Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 sep 2003 15:47

Uppdaterad 9 feb 2007 01:03

Kontraktet, Monza och begravningen

Dokument Ronnie Peterson. Andra delen.
av Jan-Erik Berggren, alla rättigheter till texten tillhör Expressen. Ronnie var den snabbaste föraren i världen. Men han fick inte bli världsmästare. Han hindrades av ett slavkontrakt. Expressen kan avslöja innehållet i kontraktet, som indirekt blev hans död. Hos Colin Chapman och Lotus hade Ronnie de bästa förutsättningarna att bli världsmästare - men han fick inte. Han stoppades av ett slavkontrakt. Chapman valde att matcha fram amerikanen Mario Andretti och därmed få draghjälp till sina bilaffärer i USA. Expressen kan avslöja innehållet i Ronnies kontrakt med Lotus. Där står det i klartext att Mario Andretti ska vinna VM. Andretti ges flest "opportunities to win", möjligheter att vinna. Det berättar Ronnies manager Staffan Svenby. - Chapman var en föregångare på mycket, även stallorder. Det unika 1978 var att han hade två så starka förare. Ronnie fick vinna vissa lopp men Chapman hade räknat ut exakt vilka, säger Svenby. I dag upprörs vi när förare kommer överens om vem som ska vinna. 1978 hade Colin Chapman hela säsongen på papper, med förarnas underskrift. Men Ronnie ville visa alla vem som var snabbast, vem som var bäst. I de tävlingar Mario skulle vinna gjorde han allt för att få snabbaste träningstid. När Lotus-bilarna låg etta och tvåa körde Ronnie upp jämsides med Mario. Ronnie fick tyngre bil och sämre däck - men var ändå snabbast. - I Frankrike fick Chapman för sig att Ronnie vägde för mycket. Han tog fram miniräknaren och visade hur mycket långsammare än Mario Ronnie skulle köra, på grund av övervikten. - Ronnie frågade Colin om han var säker på att han räknat rätt. Jodå, svarade Colin men Ronnie åkte ut och var snabbare, berättar Staffan Svenby. På Brands Hatch tog Ronnie pole-position och det pratas det om än i dag bland F1-entusiaster i England. Varvet räknas som ett av de allra bästa en F1-förare gjort. Efter tävlingen på Zandvoort ledde Andretti VM med 63 poäng mot Ronnies 51. Då skrev Ronnie på ett guldkantat tvåårskontrakt med McLaren. Vi kan bara föreställa oss vad som kunde blivit om Ronnie varit kvar i teamet när Ron Dennis tog över som chef på hösten 1980. Ronnie kunde strunta i Chapmans teamorder och satsa på VM-titeln. Men Chapman fortsatte att motarbeta Ronnie när teamet kom till Monza. Motorn gick sönder redan på fredagens fria träning. På lördag var det problem med bromsbelägg och en tätning i växellådan. Under söndagens uppvärmning kraschade Ronnie i hög fart. Locket till bromsvätskebehållaren hade lossnat och Ronnie körde av i 200 kilometer i timmen. Ronnie var skakad av kraschen och bilen var skrot. - Vi frågade förstås om det gick bra att använda Marios bil, berättar Svenby. Colin Chapman sade nej. Det blev några hårda ord i depån och till slut ställde Colin Chapman ett ultimatum: - Skriv på för Lotus för nästa år och du får ta bilen. Colin kände på sig att Ronnie hade något på gång, både i tävlingen, i VM-striden och inför nästa säsong. Nu synade han korten. Ronnie gav sig och ställde upp med sin gamla Lotus 78. Olycksdagen på Monza Det är söndagseftermiddag på Monza-banan i Milano. Hundratusentals fans på läktaren vill se sina favoriter i världens häftigaste, snabbaste och farligaste bilsport. I Sverige sitter minst lika många framför TV-apparaterna och hoppas att Ronnie ska vinna. Ronnie är tillbaka i världseliten, alla vill att han äntligen ska få bli världsmästare. Under tiden bilarna kör runt på uppvärmningsvarvet sätter sig professor Sid Watkins tillrätta i kontrolltornet. Watkins har följt F1-tävlingarna sedan tävlingen på Anderstorp i juni på initiativ av teamens egen förening, Foca, och dess ordförande Bernie Ecclestone. Bernie ville göra något åt den bedrövliga medicinska standarden på tävlingarna och hittade i Watkins den perfekta kombinationen: professor i neurokirurgi i London och med erfarenhet som tävlingsläkare på Watkins Glen