Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 20 feb 2018 11:37

10 billiga bilar – som är bra val

Volvo och Volkswagen prispressar den svenska marknaden vilket sprider sig till andra importörer och återförsäljare. Det blir trångt runt 150 000 kronor där flera olika bilar och biltyper ryms.
Vi har hittat några guldkorn bland lågbudgetbilarna där några av dem är lite bortglömda.
Här är tio bra budgetköp.

1. Dacia Duster

Foto: Dacia

Pris: Från 99 900 kronor.
Kommentar: Nya Duster annonseras för fullt i olika kanaler och vi har också nyligen testkört den senaste generationen. En stor del av Dacias kommunikation handlar om det låga priset. Och visst låter 99 900 kronor för en ny liten suv som ljuv musik. Men räkna med att den Dacia du faktiskt köper kostar 130-160 000 kronor. Det är gott nog det med tanke på komfort och utrymmen. Styrningen har förbättrats och framför allt har nya Duster fått klimatanläggning. Ljudnivån i kupén har också sänkts jämfört med den utgående modellen. Ett tips från en läsare som nyligen beställt en Duster är att köpa en extern navigator.


2. Suzuki Swift

Foto: Suzuki

Pris: Från 149 900 kronor.
Kommentar: Suzuki får massor av beröm för sin lite speciella småbil Swift. Och det här kan vara en riktigt bra bil om du är överens med Suzukis prioriteringar. För Suzuki har tvingats både välja och välja bort. Du får en stor och snygg bildskärm med Apple CarPlay men en äldre radio. Styrningen är snabb och direkt men något trög. Ljudnivån i kupén lite hög men å andra sidan bra med plats på alla platser. Drivlinan med mildhybrid sänker förbrukningen. En bra hjälp är backkameran och visst är Swift riktigt snygg?


3. Renault Clio

Foto: Renault

Pris: Från 111 900 kronor.
Kommentar: Renault har flera bra och billiga bilar men jag har fastnat för klassikern Clio. Nya Clio är snygg att se på och bekväm att köra. Det rullar kampanjer på vanliga Clio men också på kombiversionen som är riktigt stor för sin klass. Det går också att privatleasa en Clio TCe 90 för strax under 2 000 kronor per månad och den versionen kostar just nu från 134 900 kronor. Clio fick några nya motorer och några designförbättringar för två år sedan. Motorljudet finns där för de mindre motorerna men kör din Clio lugnt så blir det inte för påfrestande. Du får en hel del bra utrustning redan i grundpriset. Hygglig isolering av vägljud och vindbrus.


4. Ssangyong Tivoli

Foto: Ssangyong

Pris: Från 149 900 kronor.
Kommentar: Ssangyong jobbar hårt för att etablera sig i Sverige och kraftsamlingen sker runt den kompakta suven Tivoli. När vi testade bilen för ett och ett halvt år sedan överraskades vi av det fina baksätet och den fina förarplatsen. Men om du tillhör dem som gillar att vända på huvudet när du backar blir det problem – för bakåtsikten är näst intill obefintlig. Som tur är finns det backkamera. Frånpriset får tas med en nypa salt då den fyrhjulsdrivna Tivoli vi testade kostade drygt 230 000 kronor, då hade testbilen i och för sig också automatlåda. Men vill du sitta högt och ha ett stort baksäte i en annars relativt kompakt suv så kan det vara läge att chansa på den här koreanen.


5. Fiat Tipo kombi

Foto: Fiat

Pris: Från 169 900 kronor.
Kommentar: Fiat fick låga tre stjärnor när nya Tipo krocktestades men det var främst för att det saknades autobroms på de standardutrustade bilarna. Den svenska importören har valt att montera autobroms på i alla fall kombibilarna. Med autobroms har Tipo fått fyra stjärnor av EuroNCAP vilket inte alls är bra men godkänt. Det är tuff konkurrens i den här storleksklassen men Tipo överraskar med bra förarkomfort och överlag jämna betyg i alla våra kategorier. Jag kan till och med få ordning på förarstolen vilket kan vara ett problem i några av Fiats bilar. Om du ska köpa en Fiat beror till stor del på om du kan hitta en bra återförsäljare och ett bra serviceställe.


