Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 mar 2020 12:57

Imponerande av Koenigsegg – men det kommer mera

1/2

Foto: Koenigsegg / Koenigsegg

Koenigsegg visade nya Gemera i Genève.

Koenigsegg visade nya Gemera i Genève.

2/2

Christian von Koenigsegg stal showen igen.

Med nya bilen Gemera kör Koenigsegg in i batteriåldern då bilen är en laddhybrid.

Den nya drivlinan imponerar men vi har bara sett början av vad Koenigsegg ska åstadkomma inom den nya bilkoncernen som leds av Nevs och kinesiska fastighetsbolaget Evergrande.

En ny supersportbil från Koenigsegg hör till huvudattraktionerna under bilsalongen i Genève. I fjol visade Christian von Koenigsegg sin nya supersportbil Jesko och bilen blev direkt salongens absoluta höjdpunkt.

I år ställdes bilsalongen in men Christian von Koenigsegg stal ändå showen när han visade nya Gemera – en supersportbil med familjeprestanda då den är fyrsitsig och med plats för bagage. 

Drivlinan imponerar som vanligt. 3 500 newtonmeter, 1 700 hästkrafter, 0-100 km/tim på 1,9 sekunder och det går att köra bilen på el i fem mil. Prislappen är också extrem: cirka 17 miljoner kronor. Det är betydligt högre än förhandstipset som pratade om tio miljoner kronor.

Priset är ändå en liten fingervisning om vad som kommer från Koenigsegg, det vill säga fler billiga bilar. Tillsammans med Nevs och fastighetsbolaget Evergrande planeras en massiv produktlansering av nya bilar och nya tjänster. Det viskades om en att en konceptbil skulle visas redan i Genève men nu dröjer det troligen till efter sommaren. 

Evergrande har som målsättning att bli världens största biltillverkare inom tre till fem år. Det låter som en överambitiös plan men Evergrande har tvärtemot många andra uppstickare börjat i rätt ände. Det kinesiska företaget har säkrat kapital och bokat produktionskapacitet. Från Koenigsegg kommer teknisk kunskap och det senaste året har ägnats åt att teckna avtal med underleverantörer. Evergrande och Nevs har inte, som flera andra, visat upp de nya bilarna och lovat en stor produktion. Men de nya bilmodellerna kommer så klart.

Om jag får gissa så kommer det en mellanstor eldriven suv redan i höst och är det en konceptbil som visascså är den väldigt lik den produktionsklara bilen. 

Koenigsegg blir prestandamärket i den nya bilkoncernen och med Koenigseggs starka varumärke har Evergrande något som många andra bilkoncerner kämpar för att få: trovärdighet i teknik och prestanda. Kan Koenigsegg och Evergrande skapa en stege av varumärken från Koenigsegg och neråt har de alla möjligheter att också hitta lönsamhet. För det är på de allra dyraste bilarna som biltillverkarna tjänar allra mest.

Redan från start har Evergrande lagt minst lika mycket resurser på tilläggstjänster och självkörande bilar. Även det borgar för att den här satsningen har bättre förutsättningar att lyckas än andra.

Så nu är det upp till bevis för Koenigsegg, Nevs och Evergrande. Klarar företaget att leverera attraktiva bilar till bra pris? Går det att tjäna tillräckligt med pengar på digitala tjänster och bildelningstjänster? Går det att på allvar få fart på den insomnade biltillverkningen i Trollhättan?