Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 nov 2015 14:08

Honda har äntligen fått ordning på Jazz

Honda Jazz

Honda Jazz

1/6

Foto: David Jakobsson

Honda Jazz

Honda Jazz

2/6

Foto: David Jakobsson

Honda Jazz

Honda Jazz

3/6

Foto: David Jakobsson

Honda Jazz

Honda Jazz

4/6

Foto: David Jakobsson

Honda Jazz

Honda Jazz

5/6

Foto: David Jakobsson

Honda Jazz

Honda Jazz

6/6

Foto: David Jakobsson

TANNIS. Äntligen har Honda fått ordning på designen av Jazz.

Tråkiga Jazz kan nu konkurrera i småbilsklassen - till exempel med ett stort baksäte och modern instrumentering och bra utrustningsnivå.

Lite kortare och lite högre. Men med en snyggare och mera modern design. Det är det första synliga intrycket av nya Honda Jazz. För precis som med HR-V har Honda ritat en lite kaxigare bil som syns på vägen. Därmed har Honda också fått ihop sin modellfamilj lite mer - CR-V och HR-V har ett tydligt släktskap och även Jazz och Civic hänger ihop på ett tydligare sätt.

De nya måtten märks kanske allra mest i baksätet där vuxna personer sitter riktigt bra. Inga problem ens med takhöjden och här kan Jazz konkurrera med betydligt dyrare och större modeller. Men går det verkligen att sälja en småbil med hjälp av ett stort baksäte? Är det inte lite som att ödsla resurser på något som de potentiella bilköparna av den här sortens bil inte efterfrågar?

BETYG+BILDER: Så bra är nya Jazz i 10 kategorier

Jazz bäst för dem som kör korta sträckor

Nja, säg inte det. Många som väljer en lite mindre bil - som andrabil eller som en bil som används för kortare resor - har ändå ett behov av att skjutsa människor. Med ett rejält baksäte har Jazz skaffat sig en position som den lilla bilen du kan ha som den enda på garageuppfarten.

Om du inte tycker om att köra långt vill säga - för då visar Jazz upp tydliga småbilstendenser. Ska den lilla bilen fungera för resor 40-50 mil eller mer till sommarstugan i snabb motorvägsfart krävs det lite mer av ljudisolering för vägljud och vindbrus, bekväma stolar och mer kraft i motorn.

Under testveckan i Danmark med Årets Bil-juryn har vi två Jazz att välja emellan - båda med 1,3-liters bensinmotor men en med sexväxlad manuell låda och en med den steglösa CVT-lådan. Och trots att Honda arbetat mycket med CVT-lådan för att anpassa den till Europa - lådan har rullat i Japan i ett år - väljer jag snabbt som ögat den manuella. Jag tycker inte alls om CVT-lådan och har hittills inte kört en enda Europaanpassad version som fungerar bra.

Den sexväxlade manuella behöver jobbas hårt för att bensinmotorn på 1,3 liter ska orka. Ett irriterande inslag är att backväxeln ligger bortom sexan i stället för som brukligt närmast föraren. Det fungerar inte alls bra.

 

BETYG+BILDER: Så bra är nya Jazz i 10 kategorier

Välutrustad till lågt pris

Ute på de danska landsvägarna irriterare också filvarnaren som piper ihärdigt så fort jag närmar mig mittlinjen, men den är helt tyst när jag är på väg ner i diket. Här behövs intrimning.

Inredningen och instrumenteringen har till stora delar hämtats från HR-V vilket betyder en stor och tydlig bildskärm i mittkonsolen.

Här har Honda också fått ihop logistiken - instrumenten är lättjobbade och tydliga.

Med ett lågt instegspris och ändå relativt hög utrustningsnivå - autobroms för stadstrafik är standard - gör att Honda Jazz kan bli ett alternativ i den tuffa småbilsklassen. Men ska Jazz locka till sig fler än de som redan äger en HR-V eller CR-V och vill ha en andrabil behöver Honda-handlarna runtom i landet jobba hårt. Jazz riskerar att bli bara något för de få som verkligen hittar fram till bilen.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Jazz i 10 kategorier