ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Importera bil – så gör du steg för steg

Volvo XC60 2010 2,4d<br>Tyskland: 10000 mil: 147 000 kr<br>Sverige 8900 mil:184500 kr<br>Skillnad: 37500 kr

Volvo XC60 2010 2,4d
Tyskland: 10000 mil: 147 000 kr
Sverige 8900 mil:184500 kr
Skillnad: 37500 kr

1/8

Volvo XC90 D5 2006<br>Tyskland: 13400 mil: 68 890 kr.<br>Sverige: 13500 mil: 124900 kr.<br>Skillnad: 56 010 kr

Volvo XC90 D5 2006
Tyskland: 13400 mil: 68 890 kr.
Sverige: 13500 mil: 124900 kr.
Skillnad: 56 010 kr

2/8

Volvo XC70 2007 D5<br>Tyskland 12000 mil:  118000 kr<br>Sverige 13500 mil: 123500 kr<br>Skillnad: 5500 kr

Volvo XC70 2007 D5
Tyskland 12000 mil: 118000 kr
Sverige 13500 mil: 123500 kr
Skillnad: 5500 kr

3/8

Volvo V70 2007 2,0D<br>Tyskland 9700 mil: 118000 kr<br>Sverige d5 2008: 139000 kr<br>Skillnad:  21000 kr

Volvo V70 2007 2,0D
Tyskland 9700 mil: 118000 kr
Sverige d5 2008: 139000 kr
Skillnad: 21000 kr

4/8

BMW 525d X-Drive 2012<br>Tyskland 7500 mil: 256600 kr<br>Sverige 9600 mil: 289000 kr<br>Skillnad: 32400 kr

BMW 525d X-Drive 2012
Tyskland 7500 mil: 256600 kr
Sverige 9600 mil: 289000 kr
Skillnad: 32400 kr

5/8

Foto: Bmw Ag - For Editorial Purpose

Audi a4 2,0 TDI 170<br>Tyskland 9300 mil: 132000 kr<br>Sverige 9200 mil: 159900 kr<br>Skillnad: 27900 kr

Audi a4 2,0 TDI 170
Tyskland 9300 mil: 132000 kr
Sverige 9200 mil: 159900 kr
Skillnad: 27900 kr

6/8

Subaru Forester 2,0D 2008<br>Tyskland 9900 mil: 125000 kr<br>Sverige 9300 mil: 169000 kr<br>Skillnad: 44000 kr

Subaru Forester 2,0D 2008
Tyskland 9900 mil: 125000 kr
Sverige 9300 mil: 169000 kr
Skillnad: 44000 kr

7/8

Citroën C6 2,7 HDi 2007<br>Tyskland 5400 mil: 91900 kr<br>Sverige 9900 mil: 139000 kr<br>Skillnad: 48000 kr

Citroën C6 2,7 HDi 2007
Tyskland 5400 mil: 91900 kr
Sverige 9900 mil: 139000 kr
Skillnad: 48000 kr

8/8

Importera bil – så gör du steg för steg

Du kan spara 50 000 kronor på att importera drömbilen från Europa.

ALLT OM BILAR:s Lars Nilsson guidar dig genom importen – steg för steg. Häng med!

Att importera bilen från Europa behöver inte nödvändigtvis vara en bra affär. Vissa bilmodeller kostar ungefär lika mycket i Tyskland, Italien eller Holland som här hemma i Sverige.

På andra bilmodeller är däremot prisskillnaderna stora – och för dig som är påläst och kan tänka dig att lägga ett par dagar på ett europaäventyr finns det fina pengar att spara.

En fördel med Europa är att utbudet av bilar är gigantiskt mycket större än i Sverige. Flera hundra miljoner människor i Europa jämfört med 9,5 i Sverige säger allt och det går därmed att specificera nästan på pricken vilken extrautrustning du vill att bilen ska ha.

Se upp med fallgroparna

Att importera bil kräver dock en hel del arbete och det gäller att veta vilka fallgropar man ska se upp med.

En av detaljerna man ska ha med i beräkningen är att den importerade bilen – om du någon gång ska sälja den – betingar ett något lägre pris än en ”svensksåld”.

Oklart varför egentligen – att en Volvo XC90 som körts fem år på saltade vintervägar i Stockholm ska vara 10-20 000 kronor mer värd än en välskött tysk dito där det i princip aldrig saltas några vägar är svårt att förstå.

Ändå är den många sköna tusenlappar billigare i Europa och det kan man som köpare dra nytta av.

Autobahnsliten, ja – visst kan det vara så, men samtidigt kör många bilägare hetsigt även hemma i Sverige. Det gäller att vara på sin vakt och undersöka bilen ordentligt innan köpet – både här hemma och utomlands.

Flera orsaker till billigare bilar

Orsakerna till att bilarna är billigare i Europa är flera. Bland annat har motorstarka och exklusiva bilar med mycket utrustning högre fordonsskatt i Tyskland, Italien och Holland.

”Superbollo” heter straffskatten på lyxigare bilar med högre utsläpp i Italien medan den heter BPM i Holland.

Köper du bilen från Holland och exporterar den till Sverige kan den tidigare ägaren eller bilfirman få tillbaka en rätt stor summa när du registrerat bilen i Sverige.

Det kan handla om så mycket som 12-20 000 kronor. Pengar som gör att du kan pressa priset ordentligt på bilar i Holland!

Detta gäller dock bara bilar som är registrerade första gången från 2007 och framåt.

Generellt sett går det att spara mer pengar genom att importera bilen i de högre prisintervallerna kring 150 000 kronor och uppåt.

Kostar 5-7000 kronor att importera

Kostnaden för att importera en bil specificerar vi i faktarutan här intill men generellt sett brukar det kosta omkring 5-7000 kronor. Ibland mer, ibland mindre bland annat beroende på hur billigt lågprisflyg det går att hitta samt hur många övernattningar det kan bli fråga om.

Är du riktigt cool köper du bilen utan att ha sett den och skickar hem den med transportbåt- eller lastbil för några tusenlappar.

Men då tar du en stor risk.