Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 apr 2016 11:46

Jaguar F-Pace – Betyg i 10 kategorier

1. MOTOR

Under de två dagarna i Montenegro hinner jag köra tre olika motorer och jag väljer att betygsätta en V6:a på tre liter och 300 hästkrafter. I Sverige blir troligen den mindre tvålitersmotorn volymbilen. Båda dieslarna spinner fint och går väldigt mjukt utan större vibrationer eller högt motorljud.

 

 

 

2. Körupplevelse 

Polisen i Montenegro är aktiv och vi håller oss inom fartgränserna under våra två dagar. Det blir alltså inget högfartstest. Men jag har svårt att tänka mig någon annan suv som kan konkurrera med Jaguar F-Pace vad gäller bredd på köregenskaperna. Bilen går fint på vägen och magnifikt utanför densamma. Styrningen är inte lika lätt som några av konkurrenternas men väldigt följsam och distinkt.

 

 

3. Utrustning

Det gäller att lusläsa tillvalslistan för mycket hänger ihop med olika paket. Automatlåda och fyrhjulsdrift lär bli det allra vanligaste i Sverige och det är bra – då följer en hel del nyttiga saker med av bara farten. Men det är så snålt att inte gummimattor och fyrzons klimatanläggning inte ingår. Jag förstår verkligen inte biltillverkarnas utrustningstaktik – det borde vara enklare att paketera bilarna hårdare och slippa bygga så många olika varianter.

 

 

4. Komfort

Om jag valt att betygsätta bensinmotorn hade det blivit en geting mindre. Men dieseln hörs mindre och upplevs lugnare och behagligare. Riktigt bra baksäte och sköna stolar. Något vindbrus från a-stolpen och vi irriterades av att klimatanläggningen lät mycket när fläkten gick i steg 2, den saktade heller inte in. Det kan låta som ett lyxproblem men när premiumbilarna blivit tystare är det viktigt att klimatanläggningen inte brusar för mycket.

 

 

 

5. Miljö

Det är den egenutvecklade tvålitersdieseln som Jaguar skyltar med när det kommer till CO2-värden. För den motorn stannar det på 129 gram CO2/km. Men sen handlar det förstås om betydligt mer och Jaguar andas inte ens elektrifiering, hybrider eller vätgas. Jaguar har valt att hålla fast vid större motorer när flera konkurrenter gått åt mindre volym.

 

 

6. Säkerhet

Autobroms med igenkänning av gångtrafikanter är bra. Här använder Jaguar både radar och kamera. Men filassistenten är enbart varnande och Jaguar har valt att inte påverka styrningen. Kanske smart - för det här är ett system som kan visa sig vara något kunderna inte vill ha. Att köra på farthållaren i branta upp- och nedförsbackar var magiskt bra och säkert.

 

 

 

7. Design

Jaguar F-Pace har branschens största hjul och en hög marfrigång. Det här påverkar förstås utseendet och F-Pace blir väldigt hög och aggressiv, speciellt framifrån. Från sidan dominerar den långa motorhuven och att hjulen satts i hörnen med korta överhäng - samma filosofi som bland andra Volvo använt till sin nya 90-serie. Trots det har Jaguar lyckats behålla sin särart och inte göra bilen allt för klumpig. Taklinjen är viktig och trots coupéstuket är det högt i tak i baksätet.

 

8. Interiör

Här känner vi igen det mesta från tidigare modeller som XE och XF. En stor, snabb och enkel pekskärm i mitten styr det mesta tillsammans med några knappar. Ratten är också välfylld med knappar och funktioner. Det är ändå enkelt. Jag gillar aktivitetsbandet och de stora symbolerna på skärmen. Många smarta funktioner tillsammans med din telefon. Sittpositionen är hög jämfört med marken, väldigt hög, men jag sitter lågt i relation till instrumentbrädan.

 

 

9. Ekonomi

Prislistan för Sverige börjar på nära 425 000 kronor men slutar sen på minst det dubbla. Med rätt utrustning och den stora dieselmotorn landar du nånstans mittemellan. Plus ett eller annat paket. Därmed är Jaguar med i matchen om premiumkunderna och det finns definitivt spetskunskaper som är till Jaguars fördel i konkurrens med några andra. 

 

 

10. Lasta

Bagageutymmet är rejält och praktiskt och Jaguar har flera usb-uttag och laddställen. Att bilen kan bli en internet-router gör också att du kan lasta tonårsbarnen utan knorr. Stort, platt och bekvämt baksäte. Bagageutrymmet är kantigt och framför allt är det högt upp till toppen på baksätet vilket gör det praktiskt. Mycket får plats under insynsskyddet.

Totalt: 37 (av 50)