Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 aug 2014 07:00

Hyundai Grand Santa Fe: Längre succésuv

Hyundai Grand Santa Fe.

Hyundai Grand Santa Fe.

1/5

Foto: David Jakobsson

Hyundai Grand Santa Fe.

Hyundai Grand Santa Fe.

2/5

Foto: David Jakobsson

Hyundai Grand Santa Fe.

Hyundai Grand Santa Fe.

3/5

Foto: David Jakobsson

Hyundai Grand Santa Fe.

Hyundai Grand Santa Fe.

4/5

Foto: David Jakobsson

Hyundai Grand Santa Fe.

Hyundai Grand Santa Fe.

5/5

Foto: David Jakobsson

För drygt tolv år sedan var det Sveriges mest sålda suv. I dag lever Hyundai Santa Fe en anonym tillvaro i skuggan av sina arvtagare. Kan då en utsträckt och förlängd version åter ställa vagnen i rampljuset? Visst, om det inte vore för priset.

Efter millennieskiftet lanserade Hyundai sin allra första Santa Fe som i ett nafs blev Sveriges mest sålda suv.

Vad hindrar då dagens Grand Santa Fe att upprepa succén? Nästan ingenting, om det inte vore för att den var billig då och dyr i dag. För, håll i dig nu, nu kostar en Grand Santa Fe 469 900 kronor.

En rejäl pjäs

Namnet Grand innebär att vanliga Santa Fe vuxit med 22,5 centimeter till knappt fem meter. Resultatet är en rejäl pjäs. Redan korta Santa Fe finns med sju sittplatser, men här får man ordentligt med utrymme. Den andra sätesraden kan skjutas i längdled vilket gör den tredje och bakersta raden användbar. När stolarna inte används fälls de ner i golvet och i femsitsigt utförande rymmer bagageutrymmet 634 liter.

Motorn, en 2,2-liters dieselfyra, har 197 hästkrafter och gör sitt jobb utan att vare sig briljera eller fallera. Förbrukningen på 0,76 liter per mil får anses som godkänt sett till storlek och biltyp.

Saknar känsla

Grand Santa Fe ger amerikanska vibbar, men tyvärr har de bekväma långfärdsegenskaperna försvunnit. Trots mjuk fjädring går Grand Santa Fe hårt över vägskador, de höga 19-tumshjulen fyller kupén med ljud och styrningen saknar allt vad känsla heter. Bilen går visserligen att ställa i tre lägen, men oavsett sport-, komfort- eller normalläge filtrerar styrservon obönhörligen bort närvarokänslan.

Om bara priset vore rätt skulle det vara detaljer som går att leva med. Grand Santa Fe är en tämligen trevlig bil och den förlängda Grand kostar bara 25 000 kronor mer än en kort. Problemet är att den enbart säljs full av utrustning, vilket får priset att springa i väg. Dessutom saknas flera viktiga säkerhetssystem och spjutspetstekniken lyser med sin frånvaro. I dag krävs mer för att spela i högsta ligan, åtminstone när det gäller bilar.