i USA, på Silverstone och Brands Hatch samt åt brittiska förbundet RAC. Sid Watkins är med mest för att se och lära men har snabbt fått ett stort erkännande av förarna och teamen. Patrese vill imponera De första tre startleden ser ut så här: Mario Andretti - Gilles Villeneuve Jean-Pierre Jabouille - Niki Lauda - Ronnie Peterson - Alan Jones. Strax bakom Ronnie finns Riccardo Patrese, James Hunt och Vittorio Brambilla, plus hela det övriga fältet. Den då 61-årige Gianni Restelli, flaggar iväg loppet efter uppvärmningsvarvet. Restelli upptäcker aldrig att bilarna längst bak i fältet inte står helt stilla. 23 F1-bilar drar på för fullt på Monza-banans lite speciella start- och målraka. 200 meter från startlinjen smalnar banan av betydligt, vilket kritiserats av flera förare, men inte åtgärdats. Italienaren Riccardo Patrese är nykomling i F1 och tar en chans för att försöka köra om så många som möjligt direkt i starten. Han vill imponera på hemmapubliken. Längre fram gör Ronnie en dålig start och blir snabbt omkörd av Alan Jones, John Watson och Jacques Laffitte. Jody Schekter är näste man att passera Ronnie. Patrese kommer med hög fart till höger, utanför den vita banmarkeringen. Jämsides med James Hunt till vänster och med Ronnie snett framför, ytterligare lite till vänster, finns det plötsligt inte tillräckligt med plats. Patrese svänger in bakom Schekter men framför Hunt, som tvingas styra undan åt vänster, där finns Ronnie. Utredningen av olyckan visar att Patrese höll nära 200 kilometer i timmen och James Hunt hela 211 kilometer i timmen när Hunts framhjul träffar Ronnies högra bakhjul. Mitt i ett eldhav Hunts bil lyfter medan Ronnies bil svänger 90 grader åt höger och med en fart på cirka 120 kilometer i timmen kör Ronnie in i räcket på banans högersida. Bränsletankarna på Ronnies Lotus 78 sitter lite sämre till än på nyare konstruktioner. Kanske är det därför som den fulltankade bilen fattar eld och i det närmaste exploderar. Ronnies Lotus slås sönder i framvagnen av smällen mot räcket. Brinnande studsar bilen ut på banan igen och stannar först 90 meter framför kraschpunkten, drygt 200 meter från startlinjen. Startrakan är ett inferno av skadade och brinnande bilar. Bara nio bilar klarar sig helt utan skador i seriekrocken. Bland de som kraschat finns Didier Pironi, Carlos Reutemann, James Hunt, Vittorio Brambilla, Derek Daley, Hans-Joachim Stuck och Clay Regazzoni. James Hunt och Clay Regazzoni är snabbast framme vid Ronnies brinnande bil. Ronnie försöker ta sig ur själv men sitter fast. Hunt sparkar på ratten tills den ger med sig och Ronnies fot lossnar. Det brinner i Ronnies overall och det krävs en släckare för att stoppa lågorna. - I ett ögonblick som det där finns det absolut ingen rädsla, förklarade James Hunt för Expressens reporter Lennart Eriksson bara en halvtimme efter olyckan. Förutom Ronnie är italienaren Vittorio Brambilla allvarligt skadad. Hans hjälm har spräckts av kringflygande bildelar och Brambilla är medvetslös. Jan Svanlund och Gunnar Palm kommenterar loppet i svensk TV. Först har de svårt att se vilken bil det är som brinner, men till slut kommer orden: "...det är en bil med Ronnie Peterson i". Under flera minuter, någon säger elva, andra säger 18, ligger Ronnie på banan och väntar på att ambulans och läkare ska komma fram. Ronnie höjer sin arm När Ronnie höjer armen tolkar alla det som en hälsning, ett bevis för att han är okej. Skadad men vid livet. Sid Watkins rusar ut från sin plats i tornet men stoppas av vakter. Eftersom han inte jobbar direkt åt arrangören utan åt teamen får han inte komma ut på banan. När Sid ser att Ronnie körs till Monza-banans sjukstuga springer han dit. Det är kaos runt Ronnie med funktionärer, fotografer och nyfikna i en salig röra. Först efter en lång stund får läkarna lugn och ro i sitt arbete. Ronnie är hela tiden vid medvetande när Sid Watkins och läkarna kopplar in dropp och läkarna försöker spjälka upp de svårt skadade benen. Watkins tar blodtrycket och blir förvånad över att det är normalt. "Lämna mig inte, prof" Ronnie ber Sid Watkins att komma till sjukhuset så snabbt som möjligt. - Snälla, lämna mig inte "prof", säger Ronnie till Sid Watkins. När Ronnie bärs på bår till den väntande helikoptern försöker den närgångna publiken att ta på honom. Emerson Fittipaldis personlige läkare Rafael Grazales-Robles hjälper Sid Watkins men varken han eller Sid tycker att de kan lämna tävlingen, som ska starta om, för att följa med Ronnie till Niguardia-sjukhuset, det sjukhus som arrangörerna på förhand valt ut. Innan helikoptern startar får Colin Chapman en rapport av Sid Watkins om läget. Ronnie förs med helikopter till sjukhuset i Milano och ett väntande läkarteam som direkt röntgar benen. Staffan Svenby tar sig dit med bil och även Reine Wisell åker till sjukhuset direkt efter kraschen. Reine och Sveneric Eriksson är på Monza med en grupp företagare. Reine överger gruppen och beger sig snabbt till sjukhuset. Sveneric stannar för att eventuellt ta emot Ronnies fru Barbro. Mest oroade över brandskador Alla är mycket oroliga och främst är det branden som oroar. Flera förare hade tidigare bränts svårt i sina bilar, bland annat Niki Lauda bara två år tidigare, och alla är smärtsamt medvetna om följderna av en sådan olycka. Hemma i Sverige ser Ronnies föräldrar olyckan direkt på TV. - När vi såg hur Ronnies bil exploderade var vi övertygade om att han var död, sen såg vi att han rörde sig, berättade Bengt och Maj-Britt i Expressen dagen efter olyckan. Barbro finns i parets lägenhet i Monaco men ser inte loppet på TV, det ska visas senare på kvällen. På sjukhuset blir det snabbt full aktivitet. Det konstateras att Ronnie har flera svåra benbrott. Staffan Svenby konsulterar med läkarna om lämpliga åtgärder. Bland annat tre svenska läkare och flera läkare i Italien Skaderapporten Den skicklige italienska ortopeden Ernesto Zerbi sammanfattar Ronnies skador så här:
  • Åtta frakturer på det högra benet.
  • Fyra frakturer i höger fot.
  • Akillessenans fäste avslitet på höger fot.
  • Fraktur på vänster vadben.
  • Brännskador på vänstra handen och armen upp mot axelpartiet.
  • Vid Monza-banan har Sid Watkins fått rapporter om vad som hänt med Ronnie. Alla känner sig nöjda med att han är på sjukhus. Direkt efter att Ronnie först bort har Sid Watkins tagit hand om den medvetslöse Vittorio Brambilla, som även han förs till Niguardiasjukhuset. Hans Stück har svår huvudvärk efter att ha träffats av något och Sid Watkins förbjuder honom att starta. Reine vakar på sjukhuset Med Ronnie på sjukhuset finns nu Reine Wisell och Staffan Svenby, plus en mängd journalister och fotografer. Ronnie har svåra smärtor i sitt högerben och får stark medicin. Läkarna är oroliga för om det ska gå att rädda rörelseförmågan i det illa tilltyglade benet. Det finns egentligen tre val: 1. Flytta honom direkt till Sverige eller England - vilket inte anses lämpligt vid såna skador. 2. Avvakta operation - med risk för sämre resultat, steloperation eller amputation. 3. Operera direkt - med viss risk för fettbildning i blodet. På Monza-banan startas loppet om, trots den svåra olyckan. Jody Scheckter kraschar redan i första kurvan på det nya uppvärmningsvarvet. Flera förare är chockade och ville helst slippa tävla. Men arrangörerna vågar inte ställa in loppet med tanke på den stora publiken. Mario Andretti är först över mållinjen men straffas för en tjuvstart, liksom tvåan Gilles Villeneuve. Niki Lauda förklaras som vinnare. Några timmar efter det kaotiska loppet beger sig Sid Watkins, Colin Chapman och Mario Andretti till sjukhuset. Mario kör sin Rolls Royce och Sid har hyrbil, en Fiat Panda. De har svårt att ta sig fram i den täta trafiken efter ett F1-lopp och när folkmassan får syn på Mario blir det ännu svårare. Ronnie är under kvällen vid medvetande och vill att benen ska fixas så att han kan tävla igen i nästa F1-lopp i USA. Men beslutet om operation tas inte av Ronnie - han är för chockad och starkt påverkad av smärtstillande medel. Staffan Svenby är den som ska ge beskedet till läkarna. Läkarna upptäcker att det är problem med blodtillförseln till Ronnies skadade ben och anser det nödvändigt att försöka lägga rätt benpiporna. En enkel operation Sid Watkins har under kvällen fått löpande rapporter om läget och om läkarnas åtgärder. Sent på kvällen bestämmer sig läkarna för att Ronnie ska opereras. Staffan Svenby ger sitt godkännande. Sjukhuset är erkänt bra på den här typen av olyckor och operationen anses relativt enkel, rent tekniskt. Ernesto Zerbi var själv inte med vid operationen och var efteråt kritisk till att man valt att operera så snabbt. Reine Wisell har hela tiden funnits på plats och tillsammans med Ronnie tittar han på röntgenbilderna. Reine försöker muntra upp Ronnie och de är båda överens om att skadan ska gå att reparera. Sen somnar Ronnie. Alla tror att faran är över När Sid Watkins, Mario Andretti och Colin Chapman äntligen kommer fram till sjukhuset har operationen redan börjat. Sid Watkins tittar på röntgenbilderna och han erbjuds att klä om och vara med vid operationen. Ronnies värden ser bra ut, han får rätt sorts blod och medicin och läkarna är övertygade om att det ska gå bra. Staffan Svenby ringer till Barbro i Monaco och på telefon ger Sid Watkins sin analys av läget till Ronnies fru. Sid är hoppfull och berättar för Barbro att han tror att Ronnie ska återhämta sig. Sid Watkins tittar till Vittorio Brambilla innan han och Staffan Svenby tar in på ett hotell nära sjukhuset. Operationen pågår hela natten och under de första morgontimmarna. Ett stort läkarlag arbetar oavbrutet inne i operationssalen. Utanför finns flera experter som följer varje moment. Några av de läkare som Svenby rådfrågat är på väg till sjukhuset i Milano. Tekniskt sett går operationen bra och på morgonen den 11 september är alla övertygade om att Ronnie ska klara sig lindrigt undan, ännu en gång. I Expressens första upplagor den 11 september berättar Bengt och Maj-Britt Peterson hur lättade de är. De hade ju sett allt på TV och sen varit i kontakt med Staffan Svenby under kvällen. Expressen publicerar röntgenbilderna och berättar att Ronnie opererats. Läget är hoppfullt. Docent Ragnar Karlén förklarar - efter att ha sett röntgenbilderna redan på söndagskvällen - att skadorna är lindriga. Enda orosmomentet är om det tillstöter komplikationer. Ronnie hastigt sämre Klockan fyra på morgonen väcks Staffan Svenby på sitt hotell i Milano av telefonen. Läkare på Niguardasjukhuset berättar att det blivit problem och att Ronnie fallit i koma. Staffan Svenby väcker Sid Watkins i rummet bredvid och tillsammans åker de till sjukhuset. Rätt snart står det klart att Ronnies liv inte går att rädda, Ronnies njurar fungerar inte, lungorna är fyllda av blod och alla på sjukhuset vet att det nu bara är en tidsfråga. Benmärg och fettvävnader har lösgjorts och kommit in i blodomloppet. Syretillförseln till hjärnan har hindrats. Ronnie andas med hjälp av respirator. Sid Watkins undersöker Ronnie och konstaterar samma sak som de andra läkarna, och att Ronnie drabbats av allvarliga hjärnskador. Bland annat använder Sid Watkins sina instrument för att titta på Ronnies ögon - han upptäcker fettbildningar i de små artärerna i båda ögonen. För att få full klarhet vill Sid Watkins att Ronnies hjärnaktivitet undersöks ordentligt. Under tiden undersökningen görs förvärras läget. När undersökningen är klar konstateras det att Ronnie är hjärndöd. Sid Watkins och Staffan Svenby meddelar Colin Chapman och Bernie Ecclestone. Båda beger sig direkt till sjukhuset. Ronnie dödförklaras elva minuter över nio på morgonen den 11 september 1978. Dödsorsak: blodpropp orsakat av fettvävnader i blodet. Barbro hann inte fram i tid Ronnies fru Barbro finns under tävlingen i lägenheten i Monte Carlo och vilar upp sig efter ett missfall. Sedan Nina föddes 1975 har Barbro allt mer sällan varit med ute på tävlingsbanan. Barbro får veta om olyckan redan på söndagseftermiddagen och hon försöker ta sig till Milano så snabbt som möjligt. F1-chefen Bernie Ecclestone