Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 10 apr 2018 15:20

10 nya drömbilar du inte får missa

Det finns bilar som vi drömmer om att få ställa på garageuppfarten.
Trots allt snack om elbilar och miljözoner så har de stora biltillverkarna vässat modellutbudet med en rad häftiga sport- och prestandabilar. Då och då går det också att kombinera önskan om en miljöbil och en supersportbil. Som till exempel i hybridversionen av Porsche Panamera Turbo Sport Turismo.
Här är den och nio andra drömbilar du inte får missa.

1. BMW M5

Pris: Från 1 147 800 kronor.
Kommentar: Med V8, 600 hästkrafter och fyrhjulsdrift är det här en familjebil som inte skäms för sig vare sig på dragracingstrippen eller racerbanan. Ändå går det att köra bilen civiliserat. Allt beror förstås på en mängd olika inställningar för styrning, gasrespons, växellåda och fyrhjulsdrift. BMW M5 är en klassiker och vi är många som sett fram emot värstingversionen av nya snygga 5-serien. BMW har lyckats göra en lättkörd bil trots de 600 hästkrafterna och trots den brutala accelerationen, 0–100 km/tim går på 3,4 sekunder. Borta är gamla tidernas bråkiga sportbilar som var till för entusiasterna. I dag kan vem som helst gasa runt med supersportbilsprestanda under huven. Men smakar det så kostar det. Från 1,1 miljoner kronor och M5:an är en bil som av tradition körs hårt vilket betyder brant prisfall.


2. Audi RS5 Coupé/RS4 Avant

Pris: Från cirka 800 000 kronor.
Kommentar: I vinter har jag testkört både RS5 Coupé och RS4 Avant. Båda hade den fina V6-bensinaren på 2,9 liter och 450 hästkrafter. Båda hade också tiptronic-automatlåda och fyrhjulsdrift. Och båda hade framför allt en imponerande trevlig styrning. Det går så lätt att placera den här bilen exakt i det spår du vill ha och den vandrar inte det minsta ens i de snabbaste kurvorna. Bergfast. Smack. Ljudet från motorn är snyggt och uppvarvningen när du slår igång maskinen är lite extra godis för öronen. Men Audi kunde kanske kostat på sig lite fräckare ljud vid nedväxlingar i sportigaste läget. Har du familj och behöver frakta lite saker är kombin det rätta valet men vill du ha en helt egen nöjesmaskin så skulle jag välja RS5.


3. Range Rover Sport SVR

Pris: Från 1 429 900 kronor.
Kommentar: Femliters V8 upptrimmat till 575 hästkrafter, vilket är 50 hästkrafter mer än i vanliga Range Rover Sport V8. 0-100 km/tim på 4,5 sekunder. Och när konkurrenterna börjar komma ifatt – om de gör det – kan du svänga av vägen och ta terrängen tillbaka. För Range Rover Sport har samma fina terrängegenskaper som vilken annan Range Rover som helst. Jag testkörde bilen i England i slutet av mars och ena stunden låg vi på högfartstest i en bankad kurva på en testbana för att i den andra stunden kladda runt i leran på ett större brittiskt gods. Nej, jag behövde inte själv tvätta av 1,5-miljonersbilen och jag behövde inte heller försöka blåsa bort leran från de fina och viktiga bromsoken på kvällen. Men en stor suv med supersportbilsprestanda är kanske det märkligaste du kan köra i dag.


4. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Pris: Från 814 900 kronor.
Kommentar: Marcus Ericsson gör succé i F1 med Alfa Romeo Sauber och kanske beror det på lite extra körglädje även vid sidan av banan där det ryktas att Marcus gärna kör Stelvio Quadrifoglio. Jag förstår honom. Jag testkörde bilen i december i Dubai på väldigt fina och krokiga vägar. V6-motorn på 2.9 liter och 510 hästkrafter tillhör bilvärldens allra bästa – eller i alla fall bland de roligaste att köra. Stelvio Quadrifoglio saknar lite komfort för att bli en riktigt bra vardagsbil så det gäller att familjen är med på lite sportig och dynamisk körning även till sommarstugan eller på bilsemestern. Och vill du inte ha suv så finns alltid Giulia Quadrifoglio.


5. BMW X2 M Sport X

Pris: Från 399 000 kronor.
Kommentar: Både pris och prestanda ligger en bra bit under resten av bilarna på den här listan men jag vill ändå plocka in helt ny X2 på listan över våren drömbilar. För det här är en riktigt snygg liten suv som är väldigt trevlig att köra. Prislappen är låg jämfört med några andra på listan men relativt hög jämfört med andra suvar i samma storleksklass. 192 hästkrafter, fyrhjulsdrift och sportväxellåda är än så länge det värsta som går att få i en X2:a men jag hoppas att det kommer M-versioner längre fram. Notera det lilla BMW-märket på c-stolpen bak, en liten flirt med äldre BMW-modeller. Och räkna med 100 000 kronor i extrautrustning, minst.


6. BMW 640i xDrive Gran Turismo

Pris: Från 660 500 kronor.
Kommentar: Jo, det blir faktiskt ytterligare en BMW på den här topplistan. Och anledningen är att jag befarar att den här snygga Gran Turismon kommer att glömmas bort lite för snabbt. Jag testkörde bilen tillsammans med nya X3 och föll pladask. Så skön vid ratten, så snygg och så rymlig både i baksäte och bagageutrymme. Det här är en väldigt annorlunda sportsedan och en bil som kommer att märkas på vägen. Räkna med att få plocka på drygt 100 000 kronor i utrustning men det är det värt. Grundkomforten är väldigt hög.


7. Lexus LS 500h

Pris: Från 1 339 000 kronor.
Kommentar: När Mercedes gått från behagliga och lite sävliga köregenskaper till sportigare och med mer direkt respons har Lexus stannat kvar i den lite mer sofistikerade hörnan av lyxbilsvärlden. Lexus LS 500h handlar framför allt om komfort. Och kanske är det i baksätet du åker allra bäst. För precis som Mercedes S-klass, Audi A8 och BMW 7-serien så är LS, som ju står för luxury sedan, en bil som kan avnjutas lika bra i baksätet som vid ratten. Att sitta i baksätet, och helst då till höger så att hela stolen kan fällas ut, är som att befinna sig på en lyxig relaxavdelning. Jo, det går att sporta till LS 500h vid ratten en aning men det är fortfarande fokus på komfort och mjuka rörelser. Inget fel i det, det är njutning på högsta nivå. Hybriddrivlinan tar ner förbrukningen till acceptabla nivåer.


8. Mercedes CLS 450 4Matic

Pris: Från 694 900 kronor.
Kommentar: I väntan på att nya värstingen AMG GT4 ska komma till svenska handlare i höst så var vårens stora Mercedes-nyhet coupén CLS. Här har Mercedes använt 48 Voltsystem för att samla energi till treliterssexan vilket gör att motorn kan stängas av tidigare vid stoppljus och även rulla frihjul. Det betyder att förbrukningen sänks. Men det här är förstås inte först och främst någon slags miljöbil utan en snygg och läcker coupé. Konkurrenterna har hängt på Mercedes sätt att bygga coupéversioner av sina sedaner och vi får väl säga att CLS är lite utav stilbildande. Inredningen andas väldigt mycket E-klass. Nytt i CLS är de olika komfortlägena – so bland annat ställer om doft och ljus i bilen – så finns förstås också Dynamic Body Control för bästa möjliga åkkomfort.


9. Porsche Cayenne Turbo

Pris: Från 1 385 000 kronor.
Kommentar: Jag provkörde i vintras nya Cayenne S men det lockar såklart lite mer med en Turbo. V8 och 550 hästkrafter är ett framgångsrikt koncept. Motorn reagerar blixtsnabbt, bland annat tack vare en ny placering av avgasturboaggregatet, och när jag körde motorn i Panamera Sportturismo var det en fröjd att känna responsen från motorn. Nya Cayenne är klart snyggare än den förra modellen och sakta men säkert får Porsche ordning på utseendet. Porsche har också moderniserat sin inredning vilket syns på bilmodell efter bilmodell. Det känns modernare. Nya Cayenne får intern konkurrens av både nya VW Touareg och kommande Audi Q8. Men originalet bland sportsuvarna har ändå en given plats när vi drömmer om vårsnygga bilar på garageuppfarten.


10. Porsche Panamera Turbo SE-Hybrid Sport Turismo

Pris: Från 1 880 000 kronor.
Kommentar: Strax före årsskiftet fick jag nöjet att först testköra nya Porsche-kombin Panamera Sport Turismo strax norr om Nice. Jag körde hybriddrivlinan och smög snyggt och tyst runt kurvorna i bergsbyarna. Ändå trivdes jag allra bäst med Sport Turismo Turbo som gav direkt respons. Strax efter testkörningen lanserade Porsche en kombination av de här två och dessutom ersatt V6-motorn från vanliga hybriden till en V8:a på 550 hästkrafter. Lägg sen till elmotorns 136 hästkrafter och vi får en trevlig sportkombi på totalt 680 hästkrafter. Fyrhjulsstyrning, fyrhjulsdrift, åttastegad dubbelkopplingsautomat finns förstås också. Vill du köra den här supersportbilen på el så räcker batteriets 14,1 kWh till cirka fem mils lugn körning. Nya Sport Turismo är i mitt tycke den allra snyggaste Panamera-versionen och det gör förstås inget att det finns ordentligt med plats för resväskorna i bagageutrymmet.