Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 okt 2015 11:30

Kartlagt: Därför växer hatet mot cyklisterna

Bara fem procent av bilförare gillar cyklister.

Bara fem procent av bilförare gillar cyklister.

1/2

Foto: Ryan Mcvay

När väl bilisterna sätter sig i cykelsadeln ändras inställningen. Då tycker 6 av 10 att de är bättre människor.

När väl bilisterna sätter sig i cykelsadeln ändras inställningen. Då tycker 6 av 10 att de är bättre människor.

2/2

Foto: MoreISO/Thinkstock

Nu är det kartlagt – många bilförare tål inte cyklister.

Men när de själva sätter sig bakom styret är det annorlunda. Då tycker de att de förvandlas till ”bättre människor”.

Det framkommer i en undersökning som genomförts åt Bythjul.com

Konflikten mellan cyklister och bilister är alltid en het potatis. Cyklister irriterar sig på bilförare och bilförarna irriterar sig på cyklisterna.

Nu har Bythjul.com genomfört en webbundersökning där drygt 1 000 bilförare svarat på frågor i ämnet. Och resultatet är tydligt.

Det finns starka motsättningar mellan olika trafikanter beroende på vilket transportmedel de brukar och många bilister har en anmärkningsvärt hård inställning till cyklister.

Bilister väl på cykelsadeln tycker att de är bättre människor

Enligt webbundersökningen uppger inte mindre fyra av tio bilförare att de inte tycker om cyklister i trafiken. Och det man irriterar sig mest på är att cyklisterna “alltid tror att de har företräde” och att de “inte tar hänsyn till övrig trafik”. Endast fem procent ställer sig positiva till sina cyklande medtrafikanter.

Många av de tillfrågade bilisterna sätter sig dock själva på cykelsadeln ibland. Och då låter det annorlunda: Sex av tio av de tillfrågade bilisterna tycker då att de blir “bättre människor” eftersom cykling är bättre ur miljö‑ och hälsosynpunkt.

LÄS MER: Bästa dubbdäcken till din cykel i vinter

Uppseendeväckande många ogillar cyklister

– Det är en väldigt hög andel av bilisterna som ogillar cyklister och anser att de beter sig trafikfarligt, mycket uppseendeväckande. Här finns inneboende trafikkonflikter som måste hanteras för att göra svensk trafik säker. Det handlar om attityder, säger Torkel Hallander, bilsäkerhetsexpert och vd för Bythjul.com.

I undersökningen uppger var femte tillfrågad att de ofta eller ibland bryter mot trafikreglerna när de cyklar, endast 20 procent uppger att de alltid håller sig till trafikreglerna när de sitter på cykeln. 16 procent av bilförarna upplever att cyklister ofta cyklar mot rött ljus.

”Stor dubbelmoral”

-­ Dessa siffror stämmer inte alls med nollvisionen och det finns en stor dubbelmoral här. Om man känner sig lite förmer när man sitter på cykelsadeln i stället för i bilen kan det vara en del av förklaringen till attityden vissa cyklister har i trafiken. Att man förtjänar mer respekt och företräde till exempel, säger Torkel Hallander.

När bilisterna väljer att cykeln till jobbet i stället för att ta bilen betraktar 61 procent det som ett träningspass. Fyra procent av bilisterna säger att de inte riktigt har koll på vilka trafikregler som gäller när de cyklar.

Relaterat