Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 18 dec 2018 14:28

10 bilar värda att vänta på 2019

Elbilar med lågt pris och lång räckvidd. Snyggare och smartare bilar med nya bildskärmar och nya operativsystem.
Flera spännande bilmodeller kommer med det nya bilåret och flera är bättre än det som går att köpa i bilhallen i dag.
Här är 10 bilmodeller som är värda att vänta på i år.

1. Volvo V60 Cross Country

Volvo har visat sin nya folkkombi och i slutet av januari sker de allra första oberoende testkörningarna. Volvo har valt norra Sverige och Luleå för testkörningen och då får vi se om de fina köregenskaperna från V60 finns kvar även när Volvo höjer markfrigången en aning. Vi får också se vilken typ av fjädring som ska sitta på V60 CC. Vissa ansåg att V90 CC var lite för stötig medan andra tyckte att fjädringen fungerade väldigt bra på den lite större bilen. En V60 CC kan mycket väl bli bästa vinterbilsköp i många år framöver. Letar du efter en fyrhjulsdriven kombi med effektiv dieselmotor och lite högre markfrigång så avvakta betygen från de första testkörningarna i Luleå i januari.


2. Volkswagen T-Cross

Små suvar är hett eftertraktade och det är klart att biltillverkarna bygger det som köparna vill ha. Den lilla T-Roc som finns i dag är i praktiken en VW-version av Audis Q2. Men det kommer en billigare variant tidigt under 2019. T-Cross blir Volkswagens första nya modell under ett intensivt nybilsår. T-Cross är 13 centimeter kortare än T-Roc och gissningsvis har VW också byggt en lite billigare småsuv den här gången. T-Cross är en suvversion av VW Polo och flera av motorerna från Polo-utbudet kommer att leta sig fram till T-Cross. Är du sugen på en Kia Stonic eller Hyundai Kona eller någon annan av de mindre suvarna är det bra att ha lite is i magen och avvakta priset på T-Cross.


3. BMW X1

Vår spionfotograf har också lyckats fota nya BMW X1.

Foto: Carpix

Jag såg väldigt mycket fram emot BMW:s nya instrumentering och hur de skulle lösa gränssnittet med flera stora bildskärmar. Och jag gillade hur det såg ut, fungerade och kändes i nya X5 och jag hoppas verkligen att BMW fullföljer designen och plockar in den även i lilla X1 – även om det inte är fråga om en helt ny generation utan mer en sedvanlig uppdatering mitt i livscykeln. Vilket som är det värt att vänta in nya X1 istället för att köpa den utgående modellen. Om du gillar BMW:s nuvarande instrumentering så är X2 ett både snyggare och modernare val.


4. Audi A4 Avant

Även nya Audi A4 Avant har fångats på bild av vår spionfotograf.

Foto: Carpix


Jag var aningen besviken när Audi visade sin nya A4 för några år sedan. Modellen kom lite på mellanhand vad gäller tekniska uppdateringar och var inte redo för Audis nya design som i stället fick göra debut i stora A8. Det märktes också på försäljningen där Audi tappade till BMW:s 3-serie och Mercedes C-klass. Konkurrenterna har tagit stora steg framåt och under 2019 ska även Audi uppdatera sin mellanklassbil. Det blir ett flertal nya motorer och troligen någon form av elektrifiering. På insidan ska Audi plocka in bildskärmslösningen från A6 och gillar du den är det bara att vänta ett knappt år. Nästa höst är det dags för en ny kombiversion av Audi A4.


5. Volvo XC40 PHEV

Vi har väntat länge nu på laddhybridversionen av lilla fina XC40. Försening? Ja, och troligen har det med nya WLTP-tester att göra och att Volvo verkligen vill se till att XC40 Twin Engine med eldrift i kombination med den lilla pigga trecylindriga bensinmotorn verkligen klarar miljöbilsklassningen i så många länder som möjligt. Vi är mycket nyfikna på prislappen för det här kan bli ett av de allra bästa nybilsköpen alla kategorier nästa år. Volvo ska om några veckor också börja sälja den lite snålare V60-laddhybriden.


6. Mercedes E-klass

Allt om Bilars spionfotograf lyckades nyligen fånga den än så länge hemliga E-klassen på bild.

Foto: Carpix


Volvo S90 och Mercedes E-klass gick en tuff kamp om köparna av stora premiumbilar under lanseringsåren 2016 och 2017. Nu visar Mercedes sin styrka som en av världens största biltillverkare när de bara några år sedare kommer med en omfattande uppdatering. E-klass var tidigt ute med den stora, liggande, delade bildskärmen men nu ska E-klass förses med Mercedes nya operativsystem, som redan visats i A-klass. Det betyder betydligt vassare röststyrning och en rad nya digitala tjänster. När operativsystemet plockas in i den lyxiga E-klass kan vi också räkna med ytterligare förbättringar. Ska du satsa stora belopp på en stor bil så kan det verkligen vara värt att avvakta den uppdaterade modellen.


7. Volkswagen Passat GTE

Spionbild av nya Volkswagen Passat.

Foto: Carpix

Passat GTE var länge en storsäljare bland laddhybriderna men när VW tvingades bromsa produktionen på grund av de nya WLTP-testerna blev det långa köer hos handlarna i Sverige. Lika bra var väl det kanske för nu kommer det en uppdaterad Passat – och därmed också en uppdaterad laddhybrid. VW har genomgående bytt ut sina 1,4-litersbensinaren till motorer på 1,5 liter och det gäller troligen också laddhybriden. Det sägs också att Passat GTE fått ett större batteri och att det nu ska gå att köra fem mil på el – på vissa håll ett krav för att få räknas som miljöbil. Vill du köpa en laddhybrid eller en Passat – ja, då är mitt råd att vänta in nya Volkswagen Passat GTE. Sen kan vi bara hoppas att kombin inte dröjer allt för länge.


8. BMW iX3

Jaguar I-Pace, Audi e-tron och Tesla Model X. Eller mindre suvar som Hyundai Kona Electric eller Kia e-Niro. Det är många som febrar efter en eldriven suv. Men – kanske är det läge att veva in sladdvindan igen. För det kommer flera fina alternativ redan under 2019. Mercedes förbereder för en stor lansering av sin nya EQC i slutet av 2019 och ytterligare något senare finns BMW:s X3 med en eldrivlina. Bilen ska inte börja byggas förrän 2020, den har ett batteri på kWh men klarar trots det hela 40 mil på el. Plus att en maximal laddeffekt på 150 kW fyller batteriet på en halvtimme. BMW tar emot förhandsbokningar nu och en handpenning på 15 000 kronor säkrar en plats i kön. Ja, det är nya tider när ett bilköp börjar redan ett drygt år före det är dags fr beställning och leverans.


9. Citroën C5 Aircross

Snygg och ren design och riktigt bra komfort. Det var några av de saker som tog Citroëns mellanklassuv till final i Car of the Year 2019. Testkörningar har genomförts under senhösten och direkt efter årsskiftet hoppas vi på ett riktigt bra pris. Citroën brukar ligga under koncernsyskonet Peugeot och är du sugen på en bil av typen Peugeot 3008 så tycker jag att du ska spana in den här bilen i stället. Det är samma drivlinor men Citroën har i mitt tycke en lite snyggare design på insidan och är också lite mer praktisk invändigt.


10. Hyundai Kona Electric

Hyundai har brottats med problem med sin importör under ett drygt år ny. Trots att jag testkörde Hyundai Kona redan hösten 2017 finns det fortfarande inget pris på den bilen i Sverige. Och tyvärr finns det inte heller något pris på elbilen Kona Electric, mellanstora suven Tucson eller den större suven Santa Fe. Att fyra så här bra och för den svenska marknaden passande bilar inte går att köpa är förstås katastrof för Hyundai-handlarna. Och inte bra för oss bilköpare. Den nya importören är på plats sedan den 12 november och vi är många som väntar otåligt på en uppdaterad prislista. Av alla Hyundais modeller som står och väntar hos handlarna är Kona Electric kanske den allra mest spännande.