Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kia Cee'd GT Line – betyg i 10 kategorier

Bra bil har blivit bättre. En helt ny 3-cylindrig motorfamilj gör sin entré. Kvalitén och flera uppgraderingar och förbättringar har lyft Kia ceéd. Men om man ska lägga pengarna på bilens utseende som GT Line är tveksamt.

1. MOTOR

Den uppgraderade 1.6-liters dieseln skäms inte för sig. 136 hk och 300 Nm är helt okej. Den nya 3-cylindriga turbomotorn som kommer lite senare är framtagen i Hyundai och Kias gemensamma utvecklingscenter och fabrik – Namyang i Sydkorea. Motorn med sina 120 hästar känns helt rätt och har ett härligt uppkäftigt motorljud.



2. KÖRUPPLEVELSE

När jag läser mina kommentarer från föregående test av Kia Cee'd kan jag notera att köregenskaperna och åkkomforten har blivit bättre. I GT Line lite extra bra. Även styrningen känns stabilare mot tidigare. 



3. UTRUSTNING

Då det mesta som man kan önska sig är standard finns det bara en sak som går att välja till och det är metalliclack för 4 900 kronor.  



4. KOMFORT

Vi testkör på Slovakiska stundtals grova vägar. Även ljudisoleringen har förbättrats, speciellt i dieselversionerna som bland annat fått ljudisolerade motorfästen. Det är gott om plats på alla platser och stolarna är bekväma.



5. MILJÖ

Även om den nya uppgraderade dieselmotorn är Euro6-certifierad så är den ändå ingen miljöbil. Med den uppgraderade turbodieseln 1.6 CRDi under huven är koldioxidutsläppet för den manuella lådan 104 g/km och 115 g/km med den nya automatlådan. 




6. SÄKERHET

Även om det blivit full pott i Euro NCAP’s krocktest så är inte Cee'd GT Line det mest säkra man kan köra då inga av alla de moderna säkerhetssystemen finns att få – inte ens som tillval. Men de kommer – i nästa generation ceéd 2018.



7. DESIGN

Hela GT Line-konceptet är en fråga om design eller smink om man så vill. Nospartiet har definitivt blivit tuffare och ger mer karaktär och attityd än den snälla ceéd vi såg tidigare. 



8. INTERIÖR

Inredningen är ljus och luftig. Instrumenteringen är tydlig och lättarbetad, flera funktioner sitter på ratten. 2-zons klimatanläggning är standard. En analog klocka skulle ha förstärkt lyxkänslan men tyvärr sitter här en digital klocka även om den har 24-timmarsvisning. 



9. EKONOMI

Kia Cee'd har sedan introduktionen varit ett bra köp. Men frågan är om man ska köpa den kosmetika som GT Line erbjuder för pengarna. Sedan toppar Kia med sin 7-åriga nybilsgaranti. Kan det bli bättre?



10. LASTA

Kia Cee'd, även som GT Line är en familjefraktare. Och med ett lastutrymme på 528 till max 1 642 lådliter i Sportswagon (+ 9 000:-) är bland de absolut bästa i klassen. Hyundai i30 kombi har exakt samma bagagevolym. 

TOTALT: 37/50


Annons: