Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Höjd bensinskatt en nagel i ögat

Bensinpriset kommer att höjas med 60 öre per liter i och med skattehöjningen.
Foto: Ludvig Thunman/Kvp/Expressen

Veckans snackis har varit regeringens förslag om höjd skatt på bensin och diesel.

Ett brutet vallöfte och en nagel i ögat på många som använder sin bil dagligen.

Kanske är jag cynisk och luttrad men jag tycker ändå inte att själva förslaget om höjd skatt var det allra mest upprörande.

Kraftigt höjd skatt på bensin och diesel betyder framför allt två saker:

■ Klart högre månadskostnad för alla som är beroende av bilen, till exempel alla som bor i glesbygd eller där kollektivtrafiken inte är ett alternativ till den egna bilen.

■ Höjda kostnader på varor och tjänster som innefattar någon form av transport - det vill säga det mesta.

I den andra vågskålen finns ökade intäkter till staten och pengar som kan användas till viktiga utgiftsposter.

Och om priset på bensin och diesel får oss att köra mindre och transportera mindre betyder det också lägre utsläpp av skadliga saker i miljön.

LÄS MER: ”All skatt är inte dålig – inte ens på bensin”

Förklaringar saknas

Självklart har många gnällt och klagat över förslaget. Det är tacksamt att prata om brutna vallöften och svikna väljare. Oppositionen passar förstås på liksom alla som vill klaga på regeringen och etablissemanget.

Jag har skrivit det förut och skriver det igen - allt är så sorligt förutsägbart och det leder ingenvart.

Jag hade gärna sett att regeringen förklarat mer om varför det är de som köper bensin och diesel som ska betala i stället för att till exempel ta ut skattehöjningen solidariskt via inkomstskatten.

Jag hade gärna sett en tydligare pedagogisk förklaring till hur ökade skatter verkligen ska leda till lägre utsläpp.

För om det är så att regeringen verkligen vill att vi köper färre liter bensin och diesel eftersom det blir för dyrt så kommer heller inte staten att få in mer pengar till de satsningar de säger sig vilja göra i sin budget.

Nytt skattesystem i vår

I vår ska regeringen ta ställning till ett slags utlåtande om hur bilar ska beskattas och eventuellt subventioneras.

Många har skrikit högt och länge om att politiker både i regering och opposition behöver komma med tydliga och väl underbyggda förslag om beskattning av bränslen, miljöbilar, rabatter och subventioner.

Hur ska vi nå klimatmålen och ändå ha en fungerande transportsektor där folk och varor kommer fram dit de ska?

Det borde inte vara så svårt att få till.

För ingen kan längre säga att politikerna inte vågar ta impopulära beslut då det värsta av allt är att som i dag regelmässigt höja en skatt när det behövs mer pengar.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: