Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 sep 2015 12:34

Jaguar XF – vi kör nya sportiga sedanen

1/3

Foto: Jaguar

2/3

Foto: Jaguar

3/3

Foto: Jaguar

PAMPLONA, SPANIEN. Det finns enklare saker att göra här i livet än att ge sig i kast med att konkurrera ut BMW, Mercedes och Audi på deras egen hemmapla och bygga en stor och snygg sedan med sportiga köregenskaper.

Volvo, Infiniti och Lexus försöker. Men allra närmast ligger - Jaguar.

Vi har kört nya sportiga sedanen XF.

Kanske är det för att Jaguar redan har något de tre utmanarna från Sverige och Japan ovan saknar som XF verkligen blir ett alternativ till de tyska giganterna: personlighet redan i varumärket.

Jaguar har en viss lyster runt den attackerande katten. Volvo jobbar hårt för att skapa samma känsla, Lexus vill vara lyx och Infiniti famlar.

Tillsammans med koncernsyskonen Land Rover och Range Rover är Jaguar också i samma situation som Volvo när det gäller position på marknaden och förutsättningar för framtiden.

En stark ägare, för Jaguar indiska Tata Motors, försöker investera klokt och långsiktigt och utveckla lagom och med rätt teknik.

Volvo satsar på säkerhet och plattformstänkande. För Jaguar handlar det mer om att hitta gemensamma processer i tillverkningen.

Hela XF är mer eller mindre byggd i aluminium och med stålförstärkta detaljer och här delar inte XF på exakta delar med till exempel lite mindre XE men sättet att jobba med komponenterna och sättet att pressa fram detaljerna är detsamma.

Trion Jaguar, Land Rover och Range Rover är också volymmässigt i samma storlek som Volvo - strax under 500 000 sålda bilar per år.

BETYGET: Så bra är Jaguar XF i 10 punkter

Briljerar med väghållning

Jaguar har också gått en egen väg för att kunna konkurrera när vägen svänger. Fjädringskomponenterna i framvagnen använder dubbla tvärlänkar och i bakvagnen är det så kallat Integral Link i stället för det konventionella multilinksystemet.

Tekniken delar XF med XE och delvis med F-Type.

Det är en dyrare lösning men Jaguar menar att det ger bättre väghållning och komfort. Ett elektroniskt styrservo och en teknik som bromsar innerhjulen i snäva svängar är också teknik som Jaguar valt för att verkligen kunna utmana BMW och Audi när det kommer till sportiga egenskaper.

Under testdagarna i Spanien testkörde jag tre olika drivlinor samt bilen på racerbanan Navarra, både i torrt och blött underlag. Och här briljerade väghållningen och köregenskaperna på XF. Trots att det är en stor och tung bil lyder den minsta rörelse på ratten och ute på racerbanan var det lätt att känna hur väl bilen sökte fäste och hur precis styrningen var i alla lägen.

En glidarbil du kan pressa

På blöt bana testade vi Jaguars fyrhjulsdrift och systemet skiftade snabbt kraft mellan fram- och bakaxeln beroende på hur jag tog kurvan och på vilket sätt jag hade bromsat för att få vikt på rätt hjul.

Ute på bergsvägarna i gränstrakterna mot Frankrike körde jag riktigt aggressivt utan att få till den vanliga krängningen eller understyrningen. Skönt också att köra en bakhjulsdriven bil som inte blir stående på de drivande hjulen in i kurvorna.

Jaguar XE är på många sätt en glidarbil men du kan pressa den riktigt riktigt hårt.

Jag testade också de fyra olika körprogrammen - sport, normal, eco och blött - och bilen uppträder annorlunda beroende på vad du valt. Speciellt tydlig är skillnaden på gasrespons och växling.

BETYGET: Så bra är Jaguar XF i 10 punkter

Treliters bensinmotorn är bäst

Av de tre olika drivlinorna som jag testade gillade jag bensinmotorn på tre liter allra bäst. Och det är inte för att jag tycker att ett märke som Jaguar ska hålla sig borta från dieslar. Nej, men med den lilla dieseln blev XF lite, lite trögare i ratten.

Speciellt vid motorvägskörning kändes en besvärande tröghet i de små rattrörelserna.

Därtill hade V6-dieseln ett irriterande susande ljud. XF blev helt enkelt bättre balanserad med bensinmotorn som heller inte gav samma motorljud i kupén.

Jag får helt enkelt blunda för förbrukningssiffrorna och CO2-utsläppen för V6-bensinaren.

Dieselmotorerna har å andra sidan riktigt bra förbrukningssiffror. Den lilla tvålitersdieseln - med släktskap från Ford-tiden då motorn köptes in från Peugeot - ger låga 4,3 liter per tio mil. Den större V6-dieseln på tre liter ska nöja sig med 5,5 liter.

Den låga förbrukningen har att göra med att bilen byggts i stora delar i aluminium och att ett nytt golv sänkt luftmotståndet rejält.

Jaguars nya sedanmodeller - både XE och XF - är något helt annat än en Volvo, en Lexus , Mercedes eller en Infiniti. I mitt tycke är Jaguar det märke som kommer närmast Audi och BMW i rena köregenskaper.

Plus att märket har den där annorlunda lystern som många lockas så utav.

BETYGET: Så bra är Jaguar XF i 10 punkter