Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Jaguar XF – betyg i 10 punkter

1. Motor 

Många frågar i dag om de ska köpa diesel eller bensin. Sett till ren förbrukning är det väl ingen tvekan men om plånboken bestämmer är det mer lika mellan de två fossilbränslena. Moderna bensinmotorer har också utvecklat sitt vridmoment och de är i dag mycket körbara även på låga varvtal. Som Jaguars treliters-V6:a. Jaguar säljer också XF med en mindre bensinare och två olika dieselmotorer. Jag gillade bensinmotorn allra mest tack vare fin balans och mycket mjuk men kraftfull gång.



2. Körupplevelse 

Tittar du på måtten för XF så borde det här vara ett motorvägslok. Men tack vare finurlig och påkostad fjädring i kombination med en vridstyv kaross och exakt styrning så blir det här en väldigt trevlig körupplevelse. Kan bara Jaguar också få till en lite lättare känsla i ratten vid normal körning så blir det full poäng. Om jag jämför med stora Audi Q7 känns den bilen fjäderlätt i ratten i normal körning.




3. Utrustning 

Vi vet ännu inte exakt hur den svenska importören har tänkt sig att paketera XF men det verkar som att bra saker som adaptiv farthållare och den större bildskärmen blir tillval. Här är det ofta mindre tillverkare går bort sig på små marknader som den svenska men vi kan hoppas att den utrustningsnivå du vill ha inte ska kosta bortåt 100 000 kronor extra. Tills vi vet blir det en trea i betyg. Lillebror XE har tyvärr snålt med utrustning i grundutförandet - hoppas XF blir bättre.



4. Komfort 

När Jaguar-personalen frågade om jag ville ha skjuts till flygplatsen eller köra de dryga 30 milen själv var det ingen tvekan. Det var en njutning att köra och sitta i XF under två dagar i norra Spanien. Stolarna gav bra stöd och ljudnivån var på de spanska vägarna mycket låg. Både två- och trelitersdieseln hördes i kupén aningen mer än de bästa konkurrenterna och V6-dieseln hade ett störande vinande ljud.



5. Miljö 

Ja, nu har jag alltså valt att betygsätta V6-bensinaren och får väl stå mitt kast. Men siffrorna är ändå inte så hemska om man jämför med andra prestandabilar. Nästan 400 hästkrafter och 450 Nm kräver bränsle men 8,3 liter enligt körcykeln är ändå väl högt. Den här bilen blir svår att köra under litern i verkligheten.



6. Säkerhet 

Autobroms med två kameror som hjälp för att identifiera föremål och fartskillnader finns som tillval - standard på vissa marknader - så vi kunde inte testa systemet i praktiken. Testbilarna hade ingen autobroms eller varning. Systemet som håller bilen kvar i rätt fil var rätt mediokert och jag kopplade snabbt ur funktionen. Valde jag att ratten inte ska påverkas fanns inget ljud utan enbart ett försiktigt skakande som varning. Här behöver Jaguar ta ett tydligare grepp och framför allt erbjuda säkerhetssystemen i grundmodellen. ASPC-funktionen ger bästa grepp på alla underlag i låga farter.



7. Design 

När jag la ut bilder på bilen på sociala medier misstog vissa den för en BMW. Och visst, från sidan är det här verkligen inget speciellt. Det är väl motorhuven som på något sätt särskiljer Jaguar från konkurrenterna. Jag gillar ändå taklinjen och Jaguars design med ett tunt baksäte för att få ett så stort insteg som möjligt.



8. Interiör 

Ni kanske minns Saab 9-5 som var över fem meter lång. XF är nästan lika lång men bilar som VW Passat och Skoda Octavia har ändå mer benutrymme i baksätet. Jaguar har valt en tydlig linje från dörrarna och runt hela vindrutan - ungefär som Opel en gång gjorde med Insignia. Bildskärmarna och knapparna lirar ihop och växelspaken är fortfarnande rätt cool. Men Jaguar får gärna våga mer.



9. Ekonomi 

Priserna för Sverige är konkurrenskraftiga för instegsbilen det är inget något stort påslag jämfört med den förra modellen. Återstår då att se hur importören paketerar bilen och vad den nödvändiga utrustningen kostar. Andrahandsvärdet bör vara bra med tanke på det tidlösa varumärket. En Jaguar är alltid en Jaguar och XF starka sidor - komfort och köregenskaperna - är inget som åldras. 



10. Lasta 

Som vanligt för sedanbilar så är problemet ett litet inkast i bagageutrymmet och det är svårt att lasta allra längst in. Men två stora resväskor eller golfbagar borde gå att få in. Runt föraren är det traditionellt med en mittkonsoll för teknikprylar och fack i dörrarna. Baksätet kunde vara rymligare. 


Totalt: 32 (av 50)


Annons: