Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 jan 2014 08:00

Honda Civic Tourer ger liv i backluckan

1/5

Foto: David Jakobsson

"Det här är en praktisk kärra som utan tvekan konkurrerar med de bästa i segmentet. Ett lastutrymme på mäktiga 624 liter med baksätet uppfällt imponerar."

"Det här är en praktisk kärra som utan tvekan konkurrerar med de bästa i segmentet. Ett lastutrymme på mäktiga 624 liter med baksätet uppfällt imponerar."

2/5

Foto: David Jakobsson

Honda har lyckats bra med inredningen som andas kvalitet.

Honda har lyckats bra med inredningen som andas kvalitet.

3/5

Foto: David Jakobsson

4/5

Foto: David Jakobsson

Det finns gott om utrymme i baksätet.

Det finns gott om utrymme i baksätet.

5/5

Foto: David Jakobsson

Biltillverkarna har pepprat marknaden med nya smarta kombibilar den senaste tiden – men få har varit speciellt roliga.

Nu kommer dock Honda Civic Tourer snart till Sverige. Och det här är en förnuftig bil som också kan få det att glittra till i ögonen hos en och annan bilentusiast.

Det är inte lätt att sticka ut i den växande kombi­världen. Men Civic Tourer lyckas. ­Precis som femdörrarsversionen är Civic Tourer en verkligt spänstig bil, kanske är det här den mest körglada modellen i sin klass. En rapp styrning och ett fint chassi lockar till aktiv körning och många leenden på kurviga vägar.

Samtidigt är det här en praktisk kärra som utan tvekan konkurrerar med de bästa i segmentet. Ett lastutrymme på mäktiga 624 liter med baksätet uppfällt imponerar. De smarta lösningarna för att fälla säten och skapa ­flexibla lastmöjligheter imponerar också. Tourer är dessutom sällsynt lättlastad med sin låga lasttröskel och drygt en meter breda baklucka. Utrymmena i bilen är också helt okej.

Måste varva hårt

Det som inte imponerar med Honda ­Civic Tourer är den enda bensinmotor som bilen marknadsförs med. Det här är en bullrig maskin som måste varvas hårt för att vakna till liv. Den moderna 1,6-litersdieseln är däremot en riktig pärla, som trots låg bränsleförbrukning förhöjer körglädjen i Civic.

Honda har spottat upp sig lite när det gäller säkerheten. Femdörrarsversionen fick sina fem stjärnor i Euro Ncap och flera nya säkerhets­system som filbytesvarnare, autobroms och kollisionsvarnare har tillkommit på tillvalslistorna.

Dyrare än konkurrenterna

Grundpriserna på Honda Civic Tourer är ganska höga om man jämför med konkurrenternas. Dieseln börjar på 204 900 kronor, vilket är dyrare än många konkurrenter. Civic Tourer har dock en del utrustning från start och utrustningspaketen med övrigt godis är prisvärda. ­Civic har visat sig vara riktigt välbyggda grejer, det har resulterat i ett stabilt andrahandsvärde. Det borgar förmodligen för att slutnotan för Hondan ändå blir bra.