6. Citroën C3

Foto: Citroën

Pris: Från 127 900 kronor.
Kommentar: Citroën är något nytt och fräscht på spåren med en ren och annorlunda design – både på in- och utsidan. Vad det lider kommer Citroën också med en ny typ av fjädring som ska göra att även de billigaste bilarna ska få bra fjädringskomfort. Tyvärr finns inte den fjädringen – än – i lilla C3 men det här är ändå ett av mina favoritval bland de minsta, billigaste och enklaste bilarna. Jag blir glad bakom ratten på C3 och styrning, motor och växellådan och de mest grundläggande funktionerna sitter där de ska. Ljudkomforten kan förstås vara bättre men det låga priset sitter förstås någonstans. Vill du sitta lite högre finns nya C3 Aircross som ett fräckt alternativ.


7. Ford Fiesta

Foto: Ford

Pris: Från 133 900 kronor.
Kommentar: När Ford visade sin nya Fiesta rullade de fram hela fem olika modeller. Gemensamt för alla är att Fiesta är väldigt trevlig att köra och att drivlinorna fungerar väldigt bra. Det är alltid välbalanserade bilar med fin respons i pedaler och reglage. Just nu finns en kampanj på Fiesta Trend med en 1,1-litersmotor på 85 hästkrafter för 133 900 kronor. Samma bil går att privatleasa för låga 1 694 kronor per månad och då med hela 1 500 mil per år. Det måste vara ett av Sveriges allra lägsta leasingerbjudanden. I maj ska Ford låta oss provköra den Active-version som jag tror blir den allra mest populära i Sverige.


8. Opel Corsa

Foto: Opel

Pris: Från 119 900 kronor.
Kommentar: Det påstås att det var utvecklingen av nästa Corsa som var en av orsakerna till att General Motors tog beslutet att sälja Opel till PSA-gruppen. Så det är alltså en ny liten småbil på gång och det är klart att den kommer att byggas på samma plattform som konkurrenten Peugeot 208. Därmed ska Corsa då erbjudas som elbil. Men tills dess är det gamla Corsa som gäller. Det betyder bra komfort och okej dirvlinor. Köregenskaperna kanske inte är de allra bästa men det vägs upp av ett lågt pris. Med en ny generation Corsa på väg så kan du räkna med att det låga priset består och kanske till och med går att pressa ytterligare det kommande året.


9. Seat Ibiza

Foto: Seat

Pris: Från 129 900 kronor.
Kommentar: Seat fick äran att plocka fram sin nya Ibiza som första bil på VW-koncernens nya plattform för de mindre bilarna. Lite senare kom Volkswagen Polo. Bilarna känns relativt lika bakom ratten men Polo har en hel del fler tekniska finesser och bland annat en mer digital instrumentering. Men nöjer du dig med en mer basutrustad bil och ändå med bra köregenskaper så är Ibiza ett bättre val. Bilarna delar på drivlinorna även om motor- och växellådsvalen inte kan speglas rakt av. Ibiza är som en av sju bilar med i finalen i Car of The Year 2018. Vill du sitta lite högre så är den högre Ibizan, Seat Arona, valet för dig. Även Arona finns till bra pris.


10. Peugeot 2008

Foto: Peugeot

Pris: Från 139 900 kronor.
Kommentar: När Peugeot visade sin lilla suv 2008 så anade vi kanske inte att det här skulle bli en bil som står som modell för flera andra bilar. Både Opel och Citroën har byggt sina "2008"-bilar och kanske också snott åt sig en del av rubrikerna och glansen. 2008 har också fått finna sig i att stå i skuggan av Car of The Year 2017, 3008. I 2008 sitter du upprätt och det är hyggligt med plats för fem personer. Som alla småsuvar så lider 2008 av ett litet bagageutrymme men många behöver inte kunna lasta så stort, i alla fall inte med uppfällda baksäten. Lite högt väg- och motorljud drar ner helhetsbetyget men det fixar du lätt med att inte köra motorn så hårt.