Kia Soul EV: Den är inte som andra elbilar

Kia Soul EV.
Foto: Kia
Kia Soul EV.
Foto: Kia
Kia Soul EV.
Foto: Kia
Kia Soul EV.
Foto: Kia

FRANKFURT. Kia vill förstås också vara med i elbilsracet.

Nya Soul som elbil imponerar med lång räckvidd och det här är en användbar bil som passar många.

Kia bygger elbilar och systerföretaget Hyundai satsar på vätgasdrivna elbilar. Därmed är koncernen heltäckande. Men Kia har inte valt att bara följa-John och göra som alla andra.

Batteriet i Soul ligger under golvet vilket i och för sig ger ett något trängre baksäte. Men batteriet ger fulladdat hela 20 mils räckvidd vilket överträffar flera konkurrenter. Koreanska SK Innovation har levererat batteriet och det är lättare och med bättre effekt på en mindre yta än vad andra klarat av.

Att ladda batteriet tar cirka 12 timmar men en snabbladdning via CCHAdeMO-systemet ska ge 80 procent av effekten på batteriet på mindre än 30 minuter.

På varje elbil

Och det är så här vi kommer att se på varje elbil som presenteras under de kommande åren - och det kommer att vara många.

Hur är batterierna placerade? Vilken laddtid har de? Vikt och prestanda? Vad blir räckvidden och hur praktisk är bilen?

Vi kommer att få se en tydlig utveckling med längre och längre räckvidder, snabbare laddtider och lägre vikt med ökad effekt.

Det friska med Soul EV är att det i grunden är en vanlig Soul. Designen har gjorts om i fronten eftersom det inte behövs samma luftintag. EV har också fått lite egna färger och mindre designelement.

Åt rätt håll

Jag tycker också att Kia förbättrat sin Soul åt rätt håll. Första generationen var fräck på utsidan men rätt medioker på insidan. Bilen höll inte det den lovade vid första anblicken.

Nu är det bättre. Det höga insteget och det rejäla baksätet och ett helt okej lastutrymme gör bilen perfekt som en andrabil för handling och skjuts av barn.

Kia har utvecklat och byggs Soul EV med tanke på bilköparna på den amerikanska västkusten. Familjer med två, kanske tre, bilar som behöver en bil för de korta körningarna. Familjen bor i villa och kan ladda bilen enkelt i det egna garaget. Det är också ett bra klimat så det behövs inte ödslas så mycket kraft på att värma upp bilen.

En individuell klimatanläggning spar kraft då den inte behöver värma eller kyla den delen av kupén som inte används. Även här kommer vi att få se smarta lösningar på saker som spar effekt. Soul har också specialdesignade fälgar med lägre luftmotstånd. En innovation är också två olika körlägen, Drive och Brake där den senare maximerar energiåtervinningen vid inbromsningar.

Rullar ljudlöst

Jag testkör bilen runtom i Frankfurts utkanter och det är både motorväg och stadstrafik. Bilen rullar ljudlöst men kan vara lite stötig. Det kan komma att märkas mer på svenska vägar.

Soul är ändå något eget och något nytt bland elbilarna på den svenska marknaden. Föraren sitter lite högre och bilen passar många köpare. Sen är det en annan sak att marknaden inte är riktigt mogen för elbilarna.

Kia Soul kommer till Sverige i höst och då får vi också veta vad priset blir.

Kia Soul EV

Pris: Ej klart med troligen cirka 315 000 kronor.

Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd.

Motor: Elmotor på 81,4 kW. Batteri med 200 Wh/kg.

Effekt: 81,4 kW (111 hk). 2

Vridmoment: 285 Nm.

Kraftöverföring: Lithiumjonpolymerbatteri. 27 kWh. Laddtid cirka 12 tim vid 240V.

0-100 km/tim: 12 sekunder.

Toppfart: Ingen uppgift.

Bränsleförbrukning: cirka 200 km räckvidd med fullt batteri.

CO2: 0 g/km

Läng x bredd x höjd: 4140x1800x1600 mm.

Tjänstevikt: Ej klart, troligen cirka 1400 kg.


■ BETYG

1. Motor


2. Körupplevelse


3. Utrustning


4. Komfort


5. Miljö


6. Säkerhet


7. Design


8. Interiör


9. Ekonomi


10. Lasta


Totalt: 33/50

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: