Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Köpa ny bil eller sälja din gamla

Publicerad 10 jul 2018 15:38

10 bästa elbilarna just nu – laddade och klara

Flera moderna elbilar klarar i dag närmare 50 mil med fulladdat batteri. Och priserna har börjat falla på flera modeller vilket gör elbilen konkurrenskraftig redan vid köpet.
Så inför sensommarens stora jakt på den perfekta elbilen – här är de 10 bästa elbilsköpen i dag. Plus några bubblare som blir storsäljare i framtiden. 

1. Jaguar I-Pace

Pris: från cirka 939 900 kronor

Kommentar: Ni som läste mitt test av Jaguars nya elbil förstår att den finns med på listan, trots den höga prislappen. Det här är den första bilen från en redan etablerad tillverkare som från grunden utvecklats för eldrift. Och jag är så imponerad av hela paketet och hur välbalanserad och smart den här elbilen är. Köregenskaperna matchar drivlinan och allt sitter dessutom i ett riktigt snyggt suvpaket. Fyrhjulsdriften och energiåtervinningen är två direkta anledningar att lägga de extra pengarna eller att välja Jaguar framför till exempel de lika dyra Tesla-modellerna. Räckvidden är drygt 45 mil enligt den nya tuffare körcykeln och batteripaketet är på 90 kWh. Jaguar har haft problem med att vissa I-Pace inte tar laddning men det verkar vara åtgärdat nu.


2. Hyundai Kona Electric

Pris: från cirka 359 900 kronor

Kommentar: Precis som Hyundai gjorde med sin Ioniq så har de breddat Kona-modellen med en renodlad elbil. Dessutom erbjuds två olika batteripaket, 39 respektive 64 kWh. Jag har testkört den senare och en full testrapport finns på alltombilar.se. Elversionen av Kona har samma utrymmen som vanliga Kona vilket betyder ett relativt litet baksäte och ett bagageutrymme som är något mindre än på en mellanklasskombi. Även Hyundai arbetar med energiåtervinning, i fyra steg, och har lagt till en smart farthållare som väljer rätt återvinning beroende på situation. Räckvidden är 48 mil enligt den tuffare körcykeln WLTP. Under min testkörning på vägar norr om Oslo landade förbrukningen på 14 kWh per tio mil. Att Kona klarar det trots det mindre batteriet än till exempel Jaguar I-Pace beror förstås på att det är en mindre och lättare bil.


3. Volkswagen e-Golf

Pris: från cirka 428 900 kronor

Kommentar: Volkswagens fina elversion av storsäljaren Golf glöms ofta bort och kanske beror det på att när e-Golf presenterades var det med ett batteri på 24,2 kWh och en därmed måttligt lång räckvidd. I dag är batteriet på 35,8 kWh och räckvidden är enligt den snällare körcykeln NEDC cirka 30 mil. Det betyder drygt 20 mil enligt WLTP och det går därmed att jämföra energieffektivitet rakt av mot till exempel Hyundai Kona. Förutom drivlinan så är e-Golf precis som vilken annan Golf som helst och VW kan skryta med fina köregenskaper och en välisolerad kupé. VW har flera intressanta elbilar på gång och jag är nyfiken på om de med nästa generation elbilar också kan ta ett kliv vad gäller räckvidd per kWh batteri.


4. Nissan Leaf

Pris: från cirka 379 000 kronor

Kommentar: Det snackades mycket om att Leaf skulle konkurrera med Opel Ampera-e om titeln "elbilen för folket". Men det slutade med att Ampera-e aldrig ens importerades till Sverige och Europa och Nissan valde att plocka i ett 40 kWh-batteri i Leaf vid lanseringen. Det är fortfarande modellen med 40 kWh som är lättast att få tag på men i dag finns det också en version med ett batteri på 62 kWh – och därmed längre räckvidd. 40 kWh räcker till 38 mil enligt NEDC och alltså cirka 27 mil enligt WLTP. Det större batteriet ger Leaf en räckvidd på Nissan på 38,5 mil enligt WLTP-mätmetoden. Leaf briljerar med sitt körläge e-pedal där energiåtervinningen är så kraftig så att du inte behöver använda bromspedalen alls. Det är också relativt tyst i kupén och Leaf är en enkel och tillgänglig elbil med bra säkerhetsnivå. Nissan satsar också mycket på att placera Leaf i rätt miljö, det vill säga att bilägaren ska se bilen som en del av hela hemmets energiförsörjning.


5. Tesla Model X

Pris: från cirka 1 029 900 kronor

Kommentar: Det går att säga mycket om Model X med de konstiga dörrarna, den speciella designen och innerutrymmet. Men jag gillar ändå den här modellen. Trots att den nu har några år på nacken så finns det saker i en Model X som konkurrenterna fortfarande kämpar med. Under en period fanns Model X med ett mindre batteri men nu är det 95 kWh som gäller. Då får du en räckvidd på strax över 50 mil enligt WLTP-mätmetoden. Det finns också en Performance med något kortare räckvidd. Model X är en av få elbilar som går att få med dragkrok och relativt hög tillåten dragvikt. Jag tycker att Tesla vässade sin kvalitetsnivå till Model X från Model S och komforten är riktigt fin. När jag testade bilen i undanmanöverprovet imponerade den med fina egenskaper trots hög vikt och lång hjulbas.


