Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Insidertipset – så förhandlar du ned bilpriset

Det går alltid att pruta på ett bilköp. Allt Om Bilar har pratat med en före detta säljare hos ett stor välkänd handlare i Stockholmsområdet.

Här avslöjar han hur du prutar bäst på bilköpet. Med hänsyn till hans gamla, och nya, arbetsgivare har han önskat att vara anonym.

Här är hans bästa tips när du ska köpa bil!

1. Få med på köpet

Allra vanligast är att få med lite extra på köpet när man slår till på en ny bil. Vanligaste önskemålen är vinterhjul, motorvärmare och lackkonservering. 

Så länge bilhandlaren kan lösa önskemålen på den egna anläggningen går det att förhandla – kolla upp vilka möjligheter som finns på anläggningen. På hösten är handlarna beredda på att ”ge bort” vinterhjul, och har lagret fullt med hjul öronmärkta åt vissa modeller. Många säljare kan verka svåra på den här punkten – men det är oftast bara ett spel. Tricket är förstås att få dig att känna att du gjort en kanonaffär när du tillslut fått med hjulen.

Och var inte blyg – be om full tank. Det brukar man kunna få.



2. Fyndmånaden

December är den överlägset bästa månaden att handla bil på. Och det gäller framför allt modeller där handlaren inte lyckats nå upp till sina kvoter ännu. Mindre handlare i landet som är nära sin kvot är beredda att sälja bilar med förlust, eftersom det ligger miljonbonusar och väntar för de handlare som lyckas nå sina mål. Kan du vänta till december att köpa ny bil – gör det. Det är nu du är i absolut bästa förhandlingsläge. Lås inte fast dig vid en viss handlare, kolla läget hos flera. Du kan få en riktigt bra deal på en helt ny bil på ett ställe – men kalla handen på ett annat. Allt beror på kvoterna. Och ju närmare årsskiftet du är, desto nervösare blir handlarna.




3. Prisjägare

Det här gillar inte bilhandlaren. Men det kan spara dig tusenlappar. Se till att få ett attraktivt erbjudande från en handlare, med en skriftlig offert. Ta med dig offerten till en konkurrerande handlare och fråga om de kan ge dig ett bättre erbjudande. Men då måste du vara beredd på att göra affär direkt! Bilhandlaren vill alltid göra processen kort med vad de kallar ”prisjägare”.



4. Tajming är viktigt

Säljarna har inte bara kvoter att nå upp till under en månad, utan tävlar också om attraktiva priser i säljtävlingar. I slutet av månaden kan det vara lättare att pruta på priset om säljaren i fråga ligger efter. Om säljaren initialt säger nej till ditt erbjudande, men ber om dina kontaktuppgifter, kan du ha en affär på lut - ha is i magen. Om säljaren inte har ringt tillbaka i slutet av månaden, utgå inte från att affären är död – ring upp själv! Av samma anledning är det en bra idé att bearbeta olika handlare. Och var inte rädd för att byta säljare!



5. Kundnöjdhet

Bilhandlare följer alltid upp en affär med en kundnöjdhetsundersökning – Customer Satisfaction Index, CSI. Det är oerhört viktigt för säljare och handlare att få bra betyg. Får handlaren bra resultat i undersökningarna ligger en bonus med miljonbelopp i potten. Den punkten kan du som köpare lyfta lite diskret i förhandlingen, eftersom betyget är så viktigt för handlaren.



6. Var trevlig

Det låter självklart, men är viktigt av en mycket specifik anledning. Säljaren vet att trevliga kunder oftare ger ett högt kundnöjdhetsbetyg – och är beredd att gå ett steg extra för din skull. Att vara snäsig, jobbig, påstridig och dryg är en garanterad väg till en dålig bilaffär. Säljaren vet att han ändå kommer att få bottenbetyg och straffar dig med att inte ge dig någonting gratis.



7. Förhandla ränta

Foto: Eszter Szepessy

Innan du beger dig till handlaren; kolla vilka låneerbjudanden du kan få. Säljaren vill gärna ordna finansiering eftersom det finns provision inblandat, och här kan det finnas möjlighet att pressa räntan. Gör det här som ett sista steg – eftersom säljaren kommer att begära ett snabbt avslut om du får ett bra finansieringserbjudande.



8. Ställ många frågor

Se till att fråga mycket. Här har du en chans att känna in läget. Berätta vad du har för budget, och även om du är lite kort på pengar – går det att lösa ändå? Se vad säljaren hittar på. Kanske finns det en annan bil som handlaren gärna vill bli av med, där det finns större förhandlingsutrymme. Men se upp för utgående modeller. Det du vinner i inköp förlorar du garanterat i andrahandsvärde! Återigen – var inte rädd för att byta säljare.



9. Det här kan du glömma

Foto: Dorling Kindersley

Bilar levereras i specifika utföranden. Det är ingen idé att du till exempel tjatar om att få 20-tumshjul på en bil som har 17-tumsfälgar. Handlaren byter inte hjul mellan nya bilar. Allt går förstås att lösa om du betalar. Men det du ska göra är att beställa en bil som har rätt utrustning och hjul från fabriken.



10. Byt inte in bilen

Att byta in din bil är en dålig affär. Det säljaren gör, framför allt om det är en äldre bil eller ”fel” märke, är att ringa runt till andra handlare som får lägga bud på bilen osedd via telefon – den som ger högsta budet vinner. Summan, som naturligtvis är långt under marknadsvärdet är vad du får i inbytespris. Sälj bilen privat i stället. Vill du bli av med den snabbt, lägg dig ganska lågt i pris. Du kommer ändå att få bättre betalt än av handlaren!

Annons: