg-V70-bilarna har dieselmotor och D5:an på 205 hästkrafter som sålts sedan 2009 gillar många. Bensinmotorn T4 - 180 hästkrafter 2011-2015 och 190 hästkrafter i nyare bilar - är ett bra val, speciellt om du vill ha fyrhjulsdrift.



6. Skoda Octavia 2011-2012


Prisnivå: 90 000-130 000 kronor.

Kommentar: Här riktar vi in oss på den förra generationen Octavia från Skoda. Modellen såldes under åren 2004-2012 då modellen uppdaterades 2013. Skoda har legat steget efter Volkswagen i utvecklingen av teknik och drivlinor men Skoda har ofta kombinerat rätt saker och monterat allt på ett smart sätt i rymliga och bekväma bilar.

En liten kritik mot Skodas ingenjörer är att de verkar vilja ha en viss tröghet i sina bilar och det gäller inte minst den här generationen. Styrningen är alltså lite tung vilket vissa förare kan tycka är besvärande.

I motorrummet sätter vi allra helst en diesel och de här åren var också dieselmotorerna vanligast Motorn 2,0 TDI på 140 hästkrafter har partikelfilter men det är 1,6 TDI på 105 hästkrafter som är vanligast.

Bensinmotorn 1,8 TSI på 160 hästkrafter fick massor av beröm och sitter i många Octavia.




7. Peugeot 308 2013-2016

Prisnivå: 150 000-200 000 kronor.

Kommentar: Årets Bil i Europa 2014 och här är det ingen idé alls att välja första generationen av 308, som såldes åren 2007-2013. Se alltså upp med årsmodell 2013 som kan vara både den gamla och den nyare bilen. Välj modellår 2014 och helst bilar som registrerats 2014 eller senare. Är du osäker på modellen så är en väldigt tydlig skillnad utseende på grillen.

Peugeot har en rad olika drivlinor och här går det bra att välja både bensin och diesel. Men se upp med automatlådorna som kräver en speciell typ av körning. De minsta motorerna kan också, beroende på körstil och förhållanden, bli väldigt ansträngda. Kör du lugnt i stadstrafik funkar en liten 1,2-litersmotor men på svensk landsbygd skulle jag föredra något 1,6-litersalternativ.




8. Mazda6 2011-2013

Prisnivå: 140 000-190 000 kronor.

Kommentar: En populär men lite bortglömd bil i Sverige. Bilägarna är ofta nöjda med sin Mazda och känslan är att det hade gått att sälja fler bilar i Sverige bara fabriken i Japan hade klarat efterfrågan. Tredje generationen Mazda6 presenterades till modellåret 2013 och se därför till att du köper rätt version och alltså gärna en som registrerats 2013 eller senare.

Priset blir därmed lite högre.

Här finns två bensinalternativ och en dieselmotor. 2,2-dieseln är ett bra val om du nöjer dig med rätt beskedliga vardagsprestanda. Kör motorn lugnt och sansat.




9. Opel Insignia 2011-2013

Prisnivå: 99 000-150 000 kronor.

Kommentar: Det här är en gammal Saab-släkting som står inför ett stort generationsskifte. Vi testkör helt nya Opel Insignia redan den här veckan - ett halvår innan bilen ska visas för publik. Men det rullar förstås en mängda Insignia i Sverige då modellen varit populär ända sedan introduktionen på bilsalongen i Paris 2008.

Opel har uppdaterat Insignia med ny teknik genom åren och köregenskaperna har alltid varit bra. Opel är också duktiga på drivlinor och bränsleförbrukningen har trimmats ner genom åren. Fyrhjulsdriften kommer från Haldex och kallas hos Opel 4x4.

Tvålitersdieseln är okej för den här stora bilen och ger låga driftkostnader.



10. Subaru Outback 2011-2013

Prisnivå: 170 000-230 000 kronor.

Kommentar: Enligt Subaru är det här urmodellen för en cross-country och en modell som sedan introduktionen 1994 kopierats av en rad andra tillverkare. Kännetecknade för Subaru är förstås boxermotorn som ger en lite speciell gång och känsla. Motorn och hela bilens uppenbarelse skvallrar om att det här är en bruksbil - som ändå har en viss klass och stil över sig.

Andrahandsvärdet på Subaru-bilarna ligger högt då de har en lojal skara köpare. Subaru får alltid bra betyg i bilägarundersökningar.

Mellan åren 2011 till 2013 fanns det andra märken som gick snabbare fram i teknikutvecklingen men med en Subaru får du en arbetshäst och en pålitlug bil med mycket bra fyrhjulsdrift. Perfekta egenskaper för många svenska bilköpare.

Outback har fått viss kritik för rostproblem, speciellt på bilens underrede.

Boxerdieseln är ett bra val och kanske sista chansen att få köra en diesel från Subaru som framöver kommer att satsa mestadels på bensinmotorer och hybrider.