Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 apr 2016 11:00

Jakten på litium avgör elbilens öde

I Nevada-öknen, bara några timmars bilresa från Teslas batterifabrik kan det finnas lithium som är lönsam att bryta.

I Nevada-öknen, bara några timmars bilresa från Teslas batterifabrik kan det finnas lithium som är lönsam att bryta.

Foto: Tesla

Bristen på litium kan bli avgörande för elbilens framtid. Just nu rusar de stora tillverkarna till de få gruvorna och priserna stiger i rekordfart.

Tesla behöver mångdubbla sin produktion och letar litium i Nevada-öknen.

I Kina vill regeringen gödsla med olika bidrag för tillverkning och försäljning av elbilar. Den dåliga luften har tvingat fram ett högre tempo för att få bort bensin- och dieselbilarna. Men i takt med att fler och fler bygger elbilar kommer också problemen:

De kinesiska myndigheternas pengar räcker inte till alla bidrag. De planerar därför att sänka bidragen på vissa fordonstyper.

De stora bidragen som varit hittills har lockat till sig skojare. Nyligen har ett par självmord i Kina avslöjat fusk med försäljningssiffror och beställningar av elbilar och elbussar.

När elbilarna ska förses med batterier uppstår en brist på lithium. Priserna i Kina har tredubblats och de få gruvor som bryter materialet kontrolleras av ett fåtal större aktörer.

Utvinningen av lithium går långsamt

Kinesiska BYD och amerikanska Tesla tillhör de elbilsproducenter som planerar att kraftigt öka produktionen. Elon Musk bygger sin jättelika Gigafactory som ska förse Tesla-bilarna med batterier de kommande åren. Men utvinningen av lithium går långsamt och Musks ambition att hålla nere priset på den nyligen visade Tesla Model 3 kräver att han kommer över litium billigt.

På samma sätt pressas tillverkarna i Kina när myndigheterna sänker sina rabatter.

Pressade priser och ökad efterfrågan av en bristvara är en ekvation som är svår att få ihop.

Tesla jagar leverantörer och vill bryta själva

Tesla jagar litium-leverantörer i Mexiko och Chile men ser också längre fram. I Nevada-öknen, bara några timmars bilresa från batterifabriken kan det finnas litium som är lönsam att bryta.

När Elon Musk inte vet exakt hur snabbt han kan bygga de över 300 000 Model 3-bilar som köparna vill ha så handlar det allra mest om hur snabbt och till vilket pris han kan få fram lithium.

Kinesiska BYD letar också lithium och har hittat fyndigheter i Tibet. BYD planerar att öka sin försäljning av elbilar från 58 000 bilar 2015 till 150 000 i år.

Både Tesla och BYD arbetar dessutom med att utveckla effektivare batterier för att minska åtgången av litium samt med att hitta teknik för att återvinna batterierna.

Planerar du att byta till elbil? Se vad du kan få för din gamla bil här