Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 3 okt 2017 13:46

10 hetaste suvarna i höst

Rusch efter elbilar, visst. Men kompakta, kaxiga och teknikstinna suvar är det som bilköparna skriker allra mest om.
När Volvo XC40 når svenska bilhallar får de svårt att komma in. Konkurrensen är stenhård.
Här är nya XC40 och de nio hetaste konkurrenterna.

1. BMW X3

Foto: BMW

Pris: från cirka 450 000 kronor.

Kommentar: BMW visade sin nya X3 på bilsalongen i Frankfurt för ett par veckor sedan och redan nästa vecka testkör vi bilen i Lissabon. För BMW är det här en oerhört viktig lansering och vi kan räkna med ett stort tekniskt kliv för mellanklassuven. Vi har redan sett vad BMW kan i nya 7-serien och nya 5-serien, både vad gäller ny teknik, säkerhet och köregenskaper, och klarar X3 att nå dit med ett pris från cirka 450 000 kronor blir det ett väldigt attraktivt köp. Spännande om eller när BMW plockar in sin fina hybridteknik i suvprogrammet. Missa inte vårt test av bilen redan nästa vecka.

2. Volkswagen Tiguan

Foto: Volkswagen

Pris: från 259 900 kronor.

Kommentar: En stor succé redan förra året då modellen lanserades. Årets stora Tiguan-nyhet är den sjusitsiga Allspace. Frånpriset är väldigt lågt men räkna med 100 000 kronor till för den utrustning och drivlina du vill ha. En kul nyhet i Allspace är Cam-Connect där du kan få bilden från en GoPro på bilens bildskärm. Du får förstås VW:s snygga Active Info Display men bara som tillval. En vanlig välutrustad Tiguan blir en svår konkurrent till XC40 och frånpriset 336 000 kronor för en sjusitsig bil är svårslaget.

 

3. Volvo XC60

Foto: Volvo

Pris: från 402 900 kronor.

Kommentar: Med de nya skattereglerna runt hörnet kommer det att bli rusning efter XC60 med de största motorerna under våren. Och Volvos pris för en bensinare på 250 hästkrafter och fyrhjulsdrift, från 422 900 kronor, är ett kanonbra pris som står sig mycket väl även mot den mindre XC40. Jag har testkört T6 och D5 nu under Car of The Year-testerna i Danmark och intrycket från den allra första testkörningen i Barcelona i somras består: Volvos XC60 är helt grym att köra, styrningen är oerhört bra. Beroende på utrustningsnivå och drivlina kommer XC60 att bli en mycket svår konkurrent till XC40, speciellt då baksätet på XC60 är så mycket bättre än på XC40. Finns också som laddhybrid.

 

4. Mazda CX-5

Foto: Mazda

Pris: från 244 900 kronor.

Kommentar: Snygg design, långa garantitider och lockande frånpriser. Det har gjort Mazda CX-5 till en ständig konkurrent bland de mellanstora suv:arna. Mazda har ett bra grepp om de svenska bilköparna och jag kan tänka mig att suvarna CX-5 och CX-3 är första-, andra- eller tredjehandsval för många bilköpare. CX-5 är helt ny för året även om designen påminner väldigt mycket om den förra generationen. En ny smart detalj är att filkörningsvarningen anpassas och blir mindre om jag accelerar och byter fil. Passar alla som struntar i att blinka vid filbyte på motorväg... Bränsleförbrukningen kunde varit lägre.

 

5. Jaguar E-Pace

Foto: Jaguar Land Rover

Pris: ej klart

Kommentar: Lillebror till hyllade och fräcka F-Pace kommer att dyka upp under senhösten och vi har en schemalagd första testkörning av bilen redan i januari – någonstans i världen. Billigaste F-Pace kostar från drygt 437 000 kronor och den dyraste har ett frånpris på hela 785 000 kronor. Jag räknar med att E-Pace håller sig minst 25 000 kronor under det men att vi kommer att känna igen mycket från inredning och drivlinor från F-Pace. Kanske har Jaguar trimmat förbrukningen en aning på motorerna och plockat in ytterligare någon säkerhetsfiness. De fina terrängegenskaperna från F-Pace kommer med största säkerhet vara kvar – om ni nu tänkt er ut i skogen med bilen.

 

6. Audi Q5

Foto: Audi

Pris: från 426 000 kronor.

Kommentar: Det är väl ett bevis på att billivet är orättvist att vi näst intill glömt bort att Audi Q5 är en av de stora och mest populära bilnyheterna i år. Q5 finns med bland kandidaterna till Car of The Year 2018 och briljerar med hög teknisk nivå, snygg design och fina köregenskaper. Kanske är det den något försiktiga designen som fått oss att "glömma" Q5 men det är också många som tilltalas av en relativt anonym design. Det skriker varken pengar eller miljöentusiast av Q5 – det är helt enkelt "bara " en väldigt bra bil. Frånpriset är generöst men räkna med att du behöver lägga på en hel del för extrautrustning innan nu är helt nöjd.

 

7. Toyota C-HR

Foto: Toyota

Pris: från 244 900 kronor.

Kommentar: Nej, ni vet att det här inte är min favoritsuv en enda dag i veckan. Men många svenska bilköpare gillar den här mindre snygga Toyotan. Och det finns faktiskt en likhet med XC40 – den höga dörrsidan bak. Nu hoppas jag att vi inte sitter lika instängda bak i XC40 som i C-HR men de som gillar designen på bakdörren på XC40 kommer att känna igen sig i C-HR. Och det är förstås ett betydligt billigare val för den designmedvetne. Vill du inte köpa utan leasa tills du tröttnat på formerna så kostar det bara drygt 2 000 kronor per månad.

 

8. Mercedes GLC

Foto: Mercedes

Pris: från 452 900 kronor

Kommentar: Mercedes snygga GLC Coupe är en i raden av framgångsrika coupesuvar. Och fler kommer det. Alla premiumtillverkare - utom Volvo – har sett till att fylla ut sitt suvprogram med coupeer. Håller du dig till de fyrcylindriga motorerna så går det att komma under 500 000 kronor. Men det finns förstås värstingversionen 63 S som börjar på närmare 900 000 kronor. Och lugn – det går att köpa GLC Coupe utan de fåniga fotstegen på sidan som är snygga men som bara smutsar ner dina byxor. Med GLC Coupe får du en snygg suv med fina köregenskaper och magiskt bra drivlinor.

 

9. Alfa Romeo Stelvio

Foto: Alfa Romeo

Pris: från 363 000 kronor

Kommentar: Vill du vara lite annorlunda så är Alfa Romeo Stelvio verkligen en bil för dig. Snabb och rapp – på gränsen till nervös – suv där du kan hävda att du minsann har suven som är snabbast runt Nürbrurgring. Världsrekordet annonserades så sent som förra veckan men att det då var värstingversionen Quadrifoglio behöver du ju inte nämna för något. Men lova mig en sak: köp inte dieseln. Det är liksom ingen poäng att köpa en så pass körglad bil och sedan inte optimera drivlinan för chassit. Stelvio ser inte ut som någon annan suv på den här listan så det är lite älska eller hata.

 

10. Volvo XC40

Foto: Volvo

Pris: från 398 900 kronor.

Kommentar: När Volvo visade sin nya suv för ett par veckor sedan överraskade de med några saker: 1) Ingen laddhybrid och 2) ett frånpris relativt nära storasyskonet XC60. Rätt eller fel så kommer Volvo med billigare XC40-varianter längre fram och kanske får vi skylla vår nya fordonsskatt på att Volvo valde att lansera större bensin- och dieselmotorer i höst. Jag ser i alla fall allra mest fram emot Volvos nya trecylindriga motor som ska sättas i XC40 inom kort. Vi testkör bilen i mitten av november och det är på den här sajten du kan läsa det allra, allra första testet. Precis som med XC90 och XC60 har Volvo valt Barcelona som stad för testkörningen och med tanke på bilens prestanda och säkerhetssystem så blir det säkert en hel del stadskörning. Jag hoppas på fina köregenskaper men är orolig för att baksätet ska vara för instängt.