Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 13 feb 2018 11:29

10 bästa småsuvarna

Stora, vräkiga och bränsletörstande.
De tar stor plats i stan och enligt många bara en rullande statussymbol.
Men det är nya tider nu.
I dag finns stadsjeeparna – eller suvarna – i alla storlekar och alla former. Och bilköparna älskar dem.
Här är 10 snygga, fräcka småsuvar som du absolut måste titta på.

1. Audi Q2

Foto: Audi

Pris: Från 238 100 kronor
Kommentar: Audis lilla snygga suv kom redan under sommaren 2016 men står sig fortfarande bra i konkurrens med de nyaste småsuvarna. Väldigt bra köregenskaper och fina drivlinor, speciellt den då nya 1,4-litersbensinaren med cylinderavstängning. Det ger en låg förbrukning. Klarar du dig med ett relativt litet bagageutrymme och kan tänka dig att lägga 50-100 000 på rätt extrautrustning så är det få suvar som kan mäta sig med Audi Q2.

 

2. Kia Stonic

Foto: Kia

Pris: Från 159 900 kronor
Kommentar: En helt ny suv i Kia-programmet och här är det designen som är huvudsaken. Känslan i styrning och köregenskaper är mer som småbilen Picanto men suvdesignen och det högre insteget är lockande för många. En perfekt småbil för den som vill sitta lite högre. I höstas testade vi en enlitersmotor på 120 hästkrafter som arbetade bra tillsammans med en sexstegad automatlåda. Kia har en hög grundnivå på sina säkerhetssystem där bland annat autobroms är standard. Filkörningsassistent ska komma under den här sommaren.

 

3. Hyundai Kona

Foto: Hyundai

Pris: Ej klart
Kommentar: Hyundai står precis i startgroparna för en större lansering av småsuven Kona. Drivlinorna är desamma som i koncernsyskonet Kia men du kan beställa en fyrhjulsdriven Kona om du öppnar plånboken lite extra. Och Hyundai vill att du ska personifiera din bil med bland annat en rad färgkombinationer. Vi får se hur väl det matchar med småbilsköparna i Sverige. Vi har i dagarna kört den mindre enlitersmotorn som ger bra kraft men ett lite burigt och högt motorljud i kupén. Vill du ha en hög sittposition och enklare insteg är det här ändå ett bra alternativ till Hyundais övriga småbilar.

 

4. Volkswagen T-Roc

Foto: Volkswagen

Pris: Från 214 900 kronor
Kommentar: Volkswagen har låtit biljournalister vintertesta nya T-Roc. Vi körde bilen under Car of The Year-juryns testvecka i Danmark i oktober och slogs av släktskapet med Audi Q2. Det är i mångt och mycket samma bil. T-Roc är alltså mer släkt med Audi Q2 än med koncernsyskonen Seat Arona och Skodas kommande lilla suv. En skillnad mellan T-Roc och Q2 är förstås designen men även sittpositionen. I T-Roc sitter du mer som i nedförsbacke. Fina köregenskaper och gemensamma drivlinor som övriga i VW-gruppen gör att det mest blir en pris- och designfråga vad du väljer.

 

5. Citroën C3 Aircross

Foto: Citroën

Pris: Från 159 900 kronor.
Kommentar: Citroëns version av Peugeot 2008 och Opel Crossland X. Men Aircross  är mer än bara en kopia. Det är Citroëns sätt att se på hur en enkel, lätthanterlig suv ska se ut och uppföra sig. Jag testade bilen på Korsika i september förra året och upptäckte en pigg och trevlig trecylindrig motor. Och det är inte bara jag som längtar till att Citroën ska få tillgång till laddhybridtekniken för samma drivlina. Jag blir också alltid lika glad över Citroëns sätt att skala av designen och göra inredningen ljus och öppen. Men flera funktioner sitter i pekskärmen och du behöver lägga till en hel del utrustning för att hitta rätt bil för dig. Introduktionspriset lär ligga kvar under hela våren, troligen längre än så.

 

6. Opel Crossland X

Foto: Opel

Pris: Från 175 900 kronor.
Kommentar: Duktiga handlare och bra garantipaket är Opels stora konkurrensfördel när de ska försöka sälja sin Crossland X – en bil som är byggd på samma plattform som Peugeot 2008 och Citroën C3 Aircross. Opel bjuder också på lite bättre sittkomfort – alltså stolarna. Vi känner också igen en hel del av Opels design – även om Opel tvingats pruta bort sina fina lyktor IntelliLux i den gemensamma plattformen. Det är stor skillnad mellan en Crossland och en Aircross så det blir tycke och smak som avgör. Opel är i grundutförandet lite dyrare men det gäller att jämföra samma drivlinor och samma utrustningsnivåer – och glöm då inte garantipaketet.

 

7. BMW X2

Foto: BMW

Pris: Från 376 000 kronor.
Kommentar: Nu börjar det bli betydligt dyrare. Men så får du också en nydesignad, snygg BMW med coupékänsla. BMW har breddat sitt suvprogram med X4 och X6 och nu kommer nya X2 – en snyggare variant av X1. Bagageutrymmet blir inte speciellt mycket lidande och X2 bjuder på fin sittkomfort på alla fem platserna. BMW har också valt att erbjuda en sportigare dubbelkopplingslåda vid sidan om sin vanliga, fina, åttastegade automatlåda. Köregenskaperna är bland de allra bästa i klassen och bättre än det större syskonet X3. Möjligen kunde komfortläget varit lite mjukare för bättre komfort vid stadskörning.

 

8. Mercedes GLA

Foto: Mercedes

Pris: Från 274 900 kronor.
Kommentar: Mercedes storsatsar inte bara på kommande elbilar utan också på sina mindre bilar i kompaktklassen. Fem modeller ska bli åtta och Mercedes dubblar sin produktionskapacitet vid bilfabriken i Budapest. Där byggs bland annat GLA – en slags kompaktsuv med bra köregenskaper, hygglig markfrigång och bra sittkomfort. Mercedes har vässat sina drivlinor och sin styrning de senaste åren och borta är det lite sega och trötta. Nu bjuder Mercedes på pigg och direkt respons. GLA är ett bra alternativ till A-klass där du sitter lite högre och har lite bättre framkomlighet. Räkna med ett behöva öppna plånboken för att hitta rätt modell. Vi testkörde en GLA200 förra våren med ett frånpris på 314 000 kronor.

 

9. Seat Arona

Foto: Seat

Pris: Från 165 900 kronor.
Kommentar: Seats pigga suv Arona fick min röst när Car of The Year-juryn röstade fram finalisterna i Car of The Year 2018. Men mina jurykollegor föll mer för syskonet Ibiza. Det jag gillade med Arona var balansen i drivlinorna och köregenskaperna. Det går att köra Arona väldigt mjukt och lugnt. Jag gillade också sittpositionen – lite högre än Ibiza – och att priset ligger på en bra nivå. Arona är som en Ibiza fast bättre totalt sett och den är billigare än syskonet T-Roc. Då Seat satsat på privatleasing är det här ett bra alternativ för alla som vill hitta en allroundbil med billigt ägande. Utrymmet i kupén är bra, till och med i baksätet, men om du ska köpa en liten suv behöver du testa om du klarar dig med ett litet bagageutrymme. Arona är ändå ett av vårens allra bästa köp alla kategorier.

 

10. Mini Countryman

Foto: Mini

Pris: Från 249 900 kronor.
Kommentar: BMW:s varumärke Mini har alltid hängt med bra i trenderna. Och det är klart att en tuffare Countryman sneglar åt alla som vill åt en suv men som ändå inte vill köpa en stor bil. Det senaste är också att Mini snabbt, snabbt ska hänga på elbilstrenden. Du får betala en hel del för varumärket Mini och för att vara en del av Mini-familjen. Men visst kan det vara värt det. Desigen är tidlöst speciell, även i inredningen, och du har med en Countryman alltid en bil som sticker ut. Drivlinorna är bra om än inte speciellt snåla vilket betyder att många kommer att åka på högre fordonsskatt efter den 1 juli. Så köp före halvårsskiftet. Picknicbänken i bakluckan är speciell och typisk Mini. En större Mini förtar dock lite av småbilskänslan som var hela varumärkets styrka en gång i tiden. Kanske hittar Mini tillbaka dit med sina kommande elbilar.