6. Hyundai Ioniq Electric

Pris: från cirka 359 900 kronor

Kommentar: När Hyundai nu lanserar Kona electric har Ioniq electric snabbt döpts om till en elbil för storstaden. Det har förstås med räckvidden att göra. Batteriet är på måttliga 28 kWh och räckvidden är därmed 28 mil enligt NEDC och cirka 20 mil enligt WLTP. Ioniq är storleksmässigt en mellanklassedan och alltså något för stor för storstadskunden och kanske passar modellen allra bäst som laddhybrid. Designen är inte speciellt spännande men behöver du en elbil för att pendla till jobbet med och inte orkar vänta på alla små elsuvar som kommer inom de närmsta 24 månaderna så är Ioniq ett bra alternativ. ja, och så är det förstås ett alternativ till alla som inte gillar designen på Nissan Leaf, för här är det mer rakt och traditionellt. Lite senare i höst kommer Ioniq med ett batteri på 38,3 kWh vilket ger en räckvidd på närmare 30 mil enligt WLTP-körcykeln.


7. Mercedes EQC

Pris: från cirka 789 900 kronor

Kommentar: Mercedes valde Sverige och Stockholm för sin världspremiär av nya elbilen EQC. Men trots det blev jag lite besviken. EQC såg lite mesig ut vid en första anblick och det verkade vara en GLC med elmotor och batteri. I somras fick jag tillfälle att provköra bilen i samband med politikerveckan i Almedalen. Och EQC imponerade. Visst är den fortfarande väldigt lik en GLC på utsidan men insidan har fått en lite lyxigare touch. Främsta anledningen till att köpa en EQC framför någon av konkurrenterna från Jaguar eller Audi är komforten. Mercedes har verkligen lyckats bygga en snygg och välisolerad elbil. Det är en njutning att glida fram i en EQC. Batteriet är på, i klassen, beskedliga 80 kWh och räckvidden "bara" cirka 40 mil. Ytterligare en fördel med EQC är att den klarar en dragvikt på 1,8 ton.


8. Audi E-tron

Pris: från cirka 885 000 kronor

Kommentar: Oj, så imponerad jag blev av Audi e-tron vid den korta men intensiva provkörningen i Namibia i slutet av förra året. Väldigt fina köregenskaper och en drivlina som kan anpassas till många olika förhållanden. Audi har kompletterat e-tron-familjen med en Sportback-version av e-tron. Batteriet är på 95 kWh men trots att batteriet är kraftigare än på till exempel Mercedes EQC så ligger räckvidden inte speciellt många mil över 40. I Teknikens Världs stora elbilstest – publicerad i nummer 7 tidgare i år – fick e-tron näst flest antal poäng och fler poäng än till exempel Jaguar I-Pace.


9. Kia E-Soul/E-Niro

Pris: från cirka 437 900 kronor (e-Soul)/444 900 kronor (e-Niro)

Kommentar: Drivlinan är densamma i Kias två elbilar, e-Soul och e-Niro. Båda levererar 204 hästkrafter och batteriet är på 64 kWh. E-Soul har en räckvidd på sdrygt 45 mil och den lite mindre e-Niro klarar cirka 48 mil. Även interiören känns igen mellan de två modellerna och även från övriga Kia-programmet. Enkelt, genomtänkt och logiskt. Det är så lätt att förstå och köra en bil från Kia och elbilarna är inget undantag. Ytterligare en fördel är att Kia kan leverera lite snabbare än sina konkurrenter. Och priset förstås. Kia e-Niro fick högst poäng av alla elbilar i Teknikens Världs genomgång i vintas och en stor anledning var det låga priset.


10. Tesla Model 3

Pris: från cirka 650 200 kr

Kommentar: Snacka om en efterlängtad bil. Med över 400 000 förhandsorder efter premiärvisningen skapade Tesla en ny trend med sin Model 3. Nu vill alla biltillverkare göra samma sak, det vill säga sälja bilar som inte ens börjat att byggas. I vintras började de svenska kunderna få sina bilar och jag tycker att Tesla Model 3 levde upp till hypen. Den mycket rena interiördesignen matchas med en snygg exteriör och flera kluriga finesser. Tesla har kompletterat Model 3-utbudet med ett par lite billigare varianter. Jag gillar ändå Long Range med två elmotorer där batteriet på 75 kWh ger en räckvidd på drygt 50 mil. Imponerande. På sensommaren har kollegerna på Teknikens Värld rapporterat om lacksläpp och till och med rost på några Model 3. Stämmer det att det är ett genomgående problem är det en stor chock och värdet kan komma att rasa på den här annars så fina elbilen.


11. Bubblare

Kommentar: Vi måste förstås berätta om allt som är på gång. Så gott som alla tillverkare står redo att lansera elbilar med en räckvidd på 40-50 mil under de kommande två åren. Redan i år kommer Audi e-tron och direkt efter årsskiftet ser vi Mercedes EQ. Porsche kommer med sin Mission E och Kia storsatsar på att ta drivlinan från Hyundai Kona till sin egen Niro. Sen ser vi förstås väldigt mycket fram emot Volvos eldrivna XC40, och vem kan glömma Tesla Model 3?