Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Köpa bil – så blir du lurad av annonsen

Det är lätt att bli förförd av en skickligt utförd annons.

Men bakom varje lockande erbjudande kan flera ekonomiska falluckor lura.

Här är 10 knep som bilhandlarna använder för att göra dig sugen på en ny bil.

1. FÖRBRUKNINGEN

Foto: Thinkstock

De förbrukningssiffror som uppges för en bil baseras på en EU-certifierad körcykel där mätningarna görs på en rullande landsväg. Det här har dock mycket lite mer verkligheten att göra – nästan alla modeller drar betydligt mer i verkligheten. En överförbrukning på 40–50 procent är inte ovanlig. Och tung extrautrustning eller större hjul kan få det hela att skena i väg ytterligare.



2. FEJKADE BILDER

Foto: Volkswagen

Det är inte ovanligt att bilar framställs som snyggare än vad de är i verkligheten. Och med modern bildhantering går det att trolla till det mesta. Ibland handlar det om ren manipulation – och ibland undrar man om någon bara gjort ett misstag. Ett exempel är den här annonsen för VW Passat. Här har bilen blivit både bredare och lägre än i verkligheten. 



3. NYA BILAR – SOM ÄR GAMLA

Foto: Thinkstock

När en ny generation av en bilmodell är på väg brukar bilhandlarna snabbt försöka göra sig av med sina gamla lagerbilar. Man lockar med reapriser och bjuder på tillbehör. Det är dock sällan en bra idé att slå till – den helt nya bilen är alla gånger bättre. Och de tusenlappar man förlorar på att satsa på den nya generationen får man igen på ett bättre andrahandsvärde.



4. LÅNGA VÄNTETIDER

Foto: Thinkstock

Trodde du att det bara var att knalla in till bilhandlare och köpa en bil? Nej, nej, nej. Även om du slår till direkt kan det ta lång tid innan du får din nya bil, ibland flera månader. Och det är inte ovanligt att den leveranstid som utlovas överskrids med råge.



5. LÅGA INSTEGSPRISER

Foto: Thinkstock

Man kan bli riktigt sugen om man tittar på priserna i bilannonser. Men när man börjar syna erbjudandena i sömmarna är det i regel inte lika lockande. Ofta är bilarna generande naket utrustade och för att få upp dem i anständiga nivåer måste man öppna den stora plånboken.



6. TVÅHJULSDRIVNA SUVAR

Foto: Christian Lagereek

Annonstexten brer på om bilens fantastiska vinteregenskaper och på bilderna ser vi fyrhjulsdrivna bilar som forsar fram genom snötäckta landskap. Vad bilhandlare och tillverkare brukar dra sig för att kommunicera är att de flesta suvar är tvåhjulsdrivna i basutförande. För att få fyrhjulsdrift måste man ofta välja en dyrare motor och ett dyrare utrustningspaket. Då hamnar man på en helt annan prisnivå än lockpriset i annonsen.



7. LOCKANDE UTRUSTNING

Foto: Thinkstock

I både annonser och bilhallar brukar de flesta bilar vara förföriskt extrautrustade. De har snyggare fälgar, metalliclack och en hel del annat som gör att de både ser bättre ut och upplevs härligare. När man får hem sin basutrustade bil brukar det inte vara lika muntert.



8. PROVKÖRNING MED DYRARE MOTORER

Foto: Thinkstock

Man kan lockas in till bilhandlaren av en annons för en viss version av en bil. Men på plats för provkörning finns bara en dyrare variant med starkare motor. Köper man en bil med tråkigare maskin än den man provkört är det upplagt för besvikelse när man väl får sin egen bil.



9. TILLÄGG FÖR KOMBI

Foto: Thinkstock

Priset i annonsen kan ju verka lockande. Men vill du ha en kombi ska du se upp – det brukar lura ett kombitillägg i bakgrunden. Ibland handlar det inte så mycket pengar, men för vissa modeller kan det handla om tiotusentals kronor. 



10. INGA VINTERDÄCK

Foto: Thinkstock

Annonsen utlovar en fullutrustad bil. Här kan allt mysigt lull-lull som en fet stereo, skinnklädsel och läckra designdetaljer ingå. Men vinterhjul brukar inte ingå. Se till att ta med detta tidigt i kalkylen. Eller kanske tuffa till dig och kräv att handlaren skickar med en uppsättning gratis. Kanske kan man ställa olika handlare mot varandra – bästa dealen får sälja bilen.

Annons: