ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

I deras husbilar bor du lyxigare än på Hilton

Publicerad 17 jul 2012 12.11
CREDO.

CREDO.

1/14

Foto: Rolf Nachbar

CREDO.

CREDO.

2/14

CARVER.

CARVER.

3/14

BIL I BIL. En del av Concordes modeller finns med garage.

BIL I BIL. En del av Concordes modeller finns med garage.

4/14

CARVER.

CARVER.

5/14

Foto: Rolf Nachbar

CARVER.

CARVER.

6/14

Foto: Rolf Nachbar

CHARISMA III.

CHARISMA III.

7/14

CHARISMA III.

CHARISMA III.

8/14

Foto: Rolf Nachbar

CHARISMA III.

CHARISMA III.

9/14

Foto: Rolf Nachbar

CRUISER C1 OCH LINER PLUS.

CRUISER C1 OCH LINER PLUS.

10/14

CRUISER C1.

CRUISER C1.

11/14

CRUISER C1.

CRUISER C1.

12/14

LINER PLUS.

LINER PLUS.

13/14

LINER PLUS.

LINER PLUS.

14/14

Tyska Concorde Reisemobile är kända för sina lyxiga husbilar. Nu har nyheterna för 2013 kommit – ta en titt på hur bilarna ser ut inuti!

Bilder och info är nu släppta om nästa års husbilar från tyska Concorde.

Inför 2013 kommer Concorde omarbeta modellserien Credo. Tidigare har en del av modellerna haft chassi baserat på Fiat Ducato medan andra haft Iveco Daily, men från och med nästa år är det Ducato-chassi som gäller på samtliga varianter av Credo. Alla planlösningar bygger på Fiat Ducato 150 Multi Jet och som tillval finns automatväxellåda och 4-kanals luftfjädring.

Invändigt har Credo Emotion 831 L en L-formad sittgrupp (längd 170 centimeter) och ett skjutbart bord, med plats för fyra, i främre delen av bilen. Mittemot ligger det kylskåpsutrustade köket. Om man fortsätter inåt i bilen kommer badrummet som har separat duschutrymme. Längst bak finns två sängar i längdriktningen.

I Credo Emotion 831 L/S är skillnaden att sittgruppen är kortad, vilket möjliggör att två extra klädskåp får plats i bakpartiet. Emotion 831 M är likadan som L/S förutom att den har dubbelsäng, med två klädskåp vid huvudänden.

Alkovmodellserien Credo Action kommer att se oförändrad ut under 2013. Credo Emotion 693 H utgår.

Plats för garage

Serien Carver får tillökning nästa år. Det är Concorde Charisma Classic som uppgår i Carver och därmed försvinner Charisma Classic-serien under eget namn.

Det finns nio olika planlösningar att välja bland i Carver-modellserien. Modellerna 890 M och 890 G har dubbelsäng i bakpartiet som standard. Den som vill kan förlänga 890 G till 9,15 meter – och därmed få plats för ett garage i bakpartiet som rymmer en Smart-bil.

Spisen från Charisma Classic kommer användas i alla kök. En nyhet för 2013 är att ett medicinskåp i köket ingår. Ett tillval som finns är chassiversionen Iveco Daily 70C21 som kan ge ett högre dubbelgolv. Det går också att välja till busstorkarsystem. Carver har tre nya planlösningar som tillval som alla har en bar i stället för en sittgrupp i bilens framparti.

771 HS, 840 L och Carver 820 L utgår.

Har handdukstorkare

Charisma Classic försvinner alltså, men uppföljaren Charisma III lever vidare – och utökas. Till de tre tidigare planlösningarna tillkommer nu två: 900 MD och 900 LS. Interiören går att få i två olika trästilar: europeisk teak och europeisk wenge.

Charisma III 850 L är den kortaste bilen i modellserien med sina 8,59 meter. Den går att få med antingen Iveco Daily- eller MAN TGL-chassi. I bodelen finns sittgrupp och kök, med kylskåp och frys. Badrummet har separat duschutrymme och en handdukstorkare.

Charisma III 900 M skiljer sig från 850 L genom att den har en dubbelsäng i stället för enkelsängar.

I nästa modell, 900 MD, är skillnaden mot 900 M att förstnämnda har ett annorlunda format badrum. Toaletten och duschen ligger mittemot varandra med handfatet i mitten och det möjliggör att man kan ta sig till sovrummet från två håll: både från höger och vänster om handfatet.

Det är separata sängar som gäller i 900 LS, men de kan faktiskt flyttas ihop. Två extra klädskåp i bakpartiet är nytt för i år på den modellen.

En bil som liknar 900 M är Charisma III 920 G. Den har också dubbelsäng, men under sängen finns ett garage som har plats för en Smart-bil. Standarden på 920 G är byggd på Iveco Daily 70C17-chassi.

Alkovvarianten

Nu går vi över till en alkovbil – Concorde Cruiser C1 har nämligen den uppbyggnaden, med en fast säng över förarhytten. I nästa års modeller går det att välja bland tio planlösningar till Cruiser C1. Standard i dem är en rund sittgrupp, men det går att göra ett exklusivt tillval. Serien Cruiser, alltså utan ettan, finns inte kvar i eget namn utan går in i Cruiser 1.

Den mest sparsmakade varianten är Cruiser C1 840 H (med en längd på 8,33 meter) medan värstingen är 9,99 meter långa Cruiser C1 990 G, som har ett Smart-garage i bakpartiet. Den baseras på ett 12-tons chassi från MAN vilket också Cruiser C1 940 M/MR gör.

Den här serien har fått sig en upplyftning, vilket särskilt märks i köket, med nya material och ergonomiska stuvutrymmen. Alla kök har kyl och frys och i toppmodellen finns utdragsskåp.

Tre miljoner kronor

Dyrast och värst är modellserien Liner Plus – en bjässe på 7,5 ton. Från och med i år försvinner serien Liner in i Liner Plus. Det finns elva planlösningar och i samtliga finns möjligheten att välja vilken sorts sittgrupp man vill ha. Längst av modellerna är Concorde Liner Plus 1150 GMini med en totallängd på 11,60 meter. Liner Plus har en loungeversion, men ett alternativ man kan välja är att i stället få en bar med separata stolar.

Här går det att som kund bestämma träslag på interiören. Det finns fyra varianter: amerikansk körsbär, nöt, palisander och rökt ek.

Och vad kostar då en lyxhusbil från Concorde? Ja, årets prislistor är ännu inte ute, men för 2012 års modeller var prislappen från cirka 1 miljon kronor, för den billigaste Credon, upp till 3 miljoner för värsta varianten av Liner Plus.