CR-V är en bra kompromiss mellan en suv och en stor kombi. Bilen är praktiskt med bra utrymmen för passagerare och packning och CR-V går att välja med fyrhjulsdrift för bra framkomlighet på dåliga vägar.
Någon terrängbil är den inte, markfrigången är bara 15,5 centimeter på de tvåhjulsdrivna och 16,5 på de fyrhjulsdrivna bilarna. Men CR-V är smidig att ha att göra med i stan. Man har bra överblick (om man bortser från den usla bakåtsikten) och bilen är lätt att manövrera.
■ BETYG 10 punkter – så bra är nya CR-V
Ny motor och bättre säkerhet
I och med uppdateringen ger nu Honda sin CR-V en ny dieselmotor på 1,6 liter och 160 hästkrafter. Den nya motorn, som har ett vridmoment på 350 Nm, är ett lyft.
Till motorn kommer också en ny niostegad automatlåda att erbjudas.
CR-V uppdateras också när det gäller säkerheten, och det här är kanske den viktigaste nyheten. Bilen får nu City Brake som standard, ett system som ska upptäcka hinder och sen själv bromsar om föraren inte skulle hinna med.
Ny adaptiv farthållare
Säkerhetspaketet Honda Sensing kommer också som tillval. Det innehåller bland annat en ny adaptiv farthållare – och det här är en smart pryl.
Bilen håller koll på omgivande trafik och räknar sen ut sannolikheten för att ett fordon ska byta fil och köra in framför.
Vi känner att systemet jobbar – färden blir dock ryckig och när vi får fritt spår tar det för lång tid för elektroniken att fatta att det är dags att accelerera igen.
Ingen stor grej. Men när vi vid ett tillfälle kom ikapp en silverfärgad Golf struntade den adaptiva farthållaren att slå av på farten och vi fick bromsa själva. Det är en större grej.
Nya CR-V är ännu inte prissatt, men en välutrustad Executive-version med fyrhjulsdrift, nya dieseln och automatlåda kommer att kosta någonstans omkring 365 000 kronor. Prisvärt.