Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ingen hjälm behövs på BMW:s nya mc

BMW motorrad VISION NEXT 100
Foto: BMW
BMW motorrad VISION NEXT 100
Foto: BMW
BMW motorrad VISION NEXT 100
Foto: BMW
BMW motorrad VISION NEXT 100
Foto: BMW
BMW motorrad VISION NEXT 100
Foto: BMW

Spana in mc:n som du kan åka utan skydd!

BMW:s nya koncepthoj håller balansen på egen hand – och du ska inte kunna vurpa.

Tanken är att förarna av denna BMW-mc – prototypen kallas Motorrad Vision Next 100 – inte ska behöva ha skyddsutrustning under körning. Detta tack vare självbalanseringen vilken ska innebära att föraren – i princip – aldrig kan vurpa med motorcykeln. Avancerad teknik och själkörande egenskaper gör att motorcykeln aldrig kommer att hamna ur kurs och köra av vägen eller krocka.

– Det självbalanserade systemet gör att föraren alltid är skyddad. I framtiden kommer motorcyklister att kunna njuta av mc-körning utan skyddsutrustning, säger Edgar Heinrich, designchef på BMW:s mc-division, till den engelska nyhetssajten dailymail.co.uk.

Motorcykeln är eldriven och har tagits fram i samband med den tyska fordontillverkarens 100-årsjubileum.

Står upprätt själv vid rödljuset

Motorcykeln är konstruerad för att kunna stå upprätt även vid ett fullständigt stopp. En bågliknande ställning – "flexframe" – sträcker sig från det främre till det bakre hjulet. Det innebär att Motorrad Vision Next 100 kan styras utan de olika lederna som finns på dagens konventionella motorcyklar.

Balanseringssystemet kommer att "säkerställa en särskilt smidig och dynamisk åkupplevelse", enligt BMW.

Systemet är ständigt aktivt, men förblir lugnt tills en varning utfärdas för att föraren gör en sen reaktion. Då träder balanseringen i kraft.

Kör med hjälp av avancerade glasögon

Föraren kan också interagera med motorcykeln med hjälp av ett par dataglasögon, som täcker förarens hela synfält. Glasögonen visar relevanta data i fyra utsedda visningsområden.

Vad de visar styrs av förarens ögonrörelser. Vid titt upp eller nedåt ändras innehållet.

Titt uppåt aktiverar backfunktionen i visiret, vilket gör att föraren kan se vad som händer på vägen bakom.

Sänks ögonen öppnas en meny där föraren kan välja alternativ genom att peka med fingret. Bland annat en karta som visar förarens utvalda vägsträcka.

Vid titt rakt fram stängs informationen av eftersom föraren då fokuserar på vägen.

När BMW:s nya konceptmotorcykel kan komma i produktion är oklart. Den självbalanserande tekniken är fortfarande i utvecklingsstadiet.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: