Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 okt 2006 10:05

Uppdaterad 17 okt 2006 10:16

"Inför nollgräns för alkohol i trafiken"

HÖGSTA HÖNSET. Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö pendlar från hemmet i Älvsjö till jobbet i Borlänge.

HÖGSTA HÖNSET. Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö pendlar från hemmet i Älvsjö till jobbet i Borlänge.

Med dagens promillegräns kan du ta ett glas vin till maten
och ändå köra bil efter ett par timmar.
Det vill Vägverkets chef Ingemar Skogö sätta stopp för.
Den 57-årige generaldirektören, som tillträdde sin tjänst på Vägverket i april 2001, avslöjar tidigt i vårt samtal att han inte är någon större bilkännare - han har aldrig själv ens ägt en egen bil. En av de viktigaste frågorna för Ingemar Skogö är Nollvisionen. Ett tufft mål att nå. - Delmålet i Nollvisionen att vi ska vara nere i 270 döda i trafiken nästa år ser ut som en otroligt tuff utmaning. Det ska till mycket om vi ska klara det, säger Ingemar Skogö.

Nya hastighetskameror

Ett steg i att nå Nollvisionen är de 700 nya hastighetskamerorna som ska placeras ut runtom i landet under 2006. - De första kamerorna som sattes upp i Askersund har visat att hastigheten sänktes mellan fyra och åtta km/tim i snitt och det är ju jättebra. Vår idé med fartkamerorna är faktiskt inte att folk ska åka dit, vi vill bara få ner hastigheterna och rädda liv. Hur många fartkameror finns det i planeringen? - Jag tror att vi kommer att ha runt 1 000 hastighetskameror i Sverige inom några år, men då tror jag också att några av dem kommer att vara mobila enheter. Har du själv fastnat i en fartkamera? - Nej, aldrig. Åkte dock dit i en kontroll för tio år sedan, det var innan jag började på Vägverket. Jag försöker alltid att hålla hastigheten, det är ju faktiskt rätt skönt att åka i rätt hastighet, ganska avstressande. Varje dag kör omkring 15 000 människor påverkade i trafiken. I dag har vi 0,2 i promillegräns, är det så bra egentligen? - Jag tycker att vi i Sverige borde ha en nollgräns när det gäller alkohol och trafik. 0,2 promille, som vi har det i dag, är ju menat som en nollgräns, men som det är nu vet ju människor att det går att dricka ett glas vin eller en öl till maten och ändå köra några timmar senare. Enligt nya undersökningar är det nästan lika farligt att prata i mobiltelefon som att köra påverkad. Hur ställer du dig till ett eventuellt mobilförbud på vägarna i Sverige? - Vi har tittat på det inom Vägverket. Ryggmärgen säger att det borde förbjudas, mobiltelefonsamtal är ju något som distraherar i trafiken.