ställer sitt privata plan till förfogande och flyger Barbro från Nice till Milano. Men när Barbro landar på Malpensa-flygplatsen och möts av Staffan Svenby och Emerson Fittipaldi är det för sent. Hon hinner aldrig fram för att ta adjö av sin Ronnie. Istället tar Barbro Nina till Ronnies föräldrar i Örebro, redan på kvällen den 11 september tas hon emot av Ronnies mamma Maj-Britt. Tillsammans försöker familjen Peterson hantera chocken efter Ronnies bortgång. Förare och mekaniker chockas av dödsbudet. Flera är på väg hem och får beskedet på flygplatsen, några gråter öppet. Expressens Lennart Eriksson är bland de första att få dödsbudet. - Jag var på sjukhusets presskonferens på kvällen där det meddelades att Ronnie skulle klara sig, berättar Lennart. Flera gånger försökte Lennart få kontakt med Ronnie. - Men han var för dålig, för påverkad av medicinen. De som säger att Ronnie själv gav tillstånd till en operation har fel, han var helt borta vissa stunder. Lennart berättar också hur det gick till när han fick veta hur illa därann Ronnie var. - Av en slump träffar jag en svensk läkare som jobbade på sjukhuset och han bedömde läget lite annorlunda. Han frågade vilket hotell jag bodde på och han lovade att ringa. Klockan 06.30 ringer den svenske läkaren till Lennart och berättar att läget var allvarligt. - Det är inte mycket kvar nu, sa han, och jag begav mig förstås direkt till sjukhuset, berättar Lennart. Expressen först med dödsbudet Expressen kunde därför som första tidning i världen rapportera om dödsfallet redan i de sena upplagorna på måndagen. Runt om i världen tas beskedet emot med bestörtning. Ronnie var en omtyckt förare, kollega och vän. På flera håll flaggas det på halv stång. Brittiska TV-bolaget BBC sänder ett minnesprogram om Ronnie. I Milano hedras Ronnie Peterson med en lit de parade. För några timmar står allt stilla i Milano. Det är kö till det lilla kapellet intill sjukhuset där Ronnies kropp ligger. - Ronnie var oerhört populär i Italien. Det kan bara jämföras med stora italienska förare eller fotbollsproffs, berättar Lennart Eriksson. Onsdagen den 13 september, direkt efter obduktionen i Milano, flögs Ronnie Peterson till Örebro. Ett av Lotus-teamets flygplan hämtade kistan med Ronnies kropp i Italien och flög den till Jönköping, därifrån kördes den med bil. Med i planet fanns Barbro, Ronnies vän och mekaniker Åke Strandberg och Staffan Svenby. Kockan 14.30 på fredagen den 15 september begravdes Ronnie i sin hemstad Örebro. Minnesgudstjänsten hölls i St Nicolai kyrka och kistan jordfästes vid Almby kyrka, knappa kilometern från Ronnies föräldrahem. Över 20 000 människor följde begravningen på plats. F1-världen kom till Örebro Förarkolleger från hela världen kom till begravningen. John Watson, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Jody Scheckter och Gunnar Nilsson bar kistan tillsammans med Åke Strandberg. Teamcheferna Colin Chapman, Ken Tyrrell, Bernie Ecclestone, Teddy Meyer, Walter Wolf, Alan Rees, Frank Williams och Jochen Neerpasch fanns bland gästerna liksom den svenska racereliten med Eje Elgh, Reine Wisell, Björn Waldegård, Picko Troberg och Erik Carlsson. Barbro Peterson fick stöd av två andra motoränkor, Marianne Bonnier och Nina Rindt. Kontraktsprost Inge Blomquist skötte akterna och i sitt tal berättade Inge att Ronnie en gång sagt: "Nån däruppe måste gilla mig". Tänkte inte på riskerna I boken "Ronnie - racerföraren", av DN-journalisten Rune Månzon, som kom ut 1978, sa Ronnie så här om riskerna i formel 1. - Vore jag rädd i ordets rätta bemärkelse skulle jag aldrig börjat tävla. Racing är farligt, det vet alla. Riskerna finns där ständigt och vi som gett oss in i det här kalkylerar med dem. Vi vet att förr eller senare åker vi av och landar i några skyddsnät eller en avåkningsbarriär. Det ingår i jobbet. Men inte sitter jag och tänker på att jag ska köra ihjäl mig. Döden kommer när den ska, man blir nedpåtad i jorden bara. En av vår tids största idrottsstjärnor, Ronnie Peterson, var död.

    Relaterat