Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 6 feb 2018 14:29

10 prisvärda tjänstebilsfavoriter

Svenska tjänstebilsförare har stått för ett stort tillskott av dieselbilar på den svenska bilmarknaden.
Men det är en ny tid nu. Gamla Volvo V70, Volkswagen Passat, Audi A6 och BMW 5-serie med stora dieselmotorer ska bytas ut.
Nu är det elbilarnas och hybridernas tid – för tjänstebilsförare men också för vanliga bilköpare.
En tjänstebil med ett lågt förmånsvärde är ett av de allra billigaste sätten att äga en bil – oavsett regler för fordons- och förmånsbeskattning.
Här är 10 nya tjänstebilsfavoriter och därmed också svenska bilfavoriter:

1. Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Foto: Volkswagen

Förmånsvärde: 2 633 kronor per månad.
Kommentar: Volkswagen var snabbt här med en laddhybridversion av sin populära Passat och Passat GTE och Golf GTE plockade snabbt köpare från framför allt Mitsubishi Outlander PHEV. Gillar du Volkswagens design och sitt sätt att bygga inredning är steget inte långt från en äldre 190-diesel till den här mer moderna drivlinan. Har du tjänstebil blir det också billigare att gå över till el. Att köpa en laddbox till din laddhybrid är bra om du behöver ladda ofta men ett bra trefas- eller välsäkrat 220-uttag kan räcka om du kan ladda bilen under lång tid. Köregenskaper och komfort känns igen från bensin- eller dieselbilarna.

 

2. Mitsubishi Outlander PHEV

Foto: Mitsubishi

Förmånsvärde: 2 300 kronor per månad.
Kommentar: Klassikern och bilen som på många sätt var med om att rita om den svenska tjänstebilskartan. Outlander PHEV är fortfarande relativt ensam om att kombinera suv- och laddhybridfördelarna och även om plattformen och några tekniska lösningar kanske inte är helt uppdaterade och moderna. Mycket bra komfort i baksätet och ett av de största lastutrymmena för en laddhybrid alla kategorier. Och fortfarande ett lågt förmånsvärde. Bränsleförbrukningen är hög när bilen körs på bensin – speciellt för de äldre modellerna – så se till att ladda ofta.

 

3. Kia Optima SW PHEV

Foto: Kia

Förmånsvärde: 2 433 kronor per månad.
Kommentar: Kia blev tredje största bilmärke i Sverige, efter Volvo och Volkswagen, förra året och det var mycket tack vare sin offensiv av snåla och pålitliga hybrider och laddhybrider. Kombiversionen av Optima är snygg, smart, komfortabel och bjuder på näst intill samma bagageutrymme om du jämför laddhybriden med fossilvarianten. Det här är ett mycket bra alternativ för alla som vant sig vid utrymme och köregenskaper i en Volvo V70. Jag blir inte förvånad om Optima SW PHEV rusar i försäljningsstatistiken under hela 2018 och inte minst efter att den nya fordonsskatten börjar gälla i sommar. En Optima PHEV är om du laddar den över natten ett snålt och effektivt alternativ även för de som inte har tjänstebil eller för alla som köper en begagnad tre år gammal tjänstebil.

 

4. Mercedes E-klass 350 e SE

Foto: Mercedes

Förmånsvärde: 3 775 kronor per månad.
Kommentar: Fina Mercedes E-klass bjuder på fin komfort och magiskt snygg inredning. Och väljer du en laddhybriddrivlina så behöver det inte kosta så mycket att få köra en E-klass. Visst sticker förmånsvärdet i väg en del men efter skatt betyder det ändå att du kommer ner i under 2 000 kronor per månad för att få köra en läcker E-klass. Tillhör du de som spenderar mycket arbetstid i bilen så är det här ett bra alternativ. Effektuttaget är 211 hästkrafter och förbrukningen enligt NEDC-körcykeln låga 2,1 liter per tio mil. Men du behöver förstås ladda ofta då räckvidden på el bara är lite drygt tre mil.

 

5. Volvo XC40 T5 Twin Engine

Foto: Volvo

Förmånsvärde: ca 2 600 kronor per månad.
Kommentar:  Volvo ska lansera sin nya XC40 med en laddhybriddrivlina till hösten. Men jag gissar att Volvo kommer att ligga på för att få Skatteverket att plocka in bilen i sina listor för beräkning av förmånsvärde tidigare än så. Tjänstebilarna blir en viktig marknad för Volvo även när det gäller XC40. Priserna på XC40 med stor bensin- respektive diesel är höga men jag hoppas att Volvo trycker ner priserna för den trecylindriga bensinaren, både med och utan elkomplement. Därmed borde förmånsvärdet också bli lågt. Kan vi också hoppas på en räckvidd på uppåt sex, sju mil på el?

 

6. Volvo V60 Twin Engine

Vi vet inte hur den nya generationens V60 ser ut än. Men den bygger på samma plattform som V90, och väntas få samma formspråk.

Foto: Volvo/montage

Förmånsvärde: ca 3 000 kronor per månad.
Kommentar: Om ett par veckor ska Volvo visa sin nya V60 – bilen som kan bli Sveriges mest sålda under andra halvåret 2018 och hela 2019. Det har ännu inte läckt några uppgifter alls om drivlinor men den nya 60-serien är byggd på SPA-plattformen så vi kan se fram emot samma drivlinor som i nya XC60 och hela 90-serien. Tyvärr tror jag inte att Volvo lyckats få fram någon Twin Engine-version till visningen i Stockholm – men överraska mig gärna – men den bör komma redan i höst. Förmånsvärdet på XC60 med T8-motorn ligger högt men vill Volvo montera den mindre varianten i V60 – med den nya trecylindriga bensinaren – blir det ett klart attraktivt val för både privat- och tjänstebilsförare.

 

7. Nissan Leaf

Foto: Nissan

Förmånsvärde: 2 016 kronor per månad.
Kommentar: Nissan har fått in sin nya Leaf med längre räckvidd i Skatteverkets tabeller. Räckvidden på el är enligt den gamla körcykeln NEDC närmare 38 mil medan den sjunker under 30 mil med den tuffare WLTP-cykeln. Nya Leaf har också fräcka e-pedal som gör att du slipper använda bromspedalen och kan återanvända det mesta av rörelseenergin tillbaka till batteriet. Nissan har fixat till designen på Leaf och komforten är bättre nu än på den utgående modellen. Baksätet är relativt rymligt medan bagageutrymmet är av gammal klassiskt snitt, alltså ett hål där du dumpar saker i. Men titta på förmånsvärdet! Det går knappast att köra bil billigare än så här.

 

8. BMW 225xe Active Tourer

Foto: BMW

Förmånsvärde: 2 300 kronor per månad.
Kommentar: BMW erbjuder flera laddhybrider och 2-serie Active Tourer är ett lite udda val. 2-serie Active Tourer är kanske inte en bil för den typiske BMW-köparen och inte heller en bil som så många upptäcker. Men gör det. 136 hästkrafter och en förbrukning på bara drygt 2 liter över tio mil – enligt NEDC-körcykeln – ger en bra totalekonomi. Speciellt som laddhybriddrivlinan trycker ner förmånsvärdet. Räckvidden på el är drygt fyra mil. Det betyder att du behöver ladda ofta för att hålla nere förbrukningen men å andra sidan laddar du batteriet fullt med ett bra och välsäkrat 220-uttag.

 

9. Toyota Prius PHEV

Foto: Toyota

Förmånsvärde: 2 158 kronor per månad.
Kommentar: Det här är en av de allra snålaste bilarna vi kört – alla kategorier. Toyota tar hand om energin i batteriet på ett bra sätt vilket ger en låg förbrukning även under långkörningar. Och i verkligheten. Enda nackdelen med bilen är det lilla bagageutrymmet så det här är ingen familjebil direkt. Men för alla jobbpendlare som mest sitter i kupén så är Toyotas hybrider och laddhybrider ett mycket bra val. Förmånsvärdet är riktigt lågt och fixar du Toyotas lite speciella design så bör du ge Prius en chans.

 

10. Hyundai Ioniq EV

Foto: Hyundai

Förmånsvärde: 1 808 kronor per månad.
Kommentar: Hyundai har med Ioniq visat en del av framtiden: en och samma bil med med alla möjliga drivlinor. Det riktigt låga förmånsvärdet gäller elbilen Ioniq men modellen finns också som hybrid och laddhybrid. Elbilen har en räckvidd på cirka 28 mil – enligt NEDC – från ett batteri på 28 kWh. Jämför det med 40 kWh och 38 mil på till exempel Nissan Leaf. Men 28 mils räckvidd räcker gott om du bara håller dig runt laddplatsen och är en perfekt lösning för alla som pendlar mycket, till exempel till och från jobbet men också för alla som bor nära en tätort och som behöver köra många korta sträckor på 50-, 70- eller 90-väg. Det är bara vid snabb motorvägskörning och långfärder som räckvidden börjar bli begränsande. Med 50 procents marginalskatt blir och en elkostnad på 1,5 till två kronor per mil blir Ioniq Electric en riktigt billig